کاشت زعفران

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.10.20

آموزش کاشت زعفران:

آموزش کاشت زعفرا؛ن به شما کمک می کند تا با روش های اصولی اقدام به کاشت کنید،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون کاشت زعفران؛ برداشت زعفران و مراقبت های بعد از کاشت زعفران؛ در اختیار شما قرار دهیم.

زعفران یکی از محصولات پر مصرف می باشد که تاریخچه کاشت آن در ایران و دیگر کشور ها تقریبا سابقه ای طولانی دارد و طرفداران زیادی هم دارد. کاشت زعفران در آب و هوای مناطق گرمسیری رشد بسیار خوبی خواهد داشت. زیرا زعفران یک گیاه نیمه گرمسیری می باشد و در مقابل سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در مناطقی که زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک دارند بهترین  منطقه برای کاشت زعفران؛ می باشند.

در ایران کاشت زعفران؛ در بیشتر مناطق امکان پذیر می باشد اما هر نوع محصولی در یک شرایط آب و هوایی بیشترین بازدهی را خواهد داشت و باید به این نکته توجه ویژه ای داشت،مثلا مناطقی که سرمای بیش از اندازه دارد به ریشه ها و پیاز زعفران آسیب وارد می کند اما در کل می توان گفت نیاز سرمایی و گرمایی زعفران تقریبا بالا می باشد.

توجه داشته باشید که کاشت زعفران؛ به دو روش گلخانه ای و کشت خاکی انجام می شود که هر دو روش تکنیک های جداگانه ای دارند و در هر دو روش باید به مواردی به عنوان نکات مهم توجه داشت. ابتدا نیاز است بستر رشد زعفران؛ یعنی زمین را آماده نمود،انتخاب زمینی با خاک مرغوب و حاصلخیز اهمیت دارد،معمولا برای کاشت زعفران؛ خاک های شنی را مناسب میدانند زیرا این نوع خاک مستعد ترین بستر رشد را فراهم می کند و رطوبت را همیشه حفظ می کند و موجب می شود  رطوبت پیاز زعفران همیشه تامین شود.

اواخر پاییز زمان مناسب شخم اصولی زمین برای کاشت زعفران؛ می باشد،سپس باید نسبت به کوددهی زمین اقدام کرد که توصیه می شود به منظور عملکرد مناسب خاک می توان از کود حیوانی استفاده نمود به طوری که تمام قسمت های مورد نظر برای کاشت را به کود حیوانی آغشته نموده و مجدد زمین را به خوبی شخم نمود.

گل زعفران

انواع کاشت زعفران:

کاشت زعفران؛ با تهیه پیاز زعفران امکان پذیر می باشد،ابتدا باغدار یا کشاورز باید پیاز های مرغوب را تهیه کند و این مسئله بسیار اهمیت دارد زیرا اساسی ترین مسئله در کاشت زعفران انتخاب پیاز سالم و مرغوب می باشد. بعد از خرید پیاز ها را در زمینی که از قبل آماده نموده بکارد،مناسب ترین زمان از خرداد تا مهر ماه می باشد کاشت زعفران باید قبل از شروع باران های پاییزه باشد.

قبل از کشت پیاز باید ابتدا تمام پیاز ها را به خوبی ضدعفونی نمود تا از هر گونه بیماری های قارچی و آلودگی در امان باشد،این اقدام توسط مخزن های مخصوص انجام میگیرد برای ضدعفونی کردن هم باید از سموم مخصوص استفاده کرد.

کاشت پیاز زعفران؛ هم به صورت کشت چاله ای و هم به صورت کشت ردیفی امکان پذیر می باشد،در کشت چاله ای با حفر چاله های کوچکی با ارتفاع 20 سانتی متر اقدام به کاشت زعفران می کنند به طوری که درون هر چاله چندین پیاز قرار می دهند و روی آن را با خاک میپوشانند و به همین ترتیب با رعایت فاصله 25 سانتی متری بقیه چاله ها را حفر کرده و اقدام به کاشت می کنند.

در روش کاشت ردیفی ابتدا شیار هایی را در سطح زمین مورد نظر ایجاد می کنند و پیاز ها را با فاصله مناسب و به ردیف در قسمت درونی شیار ها قرار می دهند و روی آن را با خاک میپوشانند فاصله شیار ها نیز باید 40 سانتی متر باشد در این روش باردهی محصول روند افزایشی خواهد داشت. البته توجه داشته باشید زمانی که هر چقدر فاصله بین شیار ها کمتر باشد میزان بازدهی نیز افزایش خواهد داشت،در روش کشت ردیفی در مقایسه با کشت چاله ای هزینه های کوددهی و سمپاشی کمتر خواهد بود. برداشت زعفران؛ نیز در روش ردیفی بیشتر از روش چاله ای خواهد بود،همچنین در زمان برداشت نیز چیدن گل راحت خواهد بود چون زعفران ها با فاصله کمتری نسبت به هم کشت شده اند.

نکات مهم در زمان کاشت زعفران:

شاید کاشت زعفران به نظر آسان باشد اما باید توجه داشت که باید به برخی نکات مهم و ضروری از زمان کاشت تا برداشت توجه داشت تا محصول به باردهی و عملکرد مطلوب برسد و اما نکات مهم در زمان کاشت زعفران:

1.توجه داشته باشید که چرخه رشد زعفران از اوایل مهرماه تا اوایل اردیبهشت ماه می باشد و زعفران در این فصل به آبیاری اصولی نیاز دارد و از اردیبهشت و تابستان به خواب بهاری می رود و نباید نسبت به آبیاری آن اقدام کرد زیرا چرخه رشد طبیعی زعفران به هم می خورد.

2.بعد از تهیه پیاز باید هرچه سریعتر نسبت به کشت آن اقدام کرد زیرا پیاز ها زمانی که در معرض هوای آزاد قرار می گیرند ضعیف شده و در برابر بیماری ها و آفات مقاومتی نخواهند داشت،توجه داشته باشید که  هر چقدر فاصله بین تهیه پیازچه ها تا کاشت آنها کمتر باشد بهتر است.

3.قبل از گلدهی زعفران؛ باید نسبت به آبیاری عمیق آن اقدام کرد،آبیاری دوم زعفران؛ بعد از برداشت آن می باشد که معمولا برابر با آبان ماه است و در این زمان نیز باران های فصلی نیاز به آبیاری را تامین می کند.

4.حذف علف های هرز یکی از قسمت های حساس بعد از کاشت زعفران؛ می باشد که اگر به موقع نسبت به از بین بردن آن اقدامی انجام نگیرد موجب کاهش محصول خواهد شد و مراحل برداشت را نیز با مشکل روبرو می کند و بستر را نیز برای انواع بیماری ها فراهم می کند.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
5

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کاشت زعفران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *