درخت بادام: آموزش کاشت بادام + (ترفند های حین پرورش نهال)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.07.29

راهنمای کاشت نهال و درخت بادام درختی:

بادام محصولی محبوب و پر خاصیت است. چه به‌ صورت خام و چه به‌ صورت تف داده، در انواع آجیل‌ های شور و شیرین از آن استفاده می‌شود. در دستور پخت خیلی از غذاها نیز، بادام نقشی مهمی را بازی می‌کند. تمام این‌ها باعث شده است که باغداران و کشاورزان به این محصول توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بنابراین کاشت بادام درختی؛ موضوعی است که متقاضیان زیادی دارد. از طرفی برای کاشت هر نهال بادام و یا هر بذر، داشتن اطلاعات کافی و رعایت اصول، اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این نوشتار، اصول مربوط به کاشت درخت بادام، بررسی کنیم. پس اگر شما هم به فکر کاشت این نهال محبوب با طعمی لذیذ، هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

بادم درختی یکی از ارقام درخت بسیار پر کشت در ایران می باشد.

آشنایی با کاشت درخت بادام:

درخت بادام که نام علمی‌آن (Prunus dulcis) است، نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر نیز محبوبیت زیادی دارد. تا جایی که می‌توان گفت کشورهای آمریکا و اسپانیا از بزرگترین تولیدکننده‌های این محصول هستند. البته با این حال کاشت بادام درختی، در کشور ما ایران نیز بسیار انجام می‌شود. میوه درخت بادام دارای دو پوسته است.

پوسته ای که در خارج از آن وجود دارد که در فصل بهار می روید و مورد استقبال بازار نوبرانه قرار می گیرد و همچنین پوسته درونی که نوع داخلی نسبتا سخت است. مغز بادام یا همان دانه در داخل پوشش سخت قرار می‌گیرد. برای کاشت نهال بادام؛ باید در نظر داشته باشید که ارتفاع درخت آن چیزی در حدود 5 تا 10 متر خواهد بود. اگر بخواهیم از نظر پهنا و یا قطری نیز بررسی کنیم باید بگوییم که این درخت،  بیش تر از 40 سانتی‌متر می‌تواند قطر داشته باشد.

انواع روش کاشت بادام چگونه صورت می پذیرد:

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، درخت بادام دارای محصولی محبوب نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها است. بنابراین می‌توان راه‌های مختلفی برای کاشت آن نیز در نظر گرفت. در هر صورت هر روشی که انتخاب شود، برای کاشت بادام؛ باید حتماً تمامی شرایط مورد نیاز که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، مهیا شود تا در نهایت بتوان یک محصول عالی را برداشت کرد. در سراسر دنیا کاشت درخت بادام، به روش‌های مختلفی از جمله:

  1. تکثیر توسط بذر،
  2. تکثیر به‌ وسیله پیوند،
  3. و همچنین کاشت نهال بادام، صورت می‌گیرد.
گلدهی-درخت-بادام

نحوه ی کاشت بادام درختی چگونه می باشد:

  • کاشت درخت بادام درختی؛ بسته به این که چه روشی از نمونه‌های گفته شده در بالا را انتخاب کرده باشید، متفاوت خواهد بود.
  • برای مثال اگر شما برای کاشت روش تکثیر از طریق بذر و یا دانه را برگزیدید، بعداز این که زمین را شخم زدید تا خاک سبک شود، دانه را در عمق بین 2 تا 5 سانتی‌متر بکارید.
  • بهترین فصلی که می‌توانید دانه بادام را بکارید، فصل پاییز است.
  • دانه به مدت 6 ماه استراحت می‌ کند و در نهایت در فصل بهار، جوانه زده و فرآیند رشد آن شروع می‌شود. فقط در روش کاشت بادام دانه باید مراقب باشید تا بذر شما توسط حیوانات خورده نشود.

برای کاشت نهال بادام؛ اما روش کمی آسان تر می باشد،

مناسب ترین روش کاشت بادام از طریق نهال به این شرح می باشد:

  1. نیز یک گودال و چاله ی عمیق و پهن و تا عمق 1 متر حفر کنید، به‌طوری که تمام ریشه‌ های نهال کاملاً در خاک قرار بگیرند.
  2. سپس نهال را در آن قرار دهید و با پای خود به خوبی خاک را پا کوب نمایید تا هوای خاک گرفته شود.
  3. در نظر داشته باشید که محل انتخابی شما دارای نور کافی باشد. خاک آن قسمت را قبل از حفر کردن حتماً شخم بزنید تا سبک و نرم باشد.
  4. آبیاری مناسب پس از کاشت درخت بادام می تواند کمک شایانی به ریشه های گیاهی که در خاک جدید کشت شده است، صورت دهد.
باغ بادام

فاصله درخت بادام از یکدیگر چقدر باشد و نکات لازمه‌ی کاشت بادام درختی:

در مراحل مربوط به کاشت نهال بادام؛ رعایت فاصله استاندارد و مناسب بین نهال‌ها، نکته‌ای مهم است. البته که این فاصله بسته به این که چه نوع بادامی را می‌کارید و باغ از نظر هندسی چه شکلی را دارد، می‌تواند متفاوت باشد. در باغ‌هایی به شکل مربع، معمولاً این فاصله را بین 6.5 تا 7 متر در نظر می‌گیرند. عرض بین ردیف‌ها نیز چیزی در همین حدود خواهد بود. اما این که هر ردیف چقدر طول داشته باشد، بسته به اندازه باغ شما می‌تواند متفاوت باشد.

در هر صورت می‌ توان گفت که شما قبل از کاشت درخت بادام؛ موارد زیادی از جمله خاک، هوا و نور را باید تحت بررسی قرار دهید تا بتوانید محصولی خوب را برداشت کنید. برای مثال یکی از مواردی که باعث جلوگیری از سوختن نهال در برابر آفتاب‌های سوزان می‌شود، رنگ‌آمیزی تنه نهال است.

اما در هر صورت در هر روز حدود 6 تا 7 ساعت باید خورشید به نهال بتابد تا گلدهی بیش‌تری انجام شود. شخم زدن خاک و اصلاح آن نیز یکی از موارد کلیدی در رشد هر چه بهتر نهال است. نکته‌ی دیگری که قبل از کاشت حتماً باید به آن توجه کنید، تهیه نهال بادام شیرین است، بادام تلخ محبوبیت بادام شیرین را نخواهد داشت پس قبل از تهیه نهال حتماً به این موضوع دقت کنید.

فصل مناسب کاشت بادام درختی چه می باشد:

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، با توجه به شرایطی که درخت بادام و میوه آن دارد، که عدم تحمل رطوبت‌های بهاره است، بهترین فصل برای کاشت نهال بادام؛ پاییز و یا زمستان است. از اوایل آبان‌ماه تا اوایل دی‌ماه، بهترین زمان ممکن است. اگر نهال شما از نوع ارقام دیر گل باشد، می‌توان آن را در مناطق سردسیر نیز کاشت. چون ارقام زودگل، تحمل سرماهای فراوان را نخواهند داشت. پس زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک بهترین زمان ممکن برای رشد نهال بادام هستند.

باردهی درخت بادام

پرورش درخت بادام در باغچه تا چه اندازه ممکن می باشد:

شما با رعایت تمامی اصولی که مربوط به کاشت نهال بادام؛ است می‌توانید آن را در انواع باغ و باغچه‌ها نیز بکارید. اگر تمامی شرایط برای نهال بادام فراهم باشد، رشد آن با مشکلی رو به رو نخواهد شد و محصولی پربار و لذیذ به شما تحویل خواهد داد. برای کاشت درخت بادام در باغچه، فاصله آن‌ها از هم بهتر است بین 6 تا 9 متر باشد.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان بادام:

یکی از مهم‌ترین مراحل مربوط به کاشت درخت بادام؛ نگهداری از آن در حین کاشت و مراقبت‌ها تا زمان برداشت محصول است. هر فصل، مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. برای مثال در فصل زمستان باید هرس مناسبی انجام شود تا نور کافی به بدنه و ریشه‌ها برسد. (پیش‌تر ذکر کردیم که نور نقش مهمی را در رشد نهال بادام بازی می‌کند) . در هر لحظه باید هر اندام مریض از بین برده شود تا مبادا کل نهال را با مشکل رو به رو کند. سم‌پاشی برای از بین بردن انواع کرم‌ها و قارچ‌ها نیز در این زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاهده ی مقاله ی کاشت درخت گردو

کوددهی نیز در زمان‌های مربوط به رشد شکوفه‌ها خیلی اهمیت دارد. آبیاری نیز برای نهال بادام هم چون دیگر نهال‌ها، مهم‌ترین عملیات است. آبیاری قطره‌ای روزی یک بار برای نهال‌های تازه کاشته شده لازم است. آب مورد نیاز نهال بادام در حدود 6 سانتی‌متر است. درخت بادام نیز، اگر بارندگی کم باشد، در هفته می‌تواند 8 سانتی‌متر آب را داشته باشد و در صورت بروز خشکسالی، این مقدار قطعاً بیش‌تر خواهد شد.

مقدار آب و کود در فصل بهار و تابستان یکسان خواهد بود. در نظر داشته باشید که اگر کاشت درخت بادام، در حفره‌هایی کم عمق انجام شود، آبیاری بیش‌تر می بایست صورت پذیرد. تمامی این مراقب‌ها باید تا زمان برداشت انجام شود.

خاک مناسب رشد نهال بادام چه می باشد:

انواعی از خاک‌های مختلف از جمله شنی، رس و یا لومی می‌تواند برای کاشت نهال بادام؛ مناسب باشد. نکته‌ای که اهمیت پیدا می‌کند، روش‌های آبیاری هر خاک و عمق مناسب برای کاشت بادام است. خاک بهتر است برای کاشت بادام درختی حتماً زهکشی شده باشد. خاکی که دارای سطح مناسبی از PH باشد، بهترین نوع برای کاشت درخت بادام، است. البته درخت  آن قدرها محصول حساسی به خاک نیست و شاید شرایطی هم چون خاک‌های اسیدی و کمی قلیایی رانیز بتواند تاب بیاورد.

نحوه‌ی آبیاری نهال و درخت بالغ بادام:

بحث آبیاری یکی از مهم‌ترین مباحث در مراحل مربوط به کاشت نهال‌ها است. برای کاشت درخت بادام؛ نیز همین قضیه صدق می‌کند. پیش‌تر از مقدار آبی که نهال تازه بادام و درختان بادام نیاز دارند سخن به میان آوردیم. نکته‌ی دیگری که در این جا خاطر نشان می‌شویم این است که نهال‌های تازه کاشته شده به خصوص در فصل تابستان و گرما باید کاملاً سیراب شوند. سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سطحی مناسب نهال بادام است. آبیاری بارانی برای درخت بادام توصیه نمی‌شود.

قلمه زدن درخت پس از کاشت بادام درختی چه گونه است:

تکثیر بادام به طریق قلمه نسبت به دیگر روش‌ها، محبوبیت کم‌تری دارد. در حالی که پیوند زدن روشی رایج برای تکثیر درخت بادام است. پیوند از طریق جوانه در بسیاری از باغات برای تکثیر این محصول انجام می‌شود. این نوع پیوند به گونه‌ای است که در فصل پاییز، از قسمت وسط و یا پایین شاخه‌هایی که تازه روییده‌اند، جوانه گرفته می‌شود.

اگر چند روز قبل از پیوند آبیاری انجام شد، قطعاً پوسته راحت‌تر جدا می‌شود. در فصل بهار که آغاز رشد است، پایه‌ها را از بالای محل پیوند قطع کرده و در فصل پاییز به خزانه انتقال داده می‌شوند.

نحوه‌ی کودهی پس از کاشت درخت بادام و بهترین کود‌های شیمیایی و حیوانی:

درخت بادام از جمله محصولاتی است که در مراحل مربوط به کاشت، به ریختن مواد تقویتی و انواع کودها به خاک، برای بار دادن محصولاتی بهتر، نیاز دارد. افزودن مقداری فسفر و نیتروژن می‌تواند کیفیت محصول را خیلی بالا ببرد. در سال‌های اول کاشت درخت بادام؛ معمولاً مقداری ازت نیز به آن برای تقویت و رشد هر چه بیش‌تر اضافه می‌شود.

فقط نکته‌ی مهم این است که کوددهی باید در زمان‌های مناسب و در دوزهای تعیین شده انجام گیرد در غیر این صورت می‌تواند نتیجه‌ای عکس بدهد. اگر در اطراف شکوفه‌ها زنبور مشاهده کردید نگران نباشید. بادام شیرین باعث تجمع زنبورها در اطراف شکوفه‌ها شده و عمل گرده‌افشانی می‌تواند توسط آن‌ها انجام شود.

شایع ترین بیماری و آفات درخت بادام:

یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی که برای درخت بادام به وجود می‌آید، یک عفونت قارچی است. نتیجه درگیری درخت با این عفونت این است که برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای شده و به سمت بالا می‌روند. بعد از مشاهده اولین علائم از این عفونت، باید بلافاصه برگ‌های آلوده شده را از درخت جدا کنید تا بقیه برگ‌ها را دچار نکنند. سوزاندن این برگ‌ها نیز می‌تواند روشی خوب برای جلوگیری از پراکندگی هر چه بیش‌تر عفونت باشد. اسپری کردن بوراکس نیز می‌تواند عفونت قارچی درخت بادام را از بین ببرد.

چگونگی هرس درخت بادام:

در کشاورزی مدرن انواع جدیدی از هرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کاشت نهال بادام؛ هرس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این هرس به دو صورت:

1-هرش شکل

2-هرس سالیانه انجام می‌شود.

در نوع اول بلافاصله پس از کاشت بادام، از فاصله یک متری در سطح زمین هرس انجام می‌گیرد.

هدف از این نوع هرس درخت بادام (Almond tree) ایجاد شکل جام به نهال بادام است. در این روش حدود 3 شاخه اولیه نهال از فاصله حدود 10 سانتی‌متری، نگه داشته می‌شوند. در هرس سالیانه نیز پاجوش‌ها هر سال حذف می‌شوند اما شاخه‌های اضافی و یا آفت زده هر چند سال یکبار لازم است از بین برده و قطع شوند.

انواع درخت بادام ایرانی و خارجی:

درخت بادام از ارقام مختلفی، ایرانی و خارجی تشکیل می‌شود. قبل از اقدام به کاشت نهال بادام، خوب است که در رابطه با هر رقم و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. ارقام مختلف درخت بادام عبارتند از انواع دیرگل و زود گل، نهال‌های یک ساله و دو ساله تا چند ساله. از انواع خارجی نیز می‌توان به نمونه‌هایی هم چون بادام دیر گل تاردی نانپاریل، تونو،کریستومورتو، فراگویلو و ژنکو را نام برد.

خواص و ویتامین‌های بادام:

محصول بادام از گذشته تا کنون دارای خواص بی‌نظیری بوده است. دلیل محبوبیت بالای آن نیز، سرشار از ویتامین و خاصیت بودن آن است. خواصی از جمله سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، تنظیم سطح کلسترول بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزیش کیفیت پوست و مو و از بین بردن انواع التهاب‌ها را نام برد. ویتامین‌هایی هم چون E، فسفر، آهن و مس به‌وفور در آن یافت می‌شود.

جمع بندی نهایی در رابطه با کاشت درخت بادام درختی:

در نهایت می‌توان گفت که محصول با کیفیت بادام در صورتی حاصل می‌شود که تمامی شرایطی که برای رشد نهال لازم است، مهیا باشد. کاشت درخت بادام، با رعایت تمامی‌اصول و قوانین در یک باغ بزرگ و یا حتی باغچه‌ای کوچک، می‌تواند بسیار سودآور و لذت بخش باشد.

آن چه در این جا بدان پرداختیم، یک راهنمای کاشت بادام، با ذکر تمامی شرایط و ویژگی‌های لازم برای رشد بهتر و محصول با کیفیت‌تر بود. امید است که این اطلاعات برای شما مفید واقع شود. 

منابع:

1-https://fa.wikipedia.org/wiki/

2-https://downloadnioz.blogsky.com/

3-https://allkud.com/planting-an-almond-tree/

شاید با خرید نهال از آریا نهال مشکلتون حل شد ، یا شایدم با نهال گردو به سودهی خوبی رسیدید ! کافیه فقط یک سری به منوی سایت بزنید !

همچنین درباره ی مغز بادام هم می توانید در ویکی پدیا بیشتر بخوانید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
370

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.06.17 نصراللهی

    سلام آیا به جای درخت بادام که خشک شده است میتوان دوباره بادام کاشت یا نه؟

    • 1402.06.25 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      ابتدا دلیل خشک شدن درخت را بررسی کرده و برای رفع آن اقدام کنید سپس نهالی جدید بکارید.با احترام

  • 1402.04.22 جعفری مقدم

    درود وسپاس
    استفاده کردم خرسندم از مطالعه مقاله تان

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      از اینکه مطالب مفید بوده است خرسندیم.

  • 1402.02.25 محمد سلیمی

    سلام وقت بخیر میزان محصول سالیانه چقدر است.
    و کدام‌ رقم بیشترین بازدهی را دارد.
    همچنین در صورت آبیاری قطره ای زیر سطحی نیاز آب هفتگی چقدر میباشد.
    با تشکر

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      سلام وعرض ادب
      هر درخت بادام آذر 10 تا 20 کیلوگرم باردهی دارد. از طرفی بادام تونو، 10 تا 15 کیلوگرم باردهی از هر درخت را دارد.
      نیازی آبی بادام به روش قطره ای بین 4 تا 5 هزارمتر مکعب در سال است.

      • 1402.10.04 Hosein

        سلام وقت بخیر.. مطالب عالی و جامع بود…
        نیاز به مشاوره دارم در زمینه کشت بادام بصورت دیمی در شرایط اب و هوایی استان مرکزی.. چطور میتونم در ارتباط باشم با شما!؟

        • 1402.10.05 admin-ariyanahal

          درود بر شما از اینکه مطالب مفید واقع شده اند، خرسندیم.
          جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تخصصی می توانید با شماره 09143336024 تماس حاصل فرمایید.

  • 1402.02.09 رضا محمدیان

    باسلام وعرض خسته نباشید من درخت بادام در باغچه کاشتم ودر نزدیکی درخت چند درخت دیگر هم هست هر هفته آبیاری میکنم رشد درخت خوب بوده و الان ۳الی ۴سال عمر داره اما نمیدونم چرا میوه نمیده نهال هم پیوندی است فقط پارسال دوتا داد آفتاب خوبی هم میخوره کود هم بهش دادم هرس هم کردم

    • 1402.07.18 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      اگر همه ی موارد را رعایت کرده اید، بهتر است با مهندسین جهاد کشاورزی مشورت کرده و علت را جویا شوید. با تشکر

  • 1401.08.26 ادريس ساعدى

    من بذر بادام براى زمين ديم در منطقه كوهستانى مى خواستم چه بذرى خوب است براى كشت ديمى با تشكر

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. در زمینه ی بذر ما فعالیتی نداریم متاسفانه. با احترام

  • 1401.06.07 محمود

    با سلام
    میزان مصرف آب و فاصله آبیاری درخت بادام چطور است ؟

    • 1401.06.19 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. برای درختان بادام می توان صورت غرق آبی هر هفته 10 لیتر به نوع خاک و دمای محل کاشت می تواند متغییر باشد. فاصله کاشت هم حداقل 6 تا 7 متر می تواند باشد. با احترام

  • 1401.06.04 رامیار صالحی

    سلام من از منطقه سردشت هستم میخاستم بادام کاشت کنم و خاک ان قرمز است و زمینم تخت است ایا برای بادام کوهی جواب میدهد

    • 1401.06.19 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. اینکه خاک شما قرمز است و امکان کاشت را دارد یا باید از بومی های محل جویا شوید و یا نمونه گیری خاک و تحویل ازمایشگاه خاک دهید تا گزارش کاملی از انالیز خاک شما در اختیارتان قرار دهند.

  • 1401.06.04 رامیار حسین پور

    بادام پسته ای

  • 1401.05.30 ابراهیم صادقی

    سلام
    باغ ما در آ.ش منطقه ترکمنچای .کوهستانی هس ۵۰عددفعلا آزمایشی نهال بادام دیمی می خواهم.
    ممنون

    • 1401.06.02 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. لطفا با تیم فروش مجموعه اریا نهال ارتباط بر قرار نمایید. با احترام

  • 1401.04.17 حميدرضا عطابيگی

    سلام وقتتون بخیر
    من از اطراف قزوین هستم
    نهال بادام میخواستم ازتون
    اگه امکانش هست راهنمایی کنید چه نهالی بکارم
    آب و هوای منطقه ما زمستان ها سرد و تابستان ها گرم و معتدل هستش و خاک شنی و ماسه ای داره و یه منطقه کوهستانی هستش
    حدود ۷۰ تا نهال میخواستم، میتونید برام ارسال کنید ؟

    • 1401.04.24 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب عطابیگی عزیز. بله امکان ارسال هست. همچنین از ارقام دیرگل می توانید استفاده نمایید. خاک شنی و ماسه ای را هم می بایست از کارشناسان فروش جویا شوید که امکان کاشت بادام در این نوع خاک فراهم هست یا خیر. با احترام

  • 1401.04.17 حميدرضا عطابيگی

    عالی بود

    • 1401.10.27 میلاد

      سلام عرض و ادب، روز درخت کاری میشه بادام مامایی کاشت

      • 1401.10.30 ariyanahal.ir

        سلام و عرض ادب. بله امکانش هست

  • 1401.04.03 سوگند اسماعیلی

    سلام ودرود آیا بادام کاغذی در مازندران هم محصول میده ومیشه کاشت؟

    • 1401.04.04 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب اقای اسماعیلی عزیز. بادام به طور کل در مناطق گرمسیر رشد بسیار مناسبی دارد اما استان ماذندرانِ زیبا به علت شرجی بود، یا باردهی نخواهد داشت و یا با باردهی کمی مواجه خواهد شد. با احترام

  • 1401.02.02 صمد خلیلی

    با سلام ایا یک نهال هم میتوان خرید چونکه حیاط ما کوچیکه ممنون مبشم اگه جواب بدید خلیلی از قزوین

    • 1401.02.03 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب خلیلی عزیز. خیر متاسفانه حداقل ارسال 10 عدد می باشد. با احترام

    • 1401.08.26 ادريس ساعدى

      باسلام عرض ادب من يه باغ سيب دارم كه حدود٣٨الى٣٩سال عمر دارد يه سال پربار ويه سال بدونه باراست آيا راهى دارد براى بارورشدن همه سال باتشكر

      • 1401.09.15 ariyanahal.ir

        سلام و عرض ادب. احتمال دارد که درختان ضغیف شده باشند و یا از ارقام بذری بوده باشند. می بایست با کارشناس جهاد کشاورزی هم مشورت بگیرید.با احترام

  • 1400.10.09 hadi sardasht

    خیلی جالب واموزندە بود ممنون

    • 1400.10.09 ariyanahal.ir

      سپاس از محبت شما، خوشحالیم که مورد پسند شما واقع شده است.

  • 1400.09.29 ناصرغیاثیان

    سلام وقت شما بخیر یک هکتار زمین درهشتگرد کرج دارم لطفا راهماییم کنیدچه نوع باد می را باید کاشت کنم

    • 1400.09.30 ariyanahal.ir

      سلام وقت بخیر. جهت دریافت مشاوره می بایست با تیم مشاوره و فروش آریا نهال ارتباط بر قرار نمایید. با احترام (09143336029 – 09143336024)