روز درختکاری چه روزی است؟ (تاریخچه + مشاهده روز درخت کاری)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.12.15

تاریخچه ی روز درخت کاری چیست:

روز درختکاری، یکی از مهم ترین روزها در تقویم اکثر کشورهاست. اولین شخصی که این روز را پایه گذاری کرد آقای جولیوس استرلینگ مورتون آمریکایی بود که با تلاش او در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ نزدیک به یک میلیون اصله درخت کاشته شد.

امروزه بیشتر کشورهای جهان این روز را در اوایل بهار و اواخر پاییز و معمولا در آخرین جمعه آوریل جشن می گیرند تا هم کمکی باشد برای نفش کشیدن زمین و هم انسان ها با کاشتن درخت اهمیت آن را برای زنده ماندن بیشتر درک کنند. در کشورمان ایران نیز این روز همه ساله در هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۲ اسفند برگزار می شود و با استقبال عمومی روبرو می شود و با تلاش ارگان های مردم نهاد امروزه به یک فرهنگ اصیل در میان مردم این سرزمین تبدیل شده است.

روز درخت کاری

در ایران نیز پویش یه عالمه درخت توسط دوستداران محیط زیست در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. این پویش برای اولین بار توسط یک ربات تلگرام در عرض دو سال بیش از هشت میلیون اصله درخت در نواحی مختلف کشور کاشته شد. به جرات می توان گفت این پویش، بزرگترین پویش مردمی است که در ایران روی داده است و یکی از بزرگترین پویش ها در کل دنیا می باشد.

دلیل ایجاد روز درختکاری در کشورهای مختلف:

تقریبا در ۳۳ کشور جهان یک روز منحصر به فرد برای روز درختکاری، در نظر گرفته شده است که بیشتر توسط پویش های مردمی و طرفداران محیط زیست برگزار می شود. جالب است بدانید که ماهیت درختان در برخی کشورها به قدری زیاد است که اگر در ساخت یک ساختمان و هر پروژه دیگری در مسیر ساخت و ساز، درختی وجود داشته باشد، آن درخت هرگز قطع نخواهد شد و به زندگی اش ادامه خواهد داد و این مسیر پروژه است که تغییر خواهد کرد.

به دلیل اینکه ماهیت درختان به خصوص در کشورهای پیشرفته کاملا درک شده است و جان یک درخت به مانند جان یک انسان ارزشمند است. اگر هم درخت در مسیر یک جاده قرار گرفته باشد، آن را به یک محل مناسب دیگر برای ادامه زندگی انتقال می دهند.

جهت مشاهده لیست قیمت انواع نهال گردو روی عبارت (خرید نهال گردو) کلیک نمایید.

کدام نهال ها برای روز درختکاری مناسب ترند؟

اهمیت روز درختکاری، طی سالیان اخیر کاملا مشخص شده است. اما باید درخت هایی در این روز کاشته شوند که بتوان بر روی آن سرمایه گذاری بلند مدت انجام داد. به این معنا که نمی توان هر درختی را برای کاشت انتخاب کرد و برای اینکه درخت رشد خوبی داشته باشد و عمر طولانی داشته باشد باید با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه زندگیتان بتوانید بهترین نوع نهال را برای این روز انتخاب کنید.

درختی انتخاب کنید که نیاز به آبیاری دائمی نداشته باشد. به دلیل اینکه رشد و نمو آن نیازمند رسیدگی بیشتر است. همچنین اگر تمایل دارید از نهال میوه استفاده کنید تا بتوانید از میوه آن نیز بهره مند شوید درختانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار باشد. بهترین نهال ها برای روز درختکاری، آن هایی هستند که به آفت حساس نیستند و در اثر حمله حشرات و آفت ها خیلی زود از بین نمی روند.

بهترین زمان برای کاشت درخت:

توجه داشته باشید که روزهای خیلی گرم یا خیلی سرد برای کاشت درخت مناسب نیستند و بهترین روز برای کاشت نهال، هوای ابری است. بهترین زمان کاشت درخت زمانی است که نهال خواب است و تازه می خواهد از خواب زمستانی بیدار شود. روز درختکاری، نیز به همین خاطر در اسفند ماه انتخاب شده است.

به دلیل اینکه نهال کم کم از خواب بر می خیزد و رویش خود را برای آینده ای روشن آغاز می کند. در مناطق سردسیر همین تاریخ بهترین گزینه است تا شما بتوانید درختی در دل خاک بکارید و نظاره گر رشد آن باشید. اما اگر در مناطق معتدل و یا گرمسیر زندگی می کنید می توانید در فصل پاییز نیز اقدام به کاشت درخت نمایید.

برای روز درختکاری، اغلب پیشنهاد می شود با توجه به فصلی که در آن قرار گرفته اید، نهال مناسب را انتخاب کنید که در اسفند ماه نهال های ریشه لخت که درون نایلون و یا گونی قرار گرفته اند را استفاده نمایید. به همین خاطر آن را در گلدان می کارند تا ریشه بدهد و برای فصل کاشت آماده شود.

نهال های گونی پیچ آن دسته از نهال هایی هستند که به دلیل حساسیت ریشه به هوا و خشک شدن آن باید حتما اطراف ریشه پوشانده شود و به هنگام کاشت، دور آن خالی می شود. نهال هایی که ریشه عریان دارند بهترین درخت ها برای روز درختکاری، می باشند و همان نهال هایی هستند که ریشه آن ها مشخص است و خاک اطراف آن ریخته شده است و آماده برای کاشت در زمین است.(ویکی پدیا)

فواید کاشت درخت در زندگی انسان ها:

اهمیت روز درختکاری، برای همگان ثابت شده است. درختان عامل زندگی در این کره خاکی هستند. درختان نماد سرزندگی، شادابی و حیات در تمام نقاطی هستند که به آن پا می گذارید. این زیبایان همیشه سبز همواره محل زندگی بسیاری از جانوران و پرندگانند و متاسفانه گروهی از انسان ها با قطع بی رویه درختان، عامل نابودی زندگی بسیاری از حیوانات شده اند.

اما امید به زندگی جانداران و کاشت درخت با وجود افراد دوست دار طبیعت و تاریخ های مهمی همچون روز درختکاری، هرگز از بین نخواهند رفت. وجود درختان باعث پاکسازی هوا بخصوص در کلان شهرها می شود. این موجودات مفید آلودگی موجود در هوا را می گیرند و اکسیژن را به بدن بی جان زمین تزریق می کنند. از هر منظری که به درختان نگاه کنید خواهید دید که ذره ذره آن ها برای ادامه حیات بشیریت واجب و ضروری هستند.

با افزایش کارخانه جات و شهرک های صنعتی جو زمین روز به روز گرم تر می شود و باعث آب شدن یخچال های طبیعی می شود. درختان باعث خنک شدن هوا می شوند. یکی از بهترین مزیت های درختان جلوگیری از اتفاقات ناگوار همچون سیل است. با کاشت درختان بی شمار، دیگر سیل جزو بلایای طبیعی نخواهد بود.

درختان نگهبان مانع از ورود سیل به شهرها و خرابی خانه ها می شوند و از فرسایش خاک جلوگیری می کنند. با کاشت درختان میوه، در نزدیکی محل زندگیتان نه تنها خودتان از نعمت های خداوند بهره خواهید برد، بلکه می توانید برای همشهریانتان نیز راهی باز کنید تا بتوانند از میوه های خوشمزه درختان لذت ببرند.

کلام پایانی درباره ی روز درخت کاری:

فرهنگ روز درخت کاری، تقریبا برای همگان جا افتاده است و کمتر کسی است که به اهمیت آن پی نبرده باشد. البته باید بدانید کاشتن درخت کافی نیست. نیاز است که به درخت ها رسیدگی شود تا بتوانند جایگزین مناسبی برای درختان قطع شده باشند.

حفظ جنگل یکی از مهم ترین عوامل در نگهداری از زمین است و هر درختی که قطع می شود سالیان سال طول می کشد تا نهال کوچکی که می کارید جایگزین آن شود. خطر نابودی جنگل ها دائما توسط افراد و کارخانجات وجود دارد و این ما هستیم که نه تنها باید جلوی قطع بی رویه درختان را بگیریم بلکه باید با کاشت درخت بر میزان سرانه جنگل های کشور و منابع طبیع آن بی افزاییم.

پس با کاشت حتی یک نهال در این روز عیدی خود را پیش از آمدن فصل بهار به زمین هدیه کنید و در کمک به ادامه حیات در این کره خاکی با ارجعیت داشتن روز درختکاری، سهیم باشید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
82

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.12.03 مهرداد باوندپور

    سلام بهترین روز برای هرس کردن درختان چه ماهی وچه روز های است

    • 1402.12.05 admin-ariyanahal

      با سلام
      بهتر است در مرحله ی اول به سن و نژاد درخت دقت فرمایید.