12 خواص شگفت انگیز خرما و گردو + {ایا خرما با گردو چاق کننده است؟}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.24

خواص خرما و گردو چیست؟

در بین مغذی‌ ترین خوراکی‌ ها، خواص خرما و گردو، بر کسی پوشیده نیست. در بین گروه‌های سنی مختلف مصرف این دو ماده، سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. گزینه دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن مصرف ترکیبی این دو ماده با یکدیگر است که آن را به غذای سالمی ‌برای وعده صبحانه یا میان وعده‌ها تبدیل نموده است. به دلیل طعم دلپذیر و ارزش غذایی بالا، مصرف این دو ماده در کنار یکدیگر محبوبیت بسیاری دارد. در ادامه به فواید مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

فواید خرما و گردو

برسی خواص گردو و خرما:

همان طور که پیشتر ذکر شد ترکیب جذاب این دو ماده مغذی برای بزرگسالان و کودکان ارزش غذایی بسیاری را به همراه دارد. این خوراکی می‌ تواند شادی را در افراد افزایش دهد و از بروز خستگی‌های شدید جلوگیری نماید. بدیهی است که یکی از عوارض کم آبی، بروز سردردهای شدید است که می‌ تواند با خواص خرما و گردو، برطرف شود. هم چنین به کمک خرما، فسفر گردو بهتر جذب می‌گردد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • خون سازی: ترکیب و استفاده همزمان خرما و گردو می‌ تواند به افزایش روند خون سازی در بدن افراد منجر شود.
  • رفع یبوست: از دیگر خواص گردو و خرما، می‌توان به تقویت سیستم گوارش بدن و در نتیجه آن رفع یبوست اشاره نمود. این حسن از آنجایی اهمیت دارد که یبوست می‌ تواند بسیار آسیب زننده باشد و خود دلیلی برای بروز سایر بیماری‌ها عنوان شود.
  • کمک به درمان کم خونی: یکی از راهکارهای مقابله با کم خونی، استفاده از مکمل خرما و گردو است. از آنجایی که خرما مقادیر بسیاری آهن را در خود جای می‌دهد می‌ تواند به عنوان یک مکمل طبیعی با درصد بازدهی بالا قلمداد شود. این مواد مغذی هم چنین به درمان کمبود انرژی و نیز کاهش احساس خستگی کمک خواهند نمود. البته این روند به سرعت اتفاق نمی‌افتد و باید در طی زمان ثمرات مصرف آن را تجربه نمود.
  • مقابله با احساس خستگی: وجود قندهای طبیعی نظیر گلوکز، فروکتوز و نیز ساکارز در خرما، آن را به جایگزینی بسیار مناسب برای قندهای مصنوعی تبدیل می‌کند. از این روست که بسیاری برای افزایش انرژی خود به مصرف آن روی می‌آورند. در بین ایرانیان استفاده از خواص خرما و گردو، برای افزایش انرژی و کاهش خستگی در کنار نوشیدنی‌های گرم، کاربرد فراوانی دارد.
  • مقابله با فشار خون: وجود پتاسیم به میزان 167 میلی گرم در این ترکیب می‌ تواند از بروز بیماری فشار خون جلوگیری نماید. هم چنین در بهبود بیماری‌های کلیوی با کاهش اثرات سدیم در بدن، می‌ تواند بسیار اثربخش باشد؛ البته وجود منیزیم در آن نیز به کاهش فشار خون منجر می‌شود.
  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی: وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار در خرما نیز می‌ تواند برای کاهش کلسترول موثر واقع شود. هم چنین فیبر موجود در آن از جمله دیگر خواص خرما و گردو، است که به کاهش وزن کمک می‌نماید. اینگونه عنوان می‌شود که چاقی یکی از دلایل عمده در بروز بیماری‌های قلبی خواهد بود.
  • مقابله با آلزایمر: این ترکیب با کاهش التهاب و رفع استرس اکسیداتیو در بدن افراد همراه خواهد بود. از دیگر خواص خرما و گردو، می‌توان به کاهش بروز بیماری‌های مغزی اشاره نمود.
  • کمک به سلامت دندان‌ها: از بین رفتن پلاک‌ها از روی سطح دندان‌ها و تقویت مینای آن می‌ تواند از جمله مزایای بی شمار این مواد مغذی برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه در افراد عنوان شود.
  • رشد موها و سلامتی ناخنها: مصرف توامان گردو و خرما، به رشد موها و افزایش شادابی ناخن‌ها منجر می‌شود. این اثر گردو به دلیل دارا بودن بیوتین و ویتامین B7 بوده، از این رو خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد. هم چنین دستیابی به موهای درخشان نیز از دیگر مزایای مصرف این مواد گزارش می‌شود.
گردو و خرما

خرما و گردو برای صبحانه:

مصرف همزمان این گردو و خرما می‌ تواند تاثیرات شگرفی بر سلامتی قلب داشته باشد. وجود مس در گردو، به عنوان مواد معدنی مغذی به سلامت قلب، افزایش عملکرد دستگاه ایمنی بدن و عصب‌ها منجر می‌شود. هم چنین مصرف خرما به دلیل وجود پتاسیم بالا، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. از این رو بسیاری برای استفاده حداکثری از خواص خرما و گردو برای صبحانه، از آن بهره می‌برند. مصرف صبحانه با کیفیت و به طور مداوم می‌ تواند اثرات بیماری‌های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد؛ ضمن آن که از بروز پرخوری در سایر وعده‌ها و حفظ وزن ایده آل نیز کمک کننده باشد.

مشاهده لیست پر فرورش ترین ارقام نهال گردو

ایا خرما با گردو چاق کننده است؟

استفاده از خرما و گردو به دلیل وجود ویتامین‌ ها و ترکیبات مغذی طبیعی، همواره در روند کاهش یا افزایش وزن کاربرد فراوانی داشته است. مهم نیست که مایل به افزایش یا کاهش وزن خود هستید، بهره گیری از خواص خرما و گردو، به صورت همزمان می‌ تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند، تامین انرژی کافی برای بدن، بدون تحمل گرسنگی و بی حالی با این دو ماده مغذی قابل دستیابی خواهد بود. هم چنین افرادی که به افزایش وزن خود اشتیاق دارند نیز می‌توانند میان وعده‌های خود را به جای استفاده از مکمل‌های پرخطر و یا مصرف غذاهای با میزان کالری بالا و ناسالم، با این خوراکی جانشین نمایند.

وجود کالری و پروتئین بالا به همراه فیبر، آهن و … در این ترکیب، مصرف آن را توسط بسیاری از متخصصین تغذیه و کنترل وزن تایید می‌نماید. استفاده از گردو نیز می‌ تواند به تنظیم و کنترل متابولیسم و سوخت و ساز در بدن منجر شود. دفع چربی مضر و سوزاندن کالری بیشتر برای افرادی که مایل به لاغر شدن هستند از دیگر خواص خرما با گردو، عنوان می‌شود. هم چنین همان طور که پیشتر اشاره شد، از دیگر اثرات آن رفع یبوست و کمک به سلامت دستگاه گوارش است که در هر دو روند کاهش یا افزایش وزن اهمیت فراوانی دارد.

دیابتی‌ها و خواص خرما و گردو:

با جایگزینی مصرف شکرهای مصنوعی با این ترکیب می‌ توان به افزایش سلامتی بدن کمک نمود. طبیعی است که حفظ رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی، اهمیت بسیاری دارد و باید نسبت به مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مبادرت ورزند. هم چنین با تجربه احساس گرسنگی و یا ضعف در افراد دیابتی، تناول این ترکیب مغذی می‌ تواند سطح انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.

لازم به توضیح است که خرما سطح قند در خون را تغییر نمی‌دهد بلکه می‌ تواند تا مدت زمان بیشتری فرد را اشباع نگه دارد. کمک به رفع احساس گرسنگی کاذب نیز می‌ تواند از دیگر فواید آن عنوان شود.

مشاهده مقاله کاشت درخت گردو

خواص گردو و خرما در درمان ناتوانی‌های جنسی:

ترکیب این ماده‌ های خوراکی با شیر و عسل به عنوان داروی تقویتی در بالا بردن توانایی و یا کاهش سطح ناتوانی جنسی عنوان می‌شود. تجویز این دارو بیشتر توسط طب سنتی رواج داشته که امروزه به انجام تحقیقات گسترده در این زمینه نیز منجر شده است. استفاده از این ترکیبات مغذی در سلامت جنسی آقایان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت، ضمن آنکه این مواد کاملاً گیاهی هستند و اثرات جانبی برای آن گزارش نشده است.

نتیجه گیری و جمع بندی خواص خرما و گردو:

موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از بیشمار مزایای مصرف خرما و گردو برای صبحانه، یا سایر میان وعده‌ها عنوان می‌شود. هم چنین بسیاری از افراد برای دستیابی به وزن ایده آل خود از مزایای بی شمار آن بهره می‌برند. اگر شما نیز جزو آن دسته افرادی هستید که از این ترکیب جادویی بهره می‌برید، توصیه می‌شود تا تجربه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و فواید بسیار آن را نیز به سایرین معرفی نمایید.

منابع خواص گردو و خرما:

  1. https://www.delgarm.com/health
  2. https://falokhab.ir
  3. https://namnak.com
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
254

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.10.07 Mohammad Hassan

    ممنون .ازاطلاعات شما توفیقات بشتر

  • 1402.05.27 ایرج هاشمی

    سلام مطالب بسیار اموزنده و جالب بود مممون

    • 1402.07.20 admin-ariyanahal

      درود برشما
      از اینکه مطالب، مفید واقع شده اند سپاسگزاریم

  • 1401.09.16 لاله مرتضوی

    ممنون که این اطلاعات و به مردم میدین .
    فقط کاش نوع خرما رو هم ذکر میکردین

    • 1401.09.17 ariyanahal.ir

      سپاس از محبت شما. خواص خرماهای مرسوم در ایران در این مقاله ذکر شده است. با احترام

  • 1399.10.17 مزدا الهی

    سلام با تشکر از مطلب مفید شما عزیزان