هر آنچه از خواص، فواید و خاصیت مغز گردو برای سالمندان باید بدانید

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.23

مقدمه ای بر خواص گردو برای سالمندان:

گردو از دسته‌ ای از مغزها است که می‌ توان برای آن بی شمار خواص نام برد. به جرأت می‌توان گفت که برای تک تک اعضای بدن و ارگان‌ها، خواص بی نظیری از مغز گردو وجود دارد. اما آیا تا به حال به این اندیشیده‌اید که این مغز جادویی چه خواصی برای سالمندان دارد؟

فواید گردو برای افراد مسن؛ بی شمار است. هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال وجود برخی از بیماری‌ها در افراد بیشتر شده و بدن و اندام‌هایش نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت. از همین رو خوردن مغزهایی مانند گردو در این سن به شدت پیشنهاد شده و در توصیه‌های پزشکی بسیاری از پزشکان حاذق وجود دارد. ما در این نوشتار به بررسی خواص گردو برای سالمندان، می‌پردازیم. پس اگر شما در دسته افراد مسن قرار می‌گیرید و یا به فکر سلامتی پدر، مادر و یا دیگران عزیزان سالمند خود هستید، در ادامه این نوشتار با ما باشید.

گردو برای افراد مسن

خواص گردو برای افراد مسن:

بدن انسان رفته رفته با افزایش سن، قدرت و سلامت خود را از دست خواهد داد؛ این یک امر طبیعی است که در هر صورت برای همه ی افراد اتفاق می‌افتد. اما این که از دست رفتن قدرت بدن و ظاهر شدن برخی از بیماری‌ها از چه سنی شروع شود و چقدر حاد باشد، کاملاً به نگهداری از بدن و تغذیه مناسب البته همراه با فعالیت‌های ورزشی، بستگی دارد.

سالمندان باید بیش از بقیه افراد به فکر تغذیه خود باشند. چراکه بدن آن‌ها در شرایط بحرانی‌تری نسبت به افراد جوان وجود دارد و با هر بی دقتی در خورد وخوراک، ممکن است نتایج جبران نشدنی حاصل شود. خواص گردو برای سالمندان؛ یکی از مباحثی است که بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل آن هم خواص بی مانندی است که این مغز دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این خواص اشاره خواهیم کرد.

فواید گردو در افراد مسن، در سیستم ایمنی:

یکی از تأثیراتی که افزایش سن بر روی بدن دارد، ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی با هرچه بالاتر رفتن سن است. گلبول‌های سفید دیگر مانند جوانی توان مقابله با انواع بیماری‌ها را نخواهند داشت. یکی از مهم‌ترین خواص گردو برای سالمندان، تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها است. گردو که سرشار از فیبر و مغزی با خاصیت آنتی اکسیدانی است، می‌تواند توان بدن را در مقابله با انواع بیماری‌ها افزایش دهد.

سیستم گوارشی و همچنین کیسه صفرا که دو عضو آسیب پذیر در زمان سالمندی هستند نیز با مصرف روزانه گردو تقویت خواهند شد. اگر افراد سالمند به طور روزانه گردو مصرف کنند، سیستم گوارش آن‌ها بهتر فعالیت کرده و سموم از بدن آن‌ها بیشتر و کامل‌تر خارج می‌گردد؛ در نتیجه امکان ایجاد هر گونه بیماری عفونی در آن‌ها کم‌تر می‌شود.

امگا 3 می‌خواهید، گردو مصرف کنید:

امگا 3 نمونه‌ ای از چربی است که برای افراد مسن بسیار ضروری و واجب است. در مغز خیلی از میوه‌ها این نوع چربی وجود دارد؛ ولی مغز گردو را می‌توان معدنی از امگا 3 نامید. ایجاد چربی ناشی از امگا 3 در بدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین فواید گردو برای افراد مسن، باشد. این چربی به شدت از ایجاد بیماری‌های قلبی که افراد مسن ممکن است به آن دچار شوند، جلوگیری کرده و ریسک ابتلا به انواع سکته‌های قلبی را نیز تا حدی بالایی کاهش می‌دهد.

دشمن افراد مسن، ایجاد انواع التهاب:

انواع التهابات و استرس‌ ها که می‌ تواند با افزایش سن در افراد به وجود بیاید، عامل اصلی برای ایجاد خیلی از بیماری‌ها در این افراد است. به طور کلی می‌توان گفت که خیلی از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر و همچنین بیماری‌های قلبی که اکثراً در سنین بالاتر اتفاق می‌افتند نیز ریشه در التهابات دارد. ماده‌ای به نام پلی فنول در مغز گردو وجود دارد که از جمله فواید گردو برای افراد مسن، به حساب می‌آید.

پلی فنول‌ ها می‌ توانند از ایجاد هرگونه التهاب در هر ارگانی از بدن مقابله کرده و از این طریق ریسک بیماری‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را برای سالمندان کاهش دهند. برای این که فواید گردو برای افراد مسن، فراهم شود، مصرف روزانه آن به خصوص در زمان صبحانه و با فرآورده‌هایی دیگر مانند پنیر، به شدت توصیه می‌شود.

مشاهده انواع نهال گردو پربار در ایران

با گردو لاغر شوید، رژیم گردویی!

یکی دیگر از معضلاتی که افراد با افزایش سن به آن دچار می‌شوند، افزایش وزن ناخواسته است. البته این امر کاملاً طبیعی بوده و برای آن، توضیحاتی علمی وجود دارد. هر چه سن بالاتر می‌رود، سوخت و ساز بدن کم‌تر شده و به گفته‌ای بدن کمی تنبل می‌شود. پس اگر به تغذیه توجه نشده و فعالیت‌های ورزشی برنامه ریزی شده انجام نشود، افراد مسن قطعاً با افزایش وزن رو به رو خواهند شد.

کاملاً روشن است که چاقی و اضافه وزن خود می‌تواند مادر خیلی از بیماری‌ها و دردها به خصوص در سنین بالاتر باشد. یکی از مهم‌ترین خواص گردو برای سالمندان، سرشار از انرژی بودن آن است. هر فرد مسن با مصرف روزانه چند عدد مغز گردو می‌تواند انرژی فراوانی دریافت کرده و از طرفی به دلیل چرب بودن (البته چربی مفید) این مغز، کمی از اشتها و نیاز به خوردن در آن فرد کاسته می‌شود که این خود می‌تواند یک قدم مفید به سمت عدم چاقی در سنین بالا باشد.

از دیگر خواص گردو برای سالمندان، کاهش بیماری‌های شناختی:

در این قسمت از تأثیر بی نظیری که مغز گردو بر روی مغز انسان می‌گذارد، سخن می‌گوییم. پیش‌تر اشاره کردیم که پلی فنول‌های موجود در گردو می‌توانند از ایجاد انواع التهاب‌ها و استرس‌ها جلوگیری کنند. کمبود این مواد در بدن انسان می‌تواند انواع تنش‌ها را برای او به وجود بیاورد. روشن است که هر گونه تنش و استرس چقدر می‌تواند اثرات مخربی بر روی مغز انسان بگذارد. می‌توانید حدس بزنید مهم‌ترین بیماری در این زمینه چه نام دارد؟!

یکی دیگر از جادویی‌ ترین خواص گردو برای سالمندان، جلوگیری از ایجاد بیماری آلزایمر و یا انواع دیگر بیماری‌های شناختی و مربوط به مغز است. البته در این زمینه پیشنهاد می‌شود که افراد مغز گردو را از همان زمان جوانی در رژیم‌های غذایی خود قرار داده تا بدین طریق قدمی بزرگ در مسیر پیشگیری از بیماری‌هایی همچون آلزایمر، بردارند. در هر صورت افراد مسن نیز باید حتماً در برنامه غذایی روزانه خود، مصرف گردو را قرار دهند.

جمع بندی و نتیجه گیری فواید گردو برای سالمندان:

آن چه در این جا مورد بررسی قرار دادیم، خواص گردو برای سالمندان، بود. مغز گردو با فواید فراوانی که دارد می‌تواند در جلوگیری از بروز خیلی از بیماری‌ها که با افزایش سن معمولاً در افراد ظاهر می‌شوند، مؤثر واقع شود. از تأثیرات شگفت انگیز آن بر روی بدن سالمندان نام بردیم و نقش آن در بهبود وضعیت بدن در سنین بالاتر را بررسی کردیم. در نهایت می‌توان نتیجه گیری کرد که بهتر است مصرف گردو از سنین پایین‌تر در برنامه‌های غذایی قرار گرفته و در سنین بالا نیز برای بهره مندی از فواید گردو برای افراد مسن، مصرف آن بیشتر و مرتب‌تر شود.

منابع مقاله:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-walnuts#TOC_TITLE_HDR_7
  2. www.eghtesadonline.com
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
3

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هر آنچه از خواص، فواید و خاصیت مغز گردو برای سالمندان باید بدانید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *