شته خونی سیب

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.09.14

شته خونی سیب چیست:

به نقل از آریا نهال : آشنایی با بیماری شته خونی سیب؛ و روش های درمان آن یکی از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در خصوص علت شته خونی ،علائم شته خونی سیب،میزان خسارت شته خونی سیب،روش های درمان شته خونی سیب در اختیار شما قرار دهیم.

شته خونی ؛ یکی از آفت های درختان سیب می باشد که حتی در مواردی آن را ناقل بیماری قارچی شانکر می دانند. این شته ها زمستان را در مرحله پورگی می گذرانند،و جایگاه آنها در فصل زمستان روی تنه درختان سیب و یا شاخه ها است.

جالب است بدانید دامنه گستردگی شته خونی سیب؛ معمولا در تمام کشور هایی که سیب کاشته می شود موجود است البته این آفت صرفا برای درختان سیب نمی باشد بلکه درختان گلابی نیز در مواردی مشاهده شده که با این بیماری درگیر شده اند. آفت شته ، به صورت توده ای رشد و فعالیت دارد و معمولا در پاییز و تابستان مخصوصا مهر ماه روی شاخه های درختان دانه دار مشاهده می شوند،اینجا زمانی است که باغدار باید نسبت به مبارزه آن اقدام کند. شته خونی سیب زمانی که میزبان خود را پیدا کند فعالیت خود را آغاز می کند و تا سالها به فعالیت خود ادامه می دهد.

شته های ماده که وظیفه تخم گذاری دارند بدون بال می باشند و به رنگ قرمز و خرطوم های بسیار ریزی دارند،در مقابل شته های نر کوچکتر می باشند و رنگ آنها نیز زرد یا قهوه ای روشن است،شته های نر نیز خرطوم هایی دارند اما کوچکتر از خرطوم های شته ماده است این شته ها توده های سفید رنگی بر روی سطح پوست خود دارند که شبیه به پنبه است به همین دلیل است که که انگار حشره ها پوشیده از کرک سفید هستند.

این آفت را شته دو میزبانه می دانند،یعنی اگر متناسب با شرایط اقلیمی میزبان اول را یافت نکند برای همیشه روی درخت میزبان دوم می ماند،البته لازم به ذکر است که در چنین حالتی دیگر مراحل جنسی و تخم گذاری وجود ندارد اما در شرایطی که هر دو میزبان وجود دارد،شته خونی سیب مدتی را بر روی میزبان اول و مدتی دیگر را بر روی میزبان دیگر زندگی می کنند. جالب است بدانید شته خونی سیب تا 10 نسل در سال چرخه فعالیت دارد.

شته خونی سیب

همچنین جهت تمایل میتوانید از انواع نهال سیب ، آریا نهال هم مشاهده فرمایید .

علائم و میزان خسارت آفت شته خونی :

علائم بیماری شته خونی ؛خیلی پنهان نیست و حتی قابل مشاهده هم هست و باغداران به راحتی می توانند متوجه چنین آفتی شوند،تنها مسئله ای که اهمیت دارد توجه باغداران است زیرا در جلوگیری از خسارت نقش مهمی دارد.

بارز ترین علائم در گل ها قابل مشاهد می باشد،این شته مواد سمی را به گیاه و سلول های زنده وارد می کند به طوری که قسمتی که مورد حمله قرار گرفته متورم می شود. بیشترین فعالیت شته خونی سیب در خرداد ماه می باشد و رفته رفته با گرم شدن هوا فعالیت شته ها نیز کمتر می شود و دوباره با تغییر شرایط آب و هوایی در مهر ماه اوج فعالیت شته خونی سیب شکل میگیرد.

خسارت این آفت بیشتر بر  ريشه و طوقه درختان سیب می باشد،یعنی فعالیت شته؛ در روي ريشه و طوقه با ايجاد برآمدگي شروع می شود که  اين برآمدگي ها روي سرشاخه‌ها هم قابل مشاهده هستند، جالب است بدانید در بین انواع نژاد ها و  ارقام ،ارقام بومي حساسيت بیشتری نسبت به این آفت دارند اما برخي ارقام خارجي کمتر مورد حمله شته قرار میگیرند.

به عنوان نکته پایانی باید اشاره کرد خسارت شته های خونی سیب در نهایت موجب تغییر شکل و ایجاد جوش هایی در سطح درخت می شود،بزاق شته بسیار سمی می باشد و بیشترین خسارت از این سمت متوجه درختان سیب می باشد.

روش های کنترل بیماری شته :

هر نوع آفت و بیماری زمانی که در ابتدای روند رشد است قابل کنترل و مهار می باشد،روش های گوناگونی برای مبارزه با این افت وجود دارد که می تواند موثر باشد و اما روش های کنترل بیماری شته خونی سیب:

1-رعایت نکات مهم در زمان کاشت نهال درخت سیب :

از آنجایی که شته خونی سیب؛ در سایه رشد خوبی دارد باید توجه داشت در زمان کاشت فاصله بین درختان به خوبی رعایت شود و تا حد امکان از کاشت پر تراکم جلوگیری شود. رعایت فاصله موجب می شود اشعه های خورشیدی به خوبی در بین شاخ و برگ در جریان باشد،فعالیت شته ها معمولا در قسمت های هرس شده درختان می باشد،پس باید به این قسمت ها توجه بیشتری داشت همچنین در زمان هرس درختان و استفاده از اره و قیچی هرس حتما از ضدعفونی کننده ها استفاده کنید تا بیماری و آلودگی به ارقام دیگر منتقل نشود.

2-کنترل بیولوژی:

برخی موجودات مانند کفشدوزک ها و لارو مگس ها شکارگر های خوبی برای از بین بردن شته خونی ؛ می باشند این روش مبارزه طبیعی می باشد که تا حدودی می تواند موثر واقع شود.

3- استفاده از ارقام مقاوم در برابر شته خونی :

این روش برای زمانی است که باغدار قصد احداث باغی انبوه دارد و تصمیم به خرید نهال کرده است،در چنین شرایطی باید حتما به مقاومت و حساسیت ارقام نهایت دقت را داشته باشد و متناسب با ویژگی های هر نهال مقاوم ترین رقم را برای کاشت انتخاب کند،این اقدام موجب می شود باغدار از خسارت های احتمالی جلوگیری کند.

4_مبارزه شیمیایی :

مبارزه شیمیایی آخرین روش برای از بین بردن شته خونی سیب؛ می باشد،فراموش نکنید سموم شیمیایی برای محیط زیست و گونه های جانوری خطرناک می باشد به همین دلیل انجام آن نیاز به دقت و رعایت اصول بهداشتی دارد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
35

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.07.25 محمدرضا رضایی

    تشکر بابت آشنایی ما با این گونه آفات، لطفا نام پاد سم این آفت شته خونی سیب را هم بگید ممنون میشم

    • 1402.07.26 admin-ariyanahal

      سلام وقت بخیر
      بهترین راه استفاده از روغن های زمستانه به همراه سموم سیستمیک مانند دیمتوآت، پریمیکارب، ایمیداکلوپراید و استامی پراید می باشد. با احترام