انواع گردو در ایران و دنیا | (فروش 14 درخت گردو پر بار)

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.10.23

آشنایی با انواع درخت گردو:

ضرب المثلی است که می‌ گوید؛ مردم از کاشتن زیان نبرند. (دگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند.) این ضرب المثل را می توان به این داستان نسبت داد که روزی پیرمردی در حال کاشت نهال گردو بود و زمانی که پادشاه از آنجا می‌گذرد و پیرمرد را می ‌بیند از او می‌پرسد که پیرمرد تا این درخت گردو به بار بنشیند، معلوم نیست تو زنده باشی و از آن بهره ببری! و پیرمرد این ضرب‌ المثل را در جواب پادشاه می‌گوید. در اینجا قصد داریم ضمن صحبت در مورد این میوه پرخاصیت، انواع گردو در دنیا، را معرفی نماییم.

معرفی انواع درخت گردو

درخت گردو با میوه‌ای خوش طمع اما پوستی سخت:

میوه گردو در ابتدا به دو شکل گردوی سفید و گردوی سیاه شناخته شد که گردوی سفید بومی ایران و گردوی سیاه بومی آمریکا است. هر دو گونه عمری طولانی حدود صد سال دارند و دارای خزان هستند و در فصل سرما و زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهند.

نهال گردو به خاطر میوه پرخاصیت و با کیفیتی که تولید می‌کنند و همچنین چوب مرغوبی که دارند در سراسر جهان کاشت می‌شوند. اگر بخواهیم انواع گردو در دنیا، را که دارای مغز روشن هستند و در ایران، ترکیه و یا چین و آمریکا کاشت می‌شوند، دسته‌بندی کنیم،  انواع گوناگونی داشته که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

علاوه بر میوه گردو، چوب گردو در صنایع مختلفی که نیاز به استفاده از چوب دارند، مانند صنعت تولید لوازم و مبلمان خانگی و اداری و همچنین ساخت درب و پنجره و یا سطوح داخلی اتومبیل و دیگر صنایع کاربردی فراوان دارد. البته گردوی سفید بیشتر برای میوه و مغز گردو کاشت می‌شود. کاشت گردوی سیاه نوعی سرمایه‌ گذاری به حساب می‌آید؛ چرا که درختان گردوی سیاه تا ارتفاع 35 متر به بالا نیز رشد می‌ کنند، در حالی که درختان گردوی سفید تا 25 متر رشد می‌کنند.

نیازمندی‌های انواع درخت گردو:

درخت گردو مانند هر گیاه دیگری برای داشتن رشد مناسب و باردهی قابل قبول و همچنین داشتن میوه با کیفیت، نیازهایی دارد که می ‌بایست مورد توجه قرار گرفته و مدنظر باشند تا نتیجه مطلوب به دست بیاید. نیازهایی مانند شرایط اقلیمی و آب و هوا، هرس، خاک، هرس، کوددهی، سم‌پاشی و رعایت اصول و ضوابط لازم در زمان کاشت.

شرایط آب و هوایی، شرط اصلی پرورش درخت گردو:

به طور کلی در انتخاب گونه و نژاد انواع گردو باید ویژگی های آب و هوایی را ملاک اصلی قرار داد. اگرچه نهال گردو به طور معمول، تحمل شرایط آب و هوایی خیلی سرد و دمای پایین را ندارد، اما برخی گونه ‌ها در مناطق سردسیر، سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین گرمای شدید و زیاد هم برای درخت گردو مناسب نبوده و مشکل‌ساز می‌شود.

اگرچه انواع درخت گردو، بین 700 تا 1200 ساعت نیاز سرمایی دارند و اگر این نیاز سرمایی تأمین نشود، تشکیل جوانه‌ ها به تعویق افتاده و در نتیجه تولید میوه با مشکل روبرو می‌گردد، اما اکثر درختان گردو دمای کمتر از 10- درجه را نمی‌توانند تاب بیاورند.

خاک مناسب، غذایی مطلوب برای انواع درخت گردو:

انواع درخت گردو؛ نیاز به خورشید کامل و خاکی دارند که زهکش اصولی داشته باشد. خاکی که PH آن بین پنج تا هشت می باشد برای رشد درخت گردو مناسب است، اما برخی از باغداران برای عملکرد بهتر، آهک به خاک اضافه کرده و PH آن را به 5/6 می‌رسانند.

خاک درخت گردو نباید بسیار مرطوب باشد، بنابراین کاشت آن در مناطقی که خاک رطوبت بسیار زیاد دارد یا محل‌ هایی که توده هوای سرد در آنجا انباشته شده و جابجا نمی‌شود، می‌بایست خودداری کرد.

گرده‌افشانی، لازمه تولید باردهی انواع گردو:

حتماً شنیده‌ اید که گونه گرده‌ افشان برای گرده ‌افشانی درختان گردو لازم است. به طور طبیعی هر درخت گردو هر دو قسمت نر و ماده را دارد و باد کار انتقال گرده‌ها را به کلاله گل ماده انجام می‌دهد. اما جالب است بدانید که بسیاری از گرده‌ ها به دلیل اینکه از سوی کلاله گل ماده پذیرا نیستند، از بین می‌روند.

به همین دلیل باغداران از ارقام گرده ‌افشان استفاده کرده و به ازای هر 9 تا 11 ردیف از گونه اصلی، یک ردیف گونه گرده ‌افشان می‌ کارند تا با انتخاب گونه‌ هایی که دیرتر گرده ‌افشانی می‌کنند، از پذیرا شدن گرده ‌ها توسط کلاله ماده و انجام گرده‌افشانی مطمئن شوند.

نیازهای دیگر؛ کود، هرس، آبیاری برای رشد انواع نهال گردو:

در کنار خاک و شرایط آب و هوایی، هرس، کوددهی و آبیاری و مبارزه با آفات و سم‌پاشی نیز از ارزش ویژه برخوردارند. انجام صحیح و دقیق هر کدام از این ملاحظات باعث سلامت و مقاومت انواع درخت گردو شده و در عین حال باعث افزایش بازدهی آن‌ها و تولید محصولات مرغوب و با کیفیت می‌گردد.

رعایت موارد گفته شده و تأمین کودهای مورد نیاز که می‌تواند با بررسی و آنالیز خاک یا برگ درختان انجام شود و به تبع آن مواد آلی مورد نیاز گیاه در اختیار آن قرار داده شود، زمینه را برای بالا رفتن بهره‌وری و عملکرد درخت بالا برده و نتیجه دلخواه را عاید می‌گرداند. گفتنی است که درختان گردو به میزان مناسبی از نیتروژن، فسفر و آهن در کنار پتاسیم، آهن و بور نیاز دارند.

معرفی انواع گردو در دنیا:

همانطور که در بالا ذکر شد، انواع گردو در دنیا، با دو نوع گردوی سیاه و گردوی سفید شناخته شده است. اما گردوی سفید که در منابع خارجی به عنوان گردوی ایرانی یا گردوی انگلیسی معروف است، بومی ایران بوده و احتمالاً از ایران به نقاط دیگر رفته است. پس درختان گردو در جهان به طور کلی 2 دسته گردو سیاه و گردو سفید، ایرانی و یا انگلیسی است.

درخت گردو چندلر:

این نهال گردو چندلر یکی از بهترین نهال‌های گردو است که بومی آمریکا بوده و نژاد اصلاح شده ای دارد در ترکیه، آمریکا و ایران کاشت می‌شود. یکی از بهترین درخت ‌های گردو است که هم مقاومت بالا و هم عملکرد و باردهی بالایی دارد. در ارتفاعات 700 تا 1500 متر از سطح دریا برای کاشت پیشنهاد می شود.

دیرگل بوده و در مقابل سرمای بهاره مقاومت خوبی دارد و از سال نخست شروع به باردهی کرده و دارای صرفه اقتصادی مناسبی است. پوسته نازک این گردو همراه با رنگ روشن و مغز درشت آن یکی از دلایل انتخاب آن است. برای گرده‌ افشان آن، رقم فرانکت توصیه می گردد.

درخت گردو فرنور:

این نهال گردو فرنور، بومی فرانسه بوده و دارای عملکرد و باردهی بالایی است. برای مناطق سردسیر که شاید گونه‌ های دیگر مانند چندلر توان تحمل سرمای آن را نداشته باشند، توصیه می‌شود. این گردو نیز دارای میوه درشت و با کیفیت با طعم مطلوب است و مناسب کاشت در ارتفاع 1500 تا 2300 متر از سطح دریا است. گرده ‌افشان این رقم، گردوی فرنت می باشد.

درخت گردو فرانکت:

این نهال گردو فرانکت نیز از انواع دیرگل بوده و مقاومت خوبی در دمای پایین و منتاطق سردسیر دارد. این گردو دارای پوست نازک، مغز درشت و طعم لذیذ است و از عملکرد مناسبی برخوردار می باشد که در مقایسه با انواع گردو در دنیا، به عنوان یک گیاه ارزشمند نام برده می شود و در سال اول، ثمر می‌دهد. این گونه بومی کالیفرنیای آمریکا بوده و به عنوان گرده ‌افشان چندلر استفاده می گردد.

درخت گردو فرنت:

این نهال گردو فرنت نیز شباهت‌های زیادی با گردو فرنور دارد. این گردو درشت بوده و مغزی مرغوب و خوش طعم دارد که دارای پوسته نیمه کاغذی است. عملکرد بالایی داشته و برای گرده‌ افشانی فرنور، آن را پیشنهاد می کنند. گردوی فرنت، بومی‌ کشور فرانسه و مناسب کاشت تا ارتفاع 1400 متر است.

درخت گردو پدرو:

گردو پدرو یکی دیگر از انواع گردو که همانند گردوی چندلر بومی کشور آمریکا بوده و از نظر ظاهری نیز به آن شبیه است. از انواع گردوهای دیرگل است، حتی دیرگل‌ تر از چندلر و در ارتفاع تا 1500 متر کاشت می‌شود. میوه آن بیضی شکل بوده و دارای پوسته تقریباً نازک است و به آسانی از پوسته جدا می‌شود.

رنگ مغز این گردو قهوه ‌ای روشن بوده و کیفیت خوبی دارد و در زمره درختان گردوی اقتصادی قرار می‌گیرد. این درخت از سال نخست شروع به باردهی می‌ کند. رقم گرده ‌افشان آن فرانکت است و از گونه‌ های پایه کوتاه محسوب می‌گردد.

درخت گردو پکان:

نهال گردو پکان مانند چندلر، پدرو و فرانکت، بومی آمریکا بوده و رشد تقریباً متوسطی دارد. میوه ‌ای بیضی شکل و کشیده داشته و از ارقام زودگل به حساب می‌آید؛ بنابراین مناسب کاشت در مناطق سردسیر که سرمای بهاره دارند، نیست. دارای مغزی درشت و کشیده است که تقریباً قهوه‌ای رنگ است. گردوی پکان از سال نخست به باردهی می‌رسد. گردو پکان مناسب کاشت در مناطق کم ارتفاع و گرم است.

درخت گردو اسرائیلی:

این درخت گردو اسرائیلی همان گونه که از نامش پیداست، بومی اسرائیل است و درختی با قامت متوسط و پایه کوتاه به حساب می‌آید که عملکرد و باردهی خوبی دارد. این درخت گردو، دیرگل و پربازده بوده و در سال اول تا دوم شروع به باردهی می‌کند. به دلیل اصلاح ‌نژاد صورت گرفته از انواع مقاوم و پر محصول است که مناسب کاشت در مناطق سردسیر نیز محسوب می‌شود.

درخت گردو کانادایی:

این نهال گردو کانادایی بومی کاناداست و مناسب کاشت در محیط های سردسیر است. این گونه دیرگل بوده و مناسب کاشت در ارتفاعات تا حدود 3000 متر است. درخت گردو کانادایی از بازدهی خوبی برخوردار است و به واسطه دیرگل بودن و مقاومت در برابر سرما، باردهی و بازده خوبی دارد، به طوری که از سال هفتم به بعد حدود 15 تن در هکتار محصول تولید می‌کند. ارتفاع این درخت حدود 12 متر می ‌رسد و حداکثر عملکرد آن در زمان بلوغ برای هر درخت 49.5 کیلو است.

درخت گردو هارتلی:

نهال گردو هارتلی از دیگر انواع گردوی بومی آمریکا بوده و از انواع دیرگل است و از سال اول به بار می‌نشیند. از این گونه به عنوان رقم گرده‌ افشان برای گردوی فرانکت استفاده می‌شود. ارتفاع مناسب کاشت اینگونه نیز از 1200 متر تا 2000 متر است. این درخت گردو تحمل سرمای شدید را ندارد و اندکی نیز به خشکی مقاوم می باشد. دارای مغز درشت و چرب است و به آسانی از پوسته جدا می گردد.

درخت گردو لارا:

نهال گردو لارا بومی آمریکا بوده و از ارقام مناسب جهت کاشت در مناطق گرمسیر است. زود گل بوده و به دلیل رشد زیاد خود نیاز به گونه گرده‌افشان ندارد. نسبت به بیماری ‌های باکتریایی حساسیت دارد و رشد و باردهی آن بیشتر در شاخه‌های جانبی می‌باشد. درخت گردوی لارا مناسب کاشت تا ارتفاع 1800 متر است و تحمل سرمای زیاد و سرمای دیرهنگام بهاره را ندارد.

درخت گردو توسرخ:

نهال گردو توسرخ دارای مغزی سرخ رنگ است و بومی آمریکاست. مناسب کاشت تا ارتفاع 1200 متر است و چون دیرگل است، در مناطق سردسیر تحمل خوبی داشته و عملکرد مناسبی دارد. حداکثر عملکرد آن 10 تن در 2 هکتار است.

درخت گردو تویسرکان:

نهال گردو تویسرکان بومی ایران بوده و مناسب کاشت در ارتفاع 500 تا 1500 متر است و حداکثر عملکرد آن حدود 12 تن در 2 هکتار است. ارتفاع این درخت تا 30 متر هم می‌ رسد و مناسب رشد در مناطق کوهستانی نیز هست. باردهی اینگونه از سال سوم آغاز می ‌گردد.

درخت گردو دماوند:

نهال گردو دماوند بومی ایران بوده و رشد مناسبی داشته و درخت آن ارتفاع زیادی داشته و مناسب کاشت تا ارتفاع 1800 متر است. در مقایسه با بیماری بلایت مقاوم بوده ولی از انواع گردو زودگل است و با اینکه به سرمای زمستان مقاوم است، اما ممکن در سرمای بهاره دچار سرمازدگی شود. میوه این درخت درشت و دارای پوسته سخت است، اما دارای مغز چرب و خوش طعم است. حداکثر عملکرد آن 5 تن در هکتار برآورد می‌شود.

درخت گردو ژنوتیپ برتر:

نهال گردو ژنوتیپ برتر چون اصلاح نژاد شده است، مقاومت و توانایی خوبی داشته و در مقابل سرما و آفات مقاوم بوده و عملکرد و بازده بسیار خوبی دارد. این درخت گردو، دیرگل بوده و از سال نخست ثمر می‌دهد. این گردو دارای مغز روشن و پوست نازک بوده و مغز آن به آسانی از پوسته جدا می گردد. قابل کاشت تا ارتفاع سه هزار متر بوده و در پنجمین سال به باردهی مناسبی حدود 16 تن در 2 هکتار می‌رسد.

جمع بندی مقاله انواع درخت گردو:

در گذشته‌ های دور، کشاورزی کاری رایج ولی دشوار بوده است و ابزار و امکانات امروزه هم در اختیار نبوده است. به همین دلیل شاید برای کاشتن یک درخت گردو و به بار نشستن آن، می ‌بایست چندین سال صبر کرد تا میوه آن را دید. در این مقاله به اختصار در مورد انواع گردو در دنیا، صحبت کردیم. چرا که گونه های زیادی در دنیا وجود دارند و ممکن است سوالاتی را در ذهن شما ایجاد کنند.

درخت گردو یکی از کهن ‌ترین گونه‌ های گیاهی به شمار می ‌رود که در جهان طرفداران بسیاری دارد و به دلیل خواص فوق ‌العاده زیاد و با ارزش خود در بین تمام ملل دنیا، دوستداران و طرفداران زیادی دارد. به گونه‌ای که امروز ثابت شده است که دارای انواع مختلف آنتی ‌اکسیدان و چربی‌های امگای مفید است که مصرف آن شدیداً توصیه می‌گردد.

منابع مقاله انواع درخت گردو:

  1. https://wikifarmer.com/walnut-tree-information
  2. https://goldnahal.ir
  3. https://www.britannica.com/plant/walnut-tree-and-nut /
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
79

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “انواع گردو در ایران و دنیا | (فروش 14 درخت گردو پر بار)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *