آشنایی با خواص کیوی برای سلامتی و شادابی:

بسیاری از ما تصور می کنیم، میوه ای که بیشترین مقدار ویتامین C را به بدن ما می رساند، پرتقال است. سخت در اشتباه هستید! بیشتر میوه ها حاوی مقادیر مشخصی از این ویتامین هستند اما تنها میوه ای که بیشترین مقدار ویتامین C را در خود ذخیره کرده، کیوی است. بنابراین عمده ترین خواص کیوی در ویتامین C و سودمندی این ویتامین برای بدن نهفته است.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص این میوه با طعمی متفاوت، پوست پُرزدار آن است که بدون جدا کردن پوست از گوشتِ میوه نیز قابل خوردن است. بر اساس نظر متخصصان تغذیه، مصرف این میوه با پوست، فویا کیوی، را دو برابر خواهد کرد.  البته افرادی که معده ای حساس دارند، بهتر است پوست میوه را از گوشت آن جدا کرده و میل کنند.

آشنایی با خواص کیوی

چرا باید کیوی بخوریم؟

کیوی، میوه ای مغذی سرشار از فیبر و ویتامین C بوده که نقش مهمی در تقویت دستگاه گوارش و سلامت قلب در بدن انسان دارد. این میوه خوش طعم با مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان از کالری کمی برخوردار بوده و شما می توانید از آن به عنوان میان وعده در سبد غذای رژیمی خود استفاده کنید.

معرفی خواص کیوی:

اگر تا به امروز اطلاعات زیادی درباره خاصیت، نداشتید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به همراه یکدیگر با خواص کیوی، و اثرات شگفت انگیز این میوه برای سلامتی بدن انسان بیشتر آشنا شویم.

تقویت عملکرد قلب:

یکی از مهمترین فواید کیوی؛ نقش آن در سلامت قلب است. این میوه سرشار از پتاسیم و فیبر بوده و این عناصر در تقویت عملکرد قلب تأثیرگذار هستند. همان طور که اشاره کردیم، این میوه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است.

وجود آنتی اکسیدان در میوه ها از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان، بیماری های التهابی و غیره به خوبی محافظت می کند. همچنین این عناصر مفید که از تاثیر گذار ترین خواص کیوی هستند، تأثیر قابل توجهی بر تقویت عملکرد قلب دارند.

بسیاری از ما نسبت به اثرات مواد معدنی و ویتامین ها بر روی وضعیت سلامتی بدن انسان آگاهی کافی نداریم. به همین جهت نمی توانیم از رژیم یا سبک غذایی مناسبی برای خود یا فرزندانمان پیروی کنیم. به عنوان مثال آیا شما می دانستید که کیوی سرشار از پتاسیم بوده و این ماده معدنی برای سلامت قلب، عاملی مهم و ضروری محسوب می شود؟

کنترل فشار خون با خواص کیوی:

در این مطلب به خاصیت کیوی، در تقویت عملکرد قلب به واسطه وجود پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان ها اشاره کردیم. این مواد معدنی بر روی کنترل فشار خون نیز اثر قابل توجهی دارند. پتاسیم موجود در این میوه فشار خون را به خوبی کنترل کرده و از بالا رفتن آن جلوگیری می کند.

با تنظیم فشار خون مشکلات قلبی نیز متعاقبا کاهش پیدا خواهند کرد. همچنین تأمین فیبر مورد نیاز برای بدن از وضعیت سلامت جسم ما در برابر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

کنترل فشار خون از فواید کیوی

تاثیر خواص کیوی در پیشگیری از ابتلا به سرطان:

همه ما عنوان رادیکال های آزاد را حداقل برای یک بار شنیده ایم. عملکرد رادیکال های آزاد در بدن ما را به سمت ابتلا به انواع بیماری ها مانند سرطان نزدیک می کند. به همین جهت مصرف میوه و سبزی برای پیشگیری از این فرایند به همه افراد توصیه می شود.

آنتی اکسیدان ها در حذف رادیکال های آزاد نقش مؤثری دارند. همان طور که ذکر کردیم، وجود آنتی اکسیدان ها از مهمترین خواص کیوی، محسوب می شوند. با مصرف این میوه شما از بدن خود در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت خواهید کرد. همچنین فیبر موجود در این میوه نیز از عوامل اصلی در پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

خاصیت کیوی در کاهش التهاب:

پروتئین ها از عناصر مهمی هستند که می توانیم در کاهش التهاب در بدن انسان بر روی عملکرد آن ها حساب کنیم. یکی دیگر از خواص کیوی، خاصیت ضد التهابی آن است. درون این میوه مقادیر متفاوتی از انواع پروتئین های مهم مانند کیولین وجود دارد که اثر قابل توجهی بر روی کاهش التهاب و جلوگیری از ابتلا به بیماری های التهابی دارد. همچنین می توانیم به کنترل التهاب و کاهش آن در روده نیز اشاره کنیم.

خواص کیوی و حفظ سلامت استخوان ها:

همه ما می دانیم که تقویت استخوان های بدن، ارتباط مستقیمی با وجود عناصری همچون فسفر، کلسیم، ویتامین K و غیره دارد. به همین جهت از کودکی تا به حال مصرف مواد خوراکی غنی شده با این مواد معدنی به همه ما توصیه شده است.

اگر تا به حال از این موضوع اطلاع نداشتید که کیوی تا چه اندازه در تقویت و حفظ سلامت استخوان ها نقش دارد، از امروز با مصرف این میوه، به سلامت استخوان های خود کمک کنید.

چگونه با خواص کیوی از پوست خود محافظت کنیم؟

کلاژن از عناصری است که در حفظ سلامت سلول های پوست نقش مؤثری دارد. خاصیت کیوی؛ تنها به تقویت قلب یا دیگر اندام های داخلی بدن منتهی نمی شود. یکی از متفاوت ترین فواید کیوی، اثر آن بر روی پوست است. در این مطلب به وجود ویتامین C درون این میوه اشاره کردیم.

ویتامین سی که از اصلی ترین خواص کیوی بوده به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. به این ترتیب شما با مصرف کیوی در تولید کلاژن نقش خواهید داشت. یکی دیگر از ویتامین های مهم که در این میوه وجود دارد، ویتامین E بوده که به خوبی از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می کند.

خاصیت کیوی برای پوست

فواید کیوی برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه:

ماده معدنی پتاسیم از ایجاد سنگ کلیه درون این اندام حیاتی جلوگیری می کند. در این مقاله نسبت به خاصیت کیوی، به واسطه وجود عناصر مهمی مانند پتاسیم آگاه شدیم. با مصرف منظم این میوه شما می توانید از کلیه های خود در برابر ایجاد سنگ محافظت کنید.

خواص کیوی برای بهبود کیفیت خواب:

طبق مطالعات و آزمایش های انجام شده مصرف کیوی در افزایش هورمون سروتونین نقش دارد. ترشح این هورمون در بدن کیفیت خواب را بهبود داده و به کنترل اختلالات خواب کمک می کند. البته این موضوع بدین معنا نبوده که با مصرف این میوه تمام مشکلات خواب به سرعت حل شوند.

محققان بر اساس خاصیت آنتی اکسیدانی و نقش این میوه در افزایش هورمون سروتونین، به این مورد اشاره کرده اند.

تاثیر خواص کیوی برای کمک به عارضه یبوست:

یبوست از عارضه هایی است که ابتلا به آن با مشکلات بسیاری همراه است. برای این منظور متخصصان تغذیه همواره مصرف مواد غذایی و میوه هایی خاص را جهت کنترل و کاهش یبوست پیشنهاد کرده اند.

کیوی یکی از این میوه ها است که عملکردی شبیه به یک ملین داشته و در صورت ابتلا به یبوست در مرحله خفیف، اثر قابل توجهی خواهد داشت. با مصرف این میوه عملکرد روده کوچک بهبود پیدا کرده و عمل دفع نیز به راحتی انجام می شود.

رفع یبوست با کیوی

خاصیت کیوی در دوران بارداری:

یکی دیگر از خواص کیوی؛ افزایش فولات یا همان ویتامین B9 در بدن زنان در دوران بارداری است. شاید از این موضوع اطلاع نداشتید که فولات از مهمترین ویتامین ها در روند رشد جنین محسوب می شود.

کیوی سرشار از ویتامین B9 بوده و شما می توانید بدون محدودیت از این میوه در دوران بارداری استفاده کرده و از فواید کیوی بهره مند شوید.

تقویت سیستم ایمنی با خواص کیوی:

سیستم ایمنی در بدن از جسم ما در برابر ابتلا به انواع بیماری ها محافظت می کند. به همین جهت تقویت همیشگی این سیستم به منظور حفظ سلامتی و افزایش کیفیت زندگی امر مهمی تلقی می شود. در این قسمت از محتوا می توانیم به اصلی ترین خواص کیوی، در ارتباط با سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم.

کیوی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. وجود این عناصر به تنهایی اثر قابل توجهی بر روی تقویت سیستم ایمنی ما دارند. با مصرف روزانه این میوه می توانید بدن خود را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف ایمن نگه دارید. همچنین ویتامین سی خطر ابتلا به سکته قلبی را نیز کاهش می دهد.

خاصیت کیوی در کاهش کلسترول:

در این مطلب به وجود فیبر در میوه و خواص کیوی به واسطه وجود این ماده اشاره کردیم. فیبر بر روی کنترل مقدار کلسترول خوب و بد در بدن نقش دارد. همه ما می دانیم که افزایش کلسترول بد، مضرات قابل توجهی برای سلامتی بدن انسان دارد؛

به همین جهت مصرف مواد غذایی مناسب به منظور کاهش کلسترول اهمیت بسیاری دارد. فیبر موجود در این میوه به کنترل کلسترول و کاهش آن کمک می کند.

خواص کیوی در بهبود عوارض بیماری آسم:

بسیاری از متخصصان و پزشکان مصرف کیوی برای بهبود وضعیت کودکان مبتلا به بیماری آسم توصیه می کنند. ویتامین C موجود در این میوه وضعیت این دسته از افراد به خصوص کودکان را بهبود می بخشد.

فایده کیوی برای تقویت عملکرد دستگاه گوارش:

کیفیت روند هضم غذا از مهمترین عواملی است که سلامت دستگاه گوارش را ثابت می کند. تقویت عملکرد سیستم گوارش از مشکلاتی مانند یبوست و اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

همانطور که گفتیم از خواص کیوی فیبر میوه بوده که عملکرد بهتر سیستم گوارش و هضم کمک می کند. توجه داشته باشید که این ماده معدنی تنها در گوشت میوه وجود نداشته و مصرف این میوه با پوست نیز مقادیر زیادی فیبر وارد بدن شما خواهد کرد.

سلامت چشم با خواص کیوی:

ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و همچنین کاروتنوئیدها به شکل مستقیم بر روی سلامت چشم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به چشم تأثیرگذار هستند. برای آشنایی بیشتر با کاروتنوئیدها می توانیم به نقش مؤثر آن ها بر روی جذب مواد مغذی درون بدن اشاره کنیم.

در واقع این ترکیبات تنها در میوه ها و سبزیجات وجود داشته و انواع آن وظیفه جذب بهتر مواد مغذی در بدن را بر عهده دارند. کیوی دارای مقادیری از این ترکیبات مهم بوده که ادغام آن ها با آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در این میوه به سلامت چشم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی کمک می کند.

فیبر و خواص کیوی:

در این مطلب به دفعات از وجود فیبر در Kiwi اشاره کردیم. برای اطلاعات بیشتر لازم دانستیم به این موضوع نیز اشاره کنیم که کیوی، دارای دو دسته فیبر محلول و غیرمحلول بوده که درصد زیادی از این خاصیت به فیبر غیرمحلول اختصاص دارد.

همه ما می دانیم فیبر، در بهبود حرکات روده و عمل دفع نقش داشته و این از خواص کیوی می باشد. فیبر نامحلول موجود در این میوه نقش مؤثری بر روی حرکات منظم روده دارد. در مقابل نیز فیبر محلول به حفظ باکتری های سالم روده، سلامت قلب و غیره کمک می کند.

آیا مصرف کیوی ضرر دارد؟

در حالت کلی مصرف میوه ها و سبزی ها، هیچ ضرری برای سلامتی بدن انسان ندارد. با این حال استثناهایی وجود دارد که افراد با شرایط متفاوت باید نسبت به مصرف مواد خوراکی مفید نیز جانب احتیاط را در نظر داشته باشند.

به عنوان مثال افرادی که داروهای افزایش دهنده پتاسیم استفاده می کنند، باید میزان پتاسیم موجود در بدن خود را کنترل کنند. همچنین افرادی که مشکلات کلیوی جدی دارند نیز نباید بیش از اندازه این میوه را مصرف کنند؛ به این دلیل که پتاسیم موجود در بدن بسیار بالا رفته و عملکرد کلیه ها را با مشکل روبرو می کند.

به این ترتیب اگر با بیماری های کلیوی درگیر هستید، نسبت به مصرف اصولی جهت بهره مندی از خواص کیوی، موارد لازم را در نظر داشته باشید. بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید در مصرف کیوی حد اعتدال را نگه دارند. به این دلیل که ویتامین K بر روی عملکرد این داروها اثرگذار بوده و در روند بهبود بیماری اختلال ایجاد خواهد کرد.

برخی از افراد نیز با مصرف این میوه دچار حساسیت هایی مانند تورم یا کهیر پوستی می شوند. این افراد نیز در گروهی قرار می گیرند که کیوی میوه مناسبی برای آن ها نخواهد بود و نمی توانند از خواص کیوی، سود ببرند.

ارزش غذایی میوه ارزشمند کیوی:

با توجه به میزان کم کالری کیوی، اگر قصد رژیم گرفتن دارید، می توانید این میوه مغذی را در سبد غذایی رژیم خود قرار دهید. در ادامه اشاره کوتاهی به ارزش غذایی این میوه خواهیم داشت:

  • کربوهیدرات
  • فیبر
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • فولات یا ویتامین B9
  • پروتئین
  • مس

همچنین این میوه از مقدار چربی بسیار کمی برخوردار است. یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با خواص کیوی، بالا بودن ظرفیت آنتی اکسیدانی این میوه نسبت به میوه های مهمی همچون گلابی، سیب یا گریپ فروت است. کاهش میزان تری گلیسیرید در بدن نیز از دیگر فواید کیوی، محسوب می شود.

نتیجه گیری و جمع بندی پیرامون خواص کیوی:

در این مطلب به خاصیت کیوی؛ و اثرات قابل توجه این میوه بر روی سلامتی بدن اشاره کردیم. با این حال حفظ اعتدال در مصرف این میوه نیز همچون دیگر مواد غذایی ضرورت دارد. به طور کلی در مصرف هرگونه ماده خوراکی همواره باید اعتدال را حفظ کرده و از زیاده روی پرهیز کنیم.

کیوی، دارای مقادیر مشخصی قند است و همین امر باعث می شود تا نسبت به مصرف معقول آن حساس باشیم. به عنوان مثال افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید در حد اعتدال از فواید کیوی، بهره مند شوند.

در این ایام، مصرف ویتامین C به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی، اهمیت و ضرورت دارد؛ قرار دادن میوه کیوی در سبد غذایی روزانه، بهترین روش برای اثبات ضرورت خاصیت این میوه برای     بدن می باشد.

در انتها از شما می خواهیم که نظرات خود را درباره ارزشمندی خواص کیوی، برای ما ثبت نمایید.