صمغ زدن درخت ، شیره در آمدن در درخت

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1399.09.24

صمغ زدن درخت هلو و صمغ زردآلو:

به نقل از آریا نهال : آشنایی با علت صمغ زدن درخت، و روش های درمان آن در باغداری های امروزی یک نیاز اساسی می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت صمغ زدن درخت هلو و زردآلو و روش های درمان آن را برای شما بیان کنیم.

صمغ درخت، یا انگم همان شیره ای است که در فصل بهار از درختان ترشح می شود که البته دلایل متعددی در این امر دخیل است،خروج این ترشح ها خود باعث بیماری و آلودگی درختان خواهد شد و در برخی موارد نیز موجب جمع شدن حشرات دیگر خواهد شد.

لازم به ذکر است که تنها فصل بهار زمان ترشح صمغ در تنه درختان نیست بلکه پاییز را نیز زمان ترشح صمغ می دانند و بیشتر از انواع درختان دیگر هلو و زردآلو  درگیر ترشح صمغ هستند،که می تواند دلایل مختلفی مانند انواع بیماری ها و یا علت های هورمونی باشد که دلایل را باید بررسی کرد زیرا در مواردی برخی بیماری های قارچی فعالیت خود را تا جایی ادامه می دهند که موجب ضعف تدریجی درخت خواهد شد و ضعف درختان در میزان محصول نیز تاثیر گذار خواهد بود.

پس می توان علت صمغ زدن درخت؛ را دلیل بر خسارت نیز به حساب آورد معمولا درختان زیادی در مناطق گرمسیر درگیر چنین مشکلی هستند،باغداران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند و همیشه به موقع نسبت به مهار و کنترل بیماری یا آفتی اقدام کنند تا از میزان خسارت های احتمالی جلوگیری کرده باشند.

جالب است بدانید معمولا درختان دانه دار بیشتر از درختان دیگر درگیر ترشح صمغ می شوند که این خود در بروز مشکلات بعدی تاثیر گذار خواهد بود غالبا در ابتدای ترشح صمغ می توان آن را با ابزار مخصوصی تراشید که جای آن نیز با مجاورت هوا خشک خواهد شد.

باغدارانی که باغ هلو یا زردآلو در حجم وسیع دارند باید توجه به نیاز های اکولوژی نهال را در اولویت قرار دهد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند،تغذیه مناسب درختان هلو و توجه به آبیاری اصولی در عملکرد و مقاومت درختان بسیار مفید است و در عدم صمغ زدن درخت هلو و زردآلو، نیز موثر می باشد.

صمغ در درخت هلو و زردالو

علت صمغ زدن درختان:

همانطور که اشاره شد دلایل متعددی وجود دارد که به واسطه آن درختان  صمغ هایی بر روی تنه خود ترشح می کنند.که در ادامه به بررسی علت صمغ زدن درخت هلو و زردآلو می پردازیم.

باید بررسی کرد که اگر صمغ روی درخت هلو و زردآلو به صورت چسبنده و بیضی شکل است و رنگی شفاف و یا درمواردی تیره دارد دلیل آن وجود بیماری های قارچی در درختان هلو و زردآلو می باشد بیماری هایی مانند شانکر باکتریایی که در چنین حالتی باید نسبت به درمان به موقع آن اقدام کرد. البته باغداران می توانند آن قسمت از تنه درخت را از شیرابه ها پاک کنند و یا در مواردی از قارچ کش ها استفاده کنند تا بیماری و آلودگی کامل از بین رفته و محل تجمع دیگر حشرات  نشود.

همچنین باید اشاره کرد  علت صمغ زدن درخت هلو و زردآلو حمله برخی آفت ها مانند ساقه خوار ها یا پوست خوار ها نیز می باشد،این جانوران دقیقا از یک قسمت تنه درخت شروع به سوراخ کردن می کنند که از محل سوراخ شده شیره درخت خارج شده و روی تنه درخت خشک می شود.

لارو حشرات و آفت ها در قسمت سوراخ شده هستند که در مواردی صمغ درختان؛ خارج شده با  فضولات لارو ها مخلوط شده و خارج می شود،جالب است بدانید صمغ خارج شده خود باعث خفه شدن حشرات پوست خوار خواهد شد.

شرایط اقلیمی منطقه در علت صمغ زدن درخت هلو و زردآلو نیز موثر می باشد زیرا برخی آفت ها در شرایط اقلیمی خاص امکان رشد و پرورش دارند و این خود باعث می شود در فصل بهار با آغاز فعالیت رویشی درختان آفت ها نیز فعالیت خود را آغاز کرده و باعث آلوده شدن درختان شود.

در مواردی مناطقی که دچار کم آبی می باشند و درختان هلو و زردآلو و یا دیگر درختان میوه آبیاری اصولی و منظم ندارند باعث ترک خوردگی پوست درختان می شود و ترک خوردگی پوست درختان نیز محل ترشح صمغ خواهد شد.

البته باید توجه داشت که دلایلی مثل سرما ، بادهای شدید ، صدمات عمدی و غیر عمدی به درختان هلو و زردآلو  و یا هر عاملی که در ترک خوردن پوست درخت موثر باشد خود در خروج صمغ تاثیر گذار است و از  عوامل غیر بیماری زا می باشد و معمولا رنگ آن نیز روشن تر است این گونه صمغ ها  همیشه  در حد ضایعه پوستی باقی می‌مانند.  اگر بخواهیم در چنین شرایطی دلیل ترشح صمغ را بدانیم باید ذکر کرد که ترشح صمغ در چنین شرایطی بیشتر جنبۀ دفاعی درخت در مقابل عوامل بیماری زا می باشد.

علت صمغ زدن درخت هلو و زردآلو و ارائه روش های کنترل آن:

علت صمغ زدن درختان هلو و زردآلو به طور خلاصه بیان شد و می تواند هر کدام از دلایل را در به وجود آمدن صمغ موثر دانست و اما هر نوع آفت و یا هر نوع بیماری در درختان چنانچه در مسیر ابتدایی رشد باشد به راحتی قابل کنترل می باشد،یعنی باغداران با متوجه شدن اولین علائم باید نسبت به مهار بیماری یا آفت اقدام کنند.

روش های مختلفی برای کنترل صمغ زدن درخت هلو و زردآلو وجود دارد که هر کدام می تواند موثر و مفید باشد و اما روش های کنترل صمغ درختان:

1.توجه به شرایط اقلیمی:

شرایط اقلیمی همان طور که اشاره شد یکی از فاکتور های اساسی قبل از خرید نهال می باشد که باید مورد توجه باغداران قرار گیرد، شرایط اقلیمی در حمله برخی آفت ها موثر است زیرا آفت ها متناسب با شرایط اقلیمی رشد می کنند،همچنین انتخاب نهالی مقاوم در برابر انواع آفت ها نیز موثر است،باغدار باید نهالی را انتخاب کند که علاوه بر سازگاری مقاومت بسیار خوبی هم داشته باشد این اقدام باغدار موجب می شود تا حدود زیادی از خسارت ها جلوگیری شود.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
246

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.10.23 مهدی اقایی

    سلام درختان من بعد بارندگی شیره دادن درخت آلبالو هلو زردالو

    • 1402.10.29 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      مهم ترین علت صمغ درختان ایجاد ترک و بریده شدن قسمتی از درخت و یا وجود برخی حشرات در اقلیم های متفاوت آب و هوایی می باشد.
      پیشنهاد می شود که به طور کامل از مقاله (صمغ زدن درخت ، شیره در آمدن در درخت) در سایت آریا نهال مطالعه فرمایید.

  • 1402.02.13 احد رضاییان

    سلام درختان بادام من صمغ زده ودر بعضی جاها خیلی زیاد شده ….لطفا مرا راهنمایی کنید تا بتوانم انهارا درست کنم

    • 1402.07.27 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      عواملی مثل سرما و گرما، آبیاری به تنه درخت و ضربه ی ابزار آلات کشاورزی می تواند عامل صمغ درخت باشد که هرکدام با یک روش مخصوص درمان می شود. همچنین می توانید از سموم اکسی کلرور مس به صورت محلول پاشی کمک بگیرید. با احترام

  • 1401.07.03 علی

    سلام باغ زردآلو دارم دوسه سالی هست تارعنکبوتی میزنن سمپاشی میکنم از بین میرن ازهمون موقع هم چندتا درخت شیره زدن و کم کم خشک شدن..ربطی بهم داره این دوتا مشکل؟؟واینکه راه درمانش چیه؟؟

    • 1401.08.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. فرمودید سمپاشی کرده اید و حل نشده است واقعا نمی توان نظر خاص دیگری داد. این 2 به هم مربوط نمی شوند. باز می توانید از متخصصان و فروشندگان کود و سم جویا شوید که صاحب نظر می باشند. با احترام

    • 1401.11.28 قاسم سلیمانی

      با توکل به خدا چند تا ایت الکزسی بخوانید انشالله درست میشه

  • 1401.05.08 مهدی محمدیان

    با سلام خدمت شما
    چند شاخه درخت زرد الو ما چند وقتی هست که صمغ میداد تا اینکه الان رو خشکی رفته
    ایا باید شاخه های صمغ زده رو قطع کنیم یا امیدی هست که دوباره سبز بشن ؟
    باتشکر

    • 1401.05.16 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اگر مواردی نگهداری همانند تقویت درخت، برسی نداشتن آفات و… برسی کرده اید می توانید هرس شاخه ی اصلولی انجام دهید تا انشالله نتیجه مورد نظر حاصل شود. با احترام

    • 1402.11.04 شجاعیان

      درود وقت شما بخیر
      اینها معمولا کرم خراط یا ساقه خوار هستند که می بایست 5 سانت 5 سانت زیر شاخه شیره زده با قیچی بریده شود و حشره را پیدا کرده و له کنید، اگر تعداد درختان زیاد باشند اول حشره ی مربوطه پیدا و سپس عکس گرفته شود و به کارشناسان مبارزه با آفات نشان داده شود، سم به شکل غرقابی پای درخت ریخته یا محلول پاشی شوند

      • 1402.11.07 admin-ariyanahal

        درود بر شما
        از اینکه تجربه ی خود را در اختیار کاربران قرار می دهید، سپاس گزاریم.

  • 1401.03.06 محمد خلیل زاده

    سلام برای از بین رفتن صمغ چه دارویی برای درخت هلو مصرف کنیم.

    • 1401.03.08 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. می بایست از مراکز فروش کود و سم جویا شوید. با احترام

  • 1401.01.31 مریم ض ب

    سلام مصارف شیره حاصله از تنه درخت زردآلو چیه؟

    • 1401.02.01 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. مصارف شیره تنه درخت زردالو را نمی دانیم بهتر است در مرورگر گوگل خود جستوجو نمایید. با احترام

  • 1401.01.09 محمد فاضلی

    با سلام بعد از کاشت نهال گردو سرزنی انجام شد و شیره زیادی بیرون زده در منطقه همدان آیا لازمه کاری انجام بدیم ممنون از شما

    • 1401.01.10 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب فاضلی عزیز. می توانید با چسب مخصوص باغداری و هرس بپوشونید. با احترام

  • 1400.06.18 محمدبراتی

    راه مقابله را مشخص نکردید

    • 1400.06.18 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. در فصل رشد درخت خود، می توان از محلولی مانند اکسی کلرو مس بهره مند شد. با احترام