خواص زردآلو خشک: (هر آنچه از فواید و تاثیر برگه زردالو و دیابت باید بدانید)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
2021.12.11

فواید زردآلو خشک برای انسان:

زردآلو، میوه‌ ی هسته ‌دار، گرد و زرد رنگی شبیه هلو، اما از آن کوچک‌تر می باشد. این میوه از دوران باستان، در آسیای مرکزی کشت شده و یکی از کالاهای مهم در جاده‌ی ابریشم بوده است. خشک کردن زردآلو، منجر به مقاومت طولانی این میوه خواهد شد و می ‌توان آن‌ها را در تمام فواصل حمل کرد. زردآلو خشک، نوعی میوه خشک سنتی محسوب می‌شود.

ساکنان هونزا در پاکستان، سلامت و عمر طویل قابل توجه خود را مدیون این میوه‌ی خشک می‌دانند. شما چقدر با خواص زردآلوی خشک، آشنایی دارید؟ آیا از میزان مواد معدنی، ویتامین‌ها و املاح موجود در آن مطلع هستید؟ آیا این میوه جایگاهی در رژیم غذایی شما دارد؟ به نظر شما این میوه ‌ی خشک به چه میزان قند دارد؟ برای پاسخ به همه‌ی این پرسش‌ها، با ما همراه باشید.

فواید زردالو خشک

مواد مغذی موجود در زردآلو تازه:

این میوه، سرشار از بسیاری از املاح، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلفی است که بدن را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند. بطور تقریبی در هر 100 گرم زردآلوی خام، 48 کالری متشکل از 11% کربوهیدرات، 1% پروتئین، کمتر از 1% چربی و 86% آب وجود دارد. زردآلوی خام مانند زردآلو خشک، به طور میانگین از ویتامین A و ویتامین C سرشار است.

مواد مغذی موجود در زردآلو خشک:

زردآلو خشک؛ مملو از املاح معدنی مفید مانند: کلسیم، روی، آهن، منگنز، نیاسین، ویتامین a، ویتامین b، ویتامین c، لیکوین، ویتامین e، فیبر، انتی اکسیدان و… است. وجود این مواد مغذی، موجب القای خواص شگفت‌انگیز در این میوه شده است.

جدول میزان انرژی و آب در زردآلوی خشک:

مقدار در هر 28 گرم 1 اونس (1 مُشت) مقدار در 100 گرم واحد مواد مغذی تقریبی
8.65 30.89 گرم آب
67 241 کیلوکالری انرژی
283 1009 کیلوژول انرژی

تفاوت خواص زردآلو خشک و تازه

هنگامی که زردآلو خشک گردد بیشتر محتوای آب آن حذف می‌شود و غلظت نسبی مواد مغذی آن افزایش خواهد یافت. تمام میوه های خشک، دارای شرایط یکسان تغذیه ای مشابه میوه های خشک نشده هستند. اما، میزان آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر آنها نسبت به میوه خام بیشتر است.

میزان مصرف روزانه‌ی زردآلو خشک

درست است که از زردآلو خشک، به عنوان میوه‌ ای مفید یاد می‌شود، اما، این جمله هرگز به این معنا نیست که شما مجاز هستید این میوه را به هر میزانی که تمایل دارید، مصرف نمائید. مقدار روزانه ‌ی توصیه ‌‌شده‌ برای این میوه‌ ی خشک، 30 گرم (3 یا 4 عدد زردآلو) است. از این ‌رو،  در صورت مصرف بیش از اندازه، ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید.

همچنین جهت آشنایی با انواع نهال زردالو و اطلاعات دقیق میتوانید روی عبارت نهال زردالو کلیک کنید.

میزان قند زردآلو چقدر است؟

زردآلو های تازه و خشک در مقایسه با غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا که سبب بالا رفتن قند خون پس از غذا خوردن می ‌شوند، تأثیر پایداری بر قند خون بعد از غذا دارند. در هر 100 گرم زردآلو تازه، 9 گرم قند وجود دارد. زردآلو خشک، به طور معمول هیچ قند اضافه‌ای نداشته و شاخص گلیسمی پایینی دارد. در صورتی‌که، در هر 100 گرم زردآلوی خشک، 53 گرم قند وجود دارد.

تولید زردآلو خشک:

اغلب زردآلوها به روش صنعتی و توسط دی ‌اکسید گوگرد خشک می‌شوند و رنگ آنها نارنجی روشن است. میوه‌ های ارگانیکی که با بخار گوگرد فرآوری نشده باشند، رنگ تیره‌تر و بافت درشت‌تری دارند. به طورکلی، هر چه رنگ زردآلوهای خشک، روشن‌تر باشد محتوای SO2 آنها بیشتر است. زردآلو های کوچک، معمولاً به طور کامل خشک می ‌شوند، اما، ارقام بزرگ‌تر به صورت نصف و بدون هسته یا با هسته خشک می‌گردند.

بزرگترین تولیدکنندگان زردآلو در جهان

در سال‌های اخیر، کالیفرنیا، یکی از گسترده ترین تولیدکنندگان زردآلو خشک بود. اما در حال حاضر، حدود 95% از تولید زردآلو خشک، توسط استان مالاتیا در کشور ترکیه مهیا می‌شود. مالاتیا، به عنوان (پایتخت جهانی زردآلو خشک) شناخته می ‌شود.

خواص زردآلو خشک:

مواد معدنی و ویتامین ‌های موجود در زردآلو خشک، موجب اعطای خواص منحصر به ‌فردی به این میوه شده است. از این رو متخصصان سلامت، مصرف آن را در رژیم غذایی به دلیل نقش آن در سلامت انسان مفید می‌دانند. اما این خواص چه هستند؟

تامین فیبر روزانه:

سه عدد زردآلو خشک، دارای 5 گرم فیبر است که حدود 20% احتیاج روزمره شما را به فیبر مهیا می سازد. فیبر زردآلو، به انواع محلول و نامحلول تقسیم می‌ شود. 2 فنجان زردآلو تازه و ورقه ‌شده، حاوی 6 گرم فیبر رژیمی است، در حالی که 1 فنجان آن دارای 2.35 گرم فیبر است. هر وعده زردآلو ی خشک 18% از فیبر مورد نیاز روزانه‌ ی زنان و 12% فیبر روزانه‌ی لازم را برای مردان تأمین می‌کند.

تامین پتاسیم روزانه:

متخصصان تغذیه، میزان روزانه‌ی توصیه ‌شده‌ ی 3500 میلی‌ گرم را برای دریافت پتاسیم توصیه کرده‌اند. از این ‌رو، چهار یا پنج زردآلو خشک، می ‌تواند حدود یک پنجم نیاز روزانه‌ی پتاسیم را مهیا سازد.

تامین ویتامین E روزانه:

  1. با استفاده از زردآلو خشک، به میزان نصف فنجان میزان ویتامین ای را تا حدود 3 میلی گرم زیاد تر خواهید کرد.
  2. یک فنجان زردآلو تازه ورقه شده حاوی 1.5 میلی ‌گرم ویتامین E یا 10% از مقدار توصیه شده‌ی روزانه است.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

میان‌ وعده‌ی مناسب:

زردآلو خشک، یک میان ‌وعده‌ ای سریع، سیر کننده و خوشمزه است و می‌تواند به تنهایی یا همراه با آجیل به عنوان افزودنی در وعده‌‌های غذایی استفاده شود. می ‌توان آنها را به روش‌ های متفاوتی به رژیم غذایی اضافه کرد. از جمله: در انواع خورشت‌ها، مربا، کیک و شیرینی، ماست، اسموتی، سالاد و…

بیشترین میزان ویتامین A:

در بین تمام میوه‌ های خشک، زردآلو خشک، حاوی بالاترین میزان ویتامین A است. لذا به عنوان ماده‌ ی مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود.

سلامت چشم و پوست با برگه زردالو:

یکی دیگر از خواص زردآلو خشک، که دارای ساختار متنوعی است و برای سلامت چشم ضروری هستند، از جمله ویتامین‌های A و E می باشد. ویتامین A، در جلوگیری از شب کوری (مشکلی که به دلیل نبود رنگدانه‌های روشن در چشم ایجاد می‌شود)، نقش حیاتی دارد، در حالی که ویتامین E، آنتی ‌اکسیدان محلول در چربی است و مستقیماً وارد چشم می‌شود تا چشم را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

ویتامین A موجود در زردآلو خشک، برای حفظ شادابی طبیعی پوست سودمند است. علاوه بر این، ویتامین C موجود در آن به ساخت کلاژن و ممانعت از چین و چروک پوست کمک کرده و به پوست استحکام و اثر ارتجاعی می‌بخشد. شما می‌توانید از زردآلو نیز مانند یک ماسک بر روی صورتتان استفاده کنید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی:

بتا کاروتن، یکی دیگر از مواد مفید موجود در زردآلو می باشد که از سوختگی توسط آفتاب برای  پوست مراقبت می نماید. در حالی که همچنان باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، اما، خوردن زردآلو خشک، ممکن است محافظت بیشتری را برای پوست شما فراهم کند.

مناسب افراد مبتلا به دیابت نوع 2:

  • اگر در تنظیم قند خون خود مشکل دارید، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین برای سلامتی مهم است.
  • زرد آلوی تازه یا خشک می‌ تواند به عنوان مکمل عالی در رژیم غذایی افراد دیابتی محسوب شود.
  • این میوه، به دلیل وجود ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، مناسب افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

فواید زرد آلو خشک برای دستگاه گوارش:

فیبر، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش را به تعویق می‌اندازد و باکتری‌های سود بخش روده‌ی شما را تغذیه می‌کند. از این ‌رو، جهت تسهیل فرایندهای گوارشی و سلامت راندمان دستگاه گوارش، مصرف زردآلو خشک، توصیه شده است.

خواص زرد آلو خشک و رفع یبوست:

به دلیل نسبت فیبر به حجم بالا، همچنین به دلیل خاصیت ملین زردآلو خشک، از این میوه، برای رفع یبوست یا القای اسهال، می‌تواند استفاده ‌شود.

پتاسیم موجود در زردآلو خشک، دارای خواص گشادکننده ‌ی عروق است. به دلیل میزان پتاسیم موجود در این میوه‌ی خشک، نقش آن در جلوگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی، در بسیاری از مقالات علمی به اثبات رسیده است.

ارتباط خواص زرد آلو خشک با فشار خون بالا و سکته مغزی:

پتاسیم موجود در زردآلو، برای کاهش تنش رگ ‌های خونی که یکی از دلایل اصلی فشار خون بالا است، عمل می‌کند. فشار خون بالا، یکی از عوامل شناخته ‌شده ‌ی بیماری ایسکمیک قلبی است. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، مانند زردآلو خشک، ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

تنظیم سیگنال‌های عصبی و انقباضات ماهیچه‌ای:

یکی دیگر از خواص زردآلو، انباشته بودن آن از پتاسیم می باشد، که همچنین مانند یک  الکترولیت عمل می‌کند. مسئول ارسال سیگنال ‌های عصبی و تنظیم انقباضات ماهیچه ‌ای و تعادل مایعات را بر عهده دارد. از آنجایی که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات به طور نزدیک با سدیم فعالیت می‌کند، مصرف مکفی آن ممکن است به پیشگیری از نفخ و حفظ فشار خون سالم کمک کند.

محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و اشعه‌ی ماورای بنفش:

به طور کل ، ویتامین C با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از بدن در برابر آسیب اشعه‌ی ماورای بنفش و آلاینده‌های محیطی محافظت می‌کند. مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین C می ‌تواند به بهبود پوست از آسیب اشعه‌ی ماورای بنفش کمک کند.

ضدالتهاب و پیشگیری از آسیب کبدی:

لیکوپن، کاروتنوئیدی است که به میوه‌ها و سبزیجات، رنگ نارنجی تیره تا قرمز می‌دهد. زردآلو خشک، حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله لیکوپن است که گفته شده قوی‌ترین آنتی‌اکسیدانی است که در غذا یافت می‌شود. زردآلو، به دلیل محتوای آنتی ‌اکسیدانی بالایی که دارد به پیشگیری از آسیب کبدی کمک می‌کند.

سخن پایانی خواص زردالو خشک:

در این محتوا، به بررسی فواید زردآلو خشک، میزان مواد مغذی موجود در آن پرداخته شد. در بسیاری از مطالعات علمی، مصرف این میوه، به عنوان ماده‌ی مغذی و سودمند در رژیم غذایی افراد توصیه شده است. امیدواریم با مطالعه ‌ی این مطلب، استفاده از زردآلو خشک، در رژیم غذایی روزانه‌ی افراد مورد استفاده قرار گیرد تا همگان از فواید این میوه‌ ی مغذی بهره‌ مند گردند. پیشنهاد می‌کنیم با به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستانتان، آنها را نیز با فواید این میوه‌ی مغذی آشنا کنید.

منابع:

  1. https://www.indigo-herbs.co.uk/natural-health-guide/benefits/apricot
  2. https://www.ijpsonline.com/articles/medicinal-value-of-apricot-a-review-3531.html
  3. https://healthyeating.sfgate.com/apricots-blood-sugar-9889.html
  4. https://www.grapetree.co.uk/blog/post/ten-things-about-apricots

تقویت سیستم دفاعی بدن:

 

برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
1

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 2020.12.02 جواد

    جناب دکتر
    از بیان سلیس و روان شما سپاسگزارم
    موفق وموید باشید انشا…
    🌺🌺🌺💐💐💐

    • 2020.12.03 ariyanahal.ir

      خواهش میکنیم سلامت باشید .

  • 2020.10.23 عطا

    سلام تشکر اقای دکتر بزرگوار کسی نیست نداند زردآلو از درخت وو لطفا مختصر بفرمایید یک ایا برای دیابتی مفیده یا خیر
    میزان مصرف
    ایا اکر دراب خیسانده شود مفیده یا مضر همین اینقدر در این سایتها توضیح جورواجور بدرد نخور میدهند که اصلش فراموش می‌کنند
    همین

    • 2020.10.23 ariyanahal.ir

      سلام و درود بر شما .ما وظیفمون هست محتوای کامل و جامع منتشر کنیم نه محتوای اصطلاحا دو خطی .محتوای دو خط رو باید از اینستاگرام جستوجو بفرمایید در سایت باید محتوا کامل باشه تا هرکس هرچه خواست به نتیجش برسه .موفق باشید

  • 2020.09.03 روح اله

    عرض ادب
    مقاله بسیار مفیدی بود تشکر می کنم

    • 2020.09.05 ariyanahal.ir

      سلام و درود بر شما .سپاس از شما