بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ + (معایب و مزایا خوردن قهوه بعد از غذا)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.05

آداب نوشیدن قهوه؛ بعد از خوردن قهوه چه چیزی میل کنیم؟

شاید شما هم با من موافق باشید که قهوه، بهترین نوشیدنی در سرتاسر این کره خاکی است؛ چه بسیار متن‌ها که درباره قهوه نوشته نشده، چه بسیار آوازها و ترانه ‌ها که خوانده نشده و چه بسیار نقاشی که به تصویر در نیامده… همه و همه، فقط با مضمون و محتوای قهوه! اما جدا از بحث‌ های ادبی، بهتر است بدانید که خوردن قهوه، درست مثل خوردن و نوشیدن هر چیز دیگر، آداب و اصولی دارد.

به علاوه، لازم است بدانیم که مصرف این نوشیدنی محبوب با سایر خوراکی‌ها، بعضا ممکن است ایجاد مشکل کند. همچنین، اکثر مواقع پزشکان توصیه می‌کنند که از نوشیدن قهوه بعد از غذا، به شدت خودداری نماییم. در این گفتار کوتاه، ما تصمیم داریم تا درباره آداب نوشیدن قهوه برای شما صحبت کنیم و نکاتی که باید در زمان نوشیدن آن به یاد داشته باشید را به شما یادآوری نماییم؛ پس با ما همراه باشید.

خوردن قهوه بعد از میوه

خوردن قهوه بعد از میوه

شاید نیاز داشته باشی تا یک نهال گردو بخری تا حال بهتری داشته باشی ! در این صورت بهتره بعد از خوندن مقاله یه سریم به بخش لیست نهال های جذاب و خاص ما بزنی! پشیمون نمیشی!

تاریخچه‌ ای کوتاه از پیدایش قهوه:

قبل از اینکه برویم به سراغ مبحث بعد از خوردن قهوه چه بخوریم، لازم است که نکته بسیار جالبی را درباره این نوشیدنی بدانید. قدمت این نوشیدنی، در کشورهای خاورمیانه، نظیر عثمانی، ایران، مصر، عربستان، شام و… بسیار طولانی‌تر از کشورهای اروپایی است. حتی در حدود 1000 سال پیش، ابوعلی سینا نیز از آن به عنوان دارویی شادی‌آور یاد کرده است.

بسیاری از تاریخ‌ شناسان این نوشیدنی، اینطور ادعا می‌کنند که قهوه برای اولین بار، در جنوب غربی اتیوپی و در شهری به «کفا» کشف شده است. بعدا که در کشورهای عربی باب شده، نامش به «قهوه» تبدیل شده است. به همین ترتیب، سپس به زبان ترکی راه یافت و از زبان ترکی، وارد زبان‌های اروپایی گشت.

قهوه از قرن 13 میلادی در سرزمین‌های اسلامی محبوب شد و در قرن 15، به اوج مصرف خود رسید. در هر شهر و هر محله‌ای قهوه‌ خانه بود و محیطی صمیمی برای مردان می بود. نوشیدن قهوه در ایران، از زمان شاه طهماسب صفوی باب شد و آداب خوردن قهوه بعد از غذا، از همان زمان آغاز گشت. این درحالی است که این نوشیدنی، در حدود 1650 برای بار نخست وارد انگلستان و تا قرن هجدهم، در تمام کشورهای اروپایی محبوب شد.

میوه و قوه

میوه و قهوه

قهوه را با چه چیزهایی نباید خورد؟

کسانی که عاشق نوشیدن این نوشیدنی محبوب هستند، عموما این سوال را از خودشان و از دیگران، بسیار می‌پرسند. عده‌ ای اصلا سوالشان این است که بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ خب به این سوال هم در ادامه پاسخ خواهیم داد، ولی ابتدا، بگذارید خوراکی‌هایی را که با قهوه سازگاری ندارند،  بررسی کنیم.

به صورت کلی، متخصصان اینطور توصیه می‌کنند که مواد غذایی و خوراکی زیر، بعد از این نوشیدنی، مصرف نشوند:

  • مصرف انواع داروها:

قبل و یا حتی پس از خوردن قهوه، توصیه بر آن است که هیچ دارویی مصرف نشود. زیرا ممکن است که عملکرد درست دارو، با اختلال مواجه شود. از مصرف داروهایی چون آنتی‌بیوتیک‌ها، خواب‌آورها، آرام‌بخش‌ها و داروهای تنگ‌کننده عروق، قبل و یا بعد از خوردن قهوه، خودداری کنید.

  • مواد غذایی یا داروهای حاوی آهن:

از آنجایی که جذب آهن توسط بدن، فرایند خیلی مشکلی دارد و هر نوع ماده غذایی می تواند بر این روند اثر بگذارد،. توصیه می‌شود که قبل و یا پس از خوردن قهوه، نه از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کنید، نه از داروهای حاوی آن؛ زیرا جذب را به شدت کم می کند. در نتیجه خوردن قهوه  بعد از غذا، نیز نیازمند مراقبت هایی هستید

  • شیر بدون چربی یا خامه:

مصرف شیر کم‌چرب یا بدون چربی، قبل و یا بعد از قهوه، اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است موجب چاقی شود. در عوض، بهتر است از شیر پرچرب مصرف شود. مصرف خامه و یا پودر خامه هم ممنوع می باشد، زیرا دارای اسیدهای چرب ترانس بوده و امکان  دارد به مرور زمان، موجب گرفتگی عروق گردد.

شیرین‌کننده مصنوعی:

با کمک شیرین‌کننده‌های مصنوعی همراه با قهوه، سطح متابولیسم، حتی بیشتر و بیشتر نیز می گردد. این کار به مرور زمان، می‌ تواند چاقی، فشار خون، دیابت و از بین رفتن باکتری‌های گوارشی را به همراه داشته باشد.

خوردن قهوه بعد از غذا؛ آری یا خیر؟ !

حال رسیدیم سر اصل مطلب این مقاله و سوال مهمی که شاید خیلی از شما به عنوان خواننده این مطلب، در ذهن داشته باشید: خوردن این نوشیدنی ، مضر است یا نه؟!

این سوال را اگر بخواهید با یک کلمه جواب دهیم، می‌توانیم بگوییم که خیر! خوردن قهوه بعد از غذا، هیچ ایرادی ندارد و ضرری به افراد نمی‌رساند؛ اما منوط به اینکه هیچ مشکل و یا پیش‌زمینه‌ای نداشته باشید و دستگاه گوارش شما، کاملا سالم باشد.

تحقیقات بسیاری گزارش شده است که مصرف این نوشیدنی بعد از غذا، می‌تواند متابولیسم بدن را بالا برده، تحرکات روده را افزایش دهد و در نهایت، به هضم آسان‌ و سریع غذا، کمک کند. به خصوص خوردن قهوه بعد از غذای چرب، می ‌تواند بسیار موثر باشد. به علاوه، پزشکان توصیه کرده اند که برای لاغری و کاهش وزن نیز می‌توانید از قهوه کمک بگیرید.

اما این نکته را هم از قلم نیندازید، مصرف قهوه بعد از غذا، می‌تواند در فرایند جذب Fe و Ca، اختلال وارد کند؛ به همین جهت می گویند که قهوه، یک ساعت پس از غذا مصرف شود.

نوشیدن قهوه بعد از میوه، مضر است؟

علاوه بر خوردن قهوه بعد از غذا، بد نیست نگاهی به خوردن قهوه بعد از میوه هم داشته باشیم و ببینیم که آیا این مورد هم مثل مورد قبلی بی‌ضرر است یا خیر؟

چنان که گفتیم، قهوه بعد از غذا، چندان مضر نیست، اما بهتر است برای رعایت جوانب احتیاط، حدود یک ساعت مابین این دو، فاصله انداخت. اما برای مصرف این نوشیدنی پس از میوه، اوضاع کمی متفاوت است. استفاده این نوشیدنی پس از میوه ها، به خصوص خوراکی های آبدار، فرایند هضم را به شدت با مسئله مواجه می کند و به مرور زمان اگر ادامه یابد، ممکن است انواع مشکلات گوارشی را نیز به همراه داشته باشد.

به طور مثال مصرف انگور و قهوه به صورت همزمان یا پس و پیش، ممکن است نفخ شدید و معده درد به همراه داشته باشد. به طور کلی، مصرف قهوه بعد و یا قبل از میوه، از آنجایی که اسیدی است، در نتیجه می‌تواند بسیار نفاخ باشد و تولید گاز کند. پس پیشنهاد می‌شود که برخلاف خوردن قهوه بعد از غذا، میوه به را به هیچ وجه قبل و یا بعد از این نوشیدنی، مصرف نکنید.

قهوه را با چه چیزی بخوریم؟

الان که می ‌دانیم خوردن قهوه بعد از غذا، چندان ایرادی ندارد و مضر نیست، بهتر است نگاهی به این موضوع هم بندازیم که پس از خوردن این نوشیدنی، بهتر است چه خوراکی بخوریم؟

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ این سوالی است که به اندازه دو سوال مطرح شده در بخش‌های قبلی، اهمیت دارد؛ برای عده‌ای شاید مهم‌تر هم باشد! در جواب این سوال هم فقط می‌توان یک کلمه پاسخ داد: آب…

آب مناسب ترین خوراکی برای پس از خوردن قهوه است. حتما شما هم خودتان بسیار مشاهده کردید که در کافه ‌ها، به هنگام سرو قهوه‌ های تلخ و غلظت دار 1 لیوان کوچک آب نیز در کنارش می‌گذارند. علاوه بر اینکه سرو کردن آب در کنار قهوه یک رسم کهن است، از نظر علمی نیز بسیار توصیه شده است.

نوشیدن قهوه، متاسفانه قابلیت این را دارد که بر روی زبان و حتی دندان تاثیر بگذارد و آن‌ها را سیاه کند. نوشیدن آب بعد از خوردن قهوه، در حفظ تندرستی دندان موثر باشد. به علاوه، ماندن مزه قهوه روی زبان، می تواند روی سایر مزه مواد غذایی نیز تاثیر بگذارد،، با نوشیدن آب بعد از قهوه، به نوعی دهان پاکیزه می‌شود.

اگر هنوز هم می‌ پرسید که بعد از خوردن قهوه چه بخوریم، به جز آب، ما چند پیشنهاد دیگر هم داریم:

  • خوردن شیرینی یا شکلات به منظور جلوگیری از ضعف ناشی از قهوه
  • خوردن مواد غذایی دارای منیزیم و پتاسیم، برای کاهش اثر کافئین

نتیجه گیری و جمع بندی خوردن قهوه بعد از غذا:

امروز از نوشیدنی محبوب دل ‌ها صحبت کردیم! مقاله امروز ما، تماما به معرفی قهوه و آداب خوردن آن اختصاص داشت و اینکه باید همراه، بعد و یا قبل آن چه بخوریم؟ امروز، برای شما تاریخچه‌ای مختصر از قهوه را بازگو کردیم و گفتیم که این نوشیدنی، از کشورهای اسلامی به اروپا راه یافته است و قدمت آن در خاورمیانه، بسیار بیشتر است.

بعد از آن، به سراغ خوراکی‌ هایی رفتیم که مصرفشان با این نوشیدنی ممنوع است. سپس دیدیم که آیا خوردن آن بعد از غذا، ایرادی دارند یا نه؟ فهمیدیم که ایرادی ندارد اما خوردن قهوه بعد از میوه، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. در نهایت نیز هشیار شدیم که بهتر است بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ حالا نوبت شماست که از تجربیات خود برای ما حرف بزنید و کامنت بگذارید. بگویید؛ شما کدام نوع قهوه را می‌پسندید و آیا به نوشیدن آن، عادت دارید یا نه؟!

منابع مقاله خوردن قهوه بعد از غذا:

  1. https://behcoffee.com/drinking-coffee-etiquette/
  2. https://minevisam.com/what-not-to-drink-coffee-with/
  3. https://fa.wikipedia.org/wiki
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
238

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.11.11 محمد مسافری

    بسیار عالی و مفید سپاس

  • 1402.09.04 محمد

    خوب بود

  • 1401.02.19 زهرا

    بهترین مقاله ای بود که راجب قهوه خوندم . مختصر مفید و به دور از تعصب چون گاهی یه عده که قهوه دوست ندارن فقط نکات منفی رو قید میکنن

    • 1401.02.22 ariyanahal.ir

      سپاس از لطف و محبت شما، خوشحالیم که مورد پسند شما واقع شده است.

    • 1401.02.30 Shahzad Azizi

      گل گفتین