خواص انگور: برسی 22 خاصیت انگور در (پاییز 1400)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
2021.11.09

فواید انگور چه می باشد:

اگر از طرفداران مصرف خاصیت انگور باشید می دانید که این میوه تا چه حد پر خاصیت است. نهال انگور گیاهی است که در سراسر دنیا کشت می‌شود و در سراسر دنیا طرفدار دارد. بگذارید کمی در تاریخ به عقب برویم، هزاران سال است که انگور، این میوه بهشتی، کشت می‌شود.

تمدن هایی که امروزه ما آنها را تمدن‌های باستانی می‌نامیم، در گذشته از این میوه پر خاصیت و بهشتی، استفاده‌های متنوعی می کردند. یکی از انواع این استفاده ها، تولید نوشیدنی نام داشت. شاید اصلا به همین دلیل باشد که در سراسر دنیا، کاشت درخت انگور تا این حد مورد احترام واقع گشته است.

فواید انگور

پر طرفدار ترین انواع انگور:

انواع مختلفی از انگور از جمله:

  • انگور سبز،
  • انگور قرمز،
  • انگور سیاه،
  • انگور زرد
  • و انگور صورتی وجود دارد.

این میوه ی لذیذ به صورت خوشه ای رشد کرده و در انواع هسته دار و بدون هسته موجود می‌باشد.

خواص انگور چیست:

خواص انگور فراوان است. هر چقدر از فواید انگور بگوییم کم گفته ایم. در واقع این میوه پر خاصیت به دلیل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان از فواید سرشاری برخوردار می‌باشد.

به دلیل اهمیت زیاد این موضوع در این مقاله قصد داریم به بیش از 20 رقم از خاصیت انگور اشاره کرده و برای شما بگوییم که چرا گنجاندن این میوه ی لذیذ در سبد غذایی اهمیت دارد. با ما همراه باشید.

کاهش سطح قند خون و محافظت در برابر دیابت از دیگر خواص انگور:

شاید برای شما جالب باشد که یک میوه شیرین چگونه می تواند برای افراد دیابتی گزینه ی سالمی در نظر گرفته شود!

گفتنی است که در هر فنجان انگور حدود 23 گرم قند وجود دارد، این میوه سالم در کاهش قند خون نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین در خلال یک تحقیق ثابت شده، افرادی که روزانه انگور را در رژیم غذایی شان می گنجانند در مقایسه با افرادی که از این میوه استفاده نمی‌کنند، از میزان قند پایین تری در خونشان برخوردار خواهند بود.

ترکیبات موجود در این میوه نه تنها میزان قند خون را افزایش نداده بلکه در کاهش دادن آن نیز موثر هستند. با این حال گفته می‌شود که انگور میوه‌ای مفید و پرخاصیت برای افراد دیابتی است.

دلیل این امر وجود عنصری تحت عنوان رسوراترول در این میوه است، این عنصر مفید قادر است توانایی بدن شما در استفاده از گلوکز را افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش سطح قند خون می شود. بطور کلی کاهش قند خون یکی از مهمترین خواص انگور است.

خاصیت انگور

خاصیت انگور، آنتی اکسیدان موجود در انگور از بروز بیماری های مزمن جلوگیری می کند:

آنتی اکسیدان یک خاصیت جادویی دارد و آن خاصیت جادویی این است که به ترمیم آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد-که مولکول های مضری هستند- کمک می کند.

اگر بخواهیم از دید علم به موضوع نگاه کنیم ناگزیر باید بگوییم؛ رادیکال‌های آزاد ممکن است بیماری های مزمنی از جمله دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را به وجود آورند. و انگور به دلیل وجود مواد ارزشمند می‌تواند از بروز آسیب‌های ذکر شده جلوگیری به عمل آورد.

لازم است بدانیم که انگور بیش از 1600 ترکیب گیاهی مفید را در خودش جای می دهد. گفتنی است که بیشتر این آنتی اکسیدان‌ها در پوست و هسته انگور یافت می شوند. با این حال گفته می‌شود که انگور قرمز نسبت به انگور سبز آنتی اکسیدان بیشتری را درون خودش جای داده است.

حال سوال اینجاست آیا با این همه فایده، می توان انگور را از سبد غذایی حذف کرد؟

انگور حاوی مواد مغذی، به ویژه نیاسین و کربوهیدرات می‌باشد:

خواص انگور؛ فراوان هستند چرا که این میوه چندین ماده مغذی مهم را در خودش جای می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که  انگور قرمز یا سبز حاوی مواد مغذی چون کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، تیامین، مس، منگنز و…. می‌باشد.

این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن مهم هستند به عنوان مثال تیامین یک ویتامین محلول در آب بوده و برای تقویت قلب ضروری است یا برای مثال کربوهیدرات یک ماده مغذی ضروری برای سلامت بدن است که مصرف آن به سلامت قلب، بهبود سلامت ذهن و کاهش وزن کمک می‌کند.

انگور

یکی از مهمترین خواص انگور جلوگیری از ابتلا به سرطان:

تحقیقات پزشکی ثابت کرده اند که میوه خاصیت انگور، حاوی مقدار زیادی ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیبات خاصیت‌های متعددی دارند. از مزایای این ترکیبات می‌توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان اشاره کرد.

رزوراترول که به وفور در انگور پیدا می‌شود. گفتنی است که این ماده نوعی آنتی اکسیدان است که به پیشگیری در برابر سرطان کمک کرده و از رشد و زیاد شدن سلول های سرطانی در بدن جلوگیری به عمل می آورد.

کروسین، آنتوسیانین و کاتچین از دیگر موادی هستند که در انگور وجود دارند. انگور قرمز حاوی مقدار بیشتری از این مواد است. محققان پزشکی می‌گویند تمام اینها اثرات مفیدی در برابر پیشگیری از سرطان دارند.

بهبود حافظه، توجه و خلق و خو از دیگر خواص انگور:

چنانکه میخواهید مغزتان همیشه سالم بماند و حافظه تان نیز تقویت شود، مصرف انگور را جدی بگیرید. انگور می تواند حافظه افراد مسن را تقویت کند. شاید برایتان جالب باشد که طی تحقیقاتی که در همین زمینه صورت گرفته است، این نتیجه حاصل شده که اگر افراد مسن انگور را در برنامه روزانه شان بگنجانند می‌توانند به نحو قابل توجهی حافظه شان را بهبود بخشیده و میزان توجهشان را افزایش دهند.

همچنین در یک مطالعه ی دیگر ثابت شده که نوشیدن دست کم یک لیوان آب انگور در طول روز، سبب می شود تا جوانان نیز مهارت های مربوط به حافظه را به نحو بهتری به انجام برسانند و همزمان خلق و خویشان را نیز بهبود ببخشند.

اگر سلامت چشمانتان در اولویت است، از خواص انگور غافل نشوید:

انگور حاوی بعضی از مواد شیمیایی است که می‌توانند از چشم در برابر ابتلا به بعضی از بیماری‌ها جلوگیری کنند.

جالب است بدانید که در همین زمینه تحقیقات متعددی بر روی انسان و حیوان به انجام رسیده است. نتیجه این تحقیقات جالب بود چرا که محققان نتیجه گرفتند که رژیم انگور می تواند بر سلامت چشم و بهبود عملکرد شبکیه چشم انسان و حیوان تاثیر بگذارد. اما دلیل چیست؟

دلیل آن است که انگور حاوی یک ماده مغذی به نام رزوراترول است. این ماده وظیفه دارد تا از سلول های شبکیه در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین گفتنی است که عنصر رزوراترول به محافظت در برابر گلوکوم، و آب مروارید نیز می پردازد.

خواص انگور در خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است:

محققان می گویند مصرف این میوه خوشمزه سلامت قلب را تضمین می کند و این خاصیت یکی از مهمترین فواید انگور است. آن ها می گویند که مصرف روزانه آن، مقدار زیادی پتاسیم را وارد بدن می کند. این ماده برای افرادی که فشار خون دارند مفید بوده، و می تواند تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین برای افرادی که فشار خون ندارند می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

گفتنی است که اگر به منابع پزشکی رجوع کنید حتما خواهید دید که منابع پزشکی این نکته را تایید کرده و معتقد هستند که مصرف انگور بر روی سلامت افراد بسیار موثر است و مصرف کم یا ناچیز آن می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری هایی چون بیماری قلبی و سکته را بالا ببرد.

خاصیت انگور، مصرف این میوه سلامت استخوان را تضمین می‌کند:

اگر به سلامت استخوان هایتان اهمیت می دهید، حتما انگور بخورید. انگور حاوی مواد معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و ویتامین K بوده و همه اینها بر سلامت استخوان تاثیر گذارند. تحقیقات جالبی در همین زمینه بر روی انسان و حیوان به انجام رسیده و نتیجه‌ای که حاصل شده این بوده که مصرف انگور باعث می‌شود تا انسان و حیوان کلسیم بیشتری جذب کرده و استخوان‌های سالم تری داشته باشند.

گفتنی است که مصرف انگور همچنین می‌تواند برای افرادی که دچار مشکل شکستگی استخوان هستند مفید بوده و به بهبود سریع استخوان آسیب دیده کمک کند. خلاصه اینکه خواص انگور، فراوان هستند.

چنانچه می خواهید روند پیری شما به تعویق بیفتد، از خاصیت انگور غافل نشوید:

به تعویق انداختن دوران پیری، آرزوی همه است. چه کسی دوست دارد تا زودتر به دوران کهولت نزدیک شود؟. لذا توصیه پزشکان و محققین به ما این است که به منظور رسیدن به این هدف، از مصرف انگور غافل نشویم. همانطور که می دانیم فواید انگور بسیار است. گفتنی است که وجود ماده رزوراترول، در این امر مهم موثر بوده و می‌تواند طول عمر را در انواع گونه‌های جانوری به طرز شگفت آوری افزایش دهد.

این ماده گروهی از پروتئین‌ها به نام سیرتوئین را تحریک می‌کند. محققان معتقدند که این ماده حاوی یکی از مهمترین ژن هایی است که رزوراترول آنها را فعال می کند و این همان ژنی است که در افزایش طول عمر مفید است.

بهره مندی مرتب از خواص انگور در حفظ سلامت بدن در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها کمک می کند:

حفاظت از بدن در برابر ویروس‌ ها یکی از مهمترین فواید انگور می باشد. در همین زمینه ثابت شده که ترکیبات متعددی در انگور وجود دارد. این ترکیبات می تواند از بدن در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت کرده و با آنها مبارزه کند. گفتنی است دلیل این امر آن است که انگور منبع خوبی برای تامین ویتامین C بوده و ویتامین C تاثیرات مفیدی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد.

در مطالعاتی از این دست، این نتیجه حاصل آمده که پوست انگور نیز مفید است و عصاره پوست انگور به مبارزه در برابر ویروس های آنفولانزا, تبخال و آبله مرغان کمک می‌کند.

مصرف خواص انگور و کاهش التهاب:

التهاب مزمن، برای بدن ضرر دارد. چرا که این عامل نقش مهمی را در ایجاد بیماری های مزمن از جمله سرطان، بیماری های قلبی، دیابت، آرتریت و بیماری های خودایمنی ایفا می‌کند. در اینجا باز هم عنصر رزوراترول نقش دارد که چون با خواص ضد التهابی قوی مرتبط است در نهایت یکی از خواص انگور این است که باعث کاهش التهاب و در نتیجه عواقب احتمالی آن می‌شود.

  1. در همین زمینه محققین یک کار ارزشمند انجام دادند و به نتایج ارزشمندی دست یافتند، آن ها افراد مبتلا به سندرم متابولیک یک عامل خطرزا برای بیماری های قلبی عروقی می‌باشد- را مورد مداقه قرار دادند.
  2. به عنوان یک رژیم درمانی به آن ها عصاره پودر انگور داده و در نهایت دریافتند که ترکیبات ضد التهابی در خون این افراد به نحو شگفت آوری افزایش پیدا کرده است.
  3. جالب است که آن ها این تحقیق را بر روی افراد مبتلا به بیماری قلبی نیز تکرار کردند. نتیجه این بود که آزمایش خون این افراد ترکیبات ضد التهابی بیشتری را در مقدار خون نشان می داد.
  4. گفتنی است که انگور، پودر انگور و آب انگور از تاثیرات ضد التهابی داشته و مصرف آن ترکیبات ضد التهابی خون را افزایش می‌دهد.
  5. بیماری التهاب روده نیز از جمله امراضی است که می‌توان با مصرف انگور به درمان آن امیدوار بود. لذا کاهش التهاب یکی از مهم‌ترین فواید انگور می‌باشد.

از دیگر خاصیت انگور می توان به استفاده در رژیم غذایی:

تمام خواص انگور به توضیحات علمی محدود نمی شوند، لذا قابلیت‌های استفاده متعدد را می‌توان یکی از بهترین فواید انگور برشمرد. در ادامه بعضی از بهترین روش‌های استفاده از انگور را نام می‌بریم:

  • اگر به سالاد میوه علاقه دارید می‌ توانید با انگور سالاد میوه درست کنید.
  • اگر در طول روز احساس گرسنگی کردید می‌ توانید انگور را به عنوان میان وعده بخورید. انگور به عنوان یک میوه میان، وعده سالمی محسوب می‌شود.
  • در حین تهیه سالاد سبزیجات یا مرغ، می‌ توانید به آن انگور اضافه نمایید.
  • فواید انگور، جزو میوه هایی است که می‌توان آن را فریز کرد و در فصل‌های دیگر مصرف نمود. با این قابلیت می‌ توانید مطمئن باشید که در تمام فصل‌های سال انگور خواهید داشت.
  • می‌ توانید انگور را آب گرفته و با آن بستنی و اسموتی درست کنید
  • انگور به دلیل طعم شیرین یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه دسر می‌باشد، پس بعد از خوردن غذا از مصرف انگور غافل نشوید.

جمع بندی نهایی در رابطه با خواص انگور:

همانگونه که ملاحظه کردید انگور میوه‌ای برای تمام فصول است. خواص انگور بسیار زیاد هستند . طعم آن لذیذ است و تقریبا در هر کجای دنیا می‌توان آن را پیدا کرد. با این تفاسیر آیا می‌شود از مصرف آن چشم پوشی کرد؟

منابع مقاله فواید انگور:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-grapes
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/271156
برچسب ها:

ارسال دیدگاه

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “خواص انگور: برسی 22 خاصیت انگور در (پاییز 1400)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *