حساسیت به بادام درختی: از علت تا درمان خانگی حساسیت به بادام

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.15

مقدمه ای بر حساسیت به بادام درختی در بزرگسالان:

آیا تا به حال بدن شما پس از مصرف یک ماده خوراکی، واکنشی مانند خارش یا تنگی نفس از خود نشان داده است؟ حساسیت به مواد غذایی، مانند حساسیت به بادام درختی، یکی از رایج‌ترین انواع آلرژی بین سنین مختلف بوده که ممکن است با افزایش سن به طور کلی حذف شده و از بین برود. مهمترین فاکتور در درمان حساسیت غذایی، تشخیص ماده خوراکی آلرژی‌ زا و عدم مصرف مجدد آن است. در ادامه این مقاله به بررسی علت حساسیت به بادام درختی در بزرگسالان و نوزادان، خواهیم پرداخت.

علت ایجاد حساسیت غذایی در بدن:

حساسیت غذایی در بدن زمانی ایجاد می‌شود که ما به یک خوراکی آلرژی یا حساسیت داشته باشیم. سیستم ایمنی وظیفه دارد از بدن در برابر عوامل خارجی مضر محافظت کند. در واقع سیستم ایمنی با تولید آنتی‌بادی، هر عامل خطرناک که منجر به عارضه یا بیماری در بدن می‌شود را حذف می‌کند.

گاهی اوقات در عملکرد این سیستم اختلالی رخ می‌دهد و سیستم ایمنی به خطا عاملی بی‌خطر را به عنوان دشمن مورد حمله قرار می‌دهد؛ علت ایجاد حساسیت غذایی در بدن، به این موضوع مربوط می‌شود. سیستم دفاعی بدن بعضی از مواد غذایی مانند حساسیت به بادام درختی، را به عنوان عاملی مضر شناسایی کرده و تلاش می‌کند با تولید آنتی‌بادی، ماده آلرژیک را از بین ببرد.

برای نخستین بار که بدن شما ماده‌ ای خوراکی را به عنوان عاملی مضر برای سلامتی شناسایی کرد، ماده‌ای شیمیایی در بدن تولید می‌گردد. این ماده باعث می‌شود تا در آینده نیز با خوردن آن ماده خوراکی بدن شما واکنش نشان داده و شما علائمی از حساسیت را در خود مشاهده کنید.

حساسیت به بادام

حساسیت به بادام درختی:

انواع آجیل، یکی از متداول ترین عوامل ایجاد آلرژی در بدن بین سنین مختلف است. اطلاعات دقیقی وجود ندارد که آلرژی به یک نوع آجیل مانند حساسیت به بادام درختی، دلیل بر حساسیت نسبت به چند نوع آجیل است. به همین دلیل با مشاهده علائم حساسیت در بدن باید موارد دیگر را نیز بررسی کرده و نسبت به مصرف آن‌ها محتاط باشیم.

طبق آزمایش‌های انجام شده میزان حساسیت به بادام درختی، و بادام زمینی در میان کودکان و بزرگسالان بیشتر از سایر مواد خوراکی است. بدن هر انسان نسبت به عوامل خارجی، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. این امکان وجود دارد که بدن یک شخص با مصرف آجیل مانند بادام درختی، حساسیت با درجه خفیف از خود نشان دهد؛ در مقابل نیز احتمال بروز علائم شدید پس از مصرف وجود دارد.

علائم حساسیت به بادام درختی:

قبل از بررسی علائم حساسیت به بادام؛ باید به زمان پیدایش این علائم در بدن اشاره کوتاهی داشته باشیم. در بیشتر موارد پس از مصرف ماده خوراکی آلرژی‌زا، بدن در مدت زمانی کوتاه واکنش نشان داده و شما متوجه علائم خواهید شد.

با این حال مواردی نیز وجود دارد که شخص تا چند ساعت بعد اثری از علائم در بدن خود مشاهده نکرده است. تأخیر در ظهور نشانه‌های حساسیت، باعث می‌شود تا عامل اصلی ایجاد آلرژی در بدن مشخص نشود. به همین جهت پزشکان و متخصصان روش‌هایی را برای شناسایی ماده خوراکی حساسیت‌زا معرفی کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مطالعه ی مقاله خواص بادام

علائم خفیف حساسیت به بادام درختی:

همان‌طور که اشاره کردیم معمولا بدن بیشتر افراد به صورت خفیف واکنش نشان می‌دهد. در موارد خفیف علائم بین 10 دقیقه تا 2 ساعت مشاهده می‌شوند:

  • خارش و ایجاد کهیر
  • سرگیجه شدید
  • سوزن سوزن شدن بدن
  • تورم در قسمت دهان، لب و گلو. این امکان وجود دارد که تورم در قسمت‌های مختلف بدن نیز ایجاد شود.
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • اسهال
  • احساس تهوع و استفراغ
  • مشکل در بلعیدن

علائم شدید حساسیت به بادام:

معمولا درصد کمی از افراد با علائم شدید مواجه می‌شوند، با این حال در صورت بروز این حساسیت، هر گونه نشانه خطرناک باید جدی گرفته شود. در اصطلاحات علمی به آلرژی شدید، آنافیلاکسی گفته می‌شود:

  • تورم شدید در گلو به شکلی که تنفس آسان امکان‌پذیر نباشد.
  • سفت شدن گلو و مجرای تنفسی
  • بیهوش شدن
  • سرگیجه شدید
  • کاهش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب

توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. سهل‌انگاری در رسیدگی به عارضه آنافیلاکسی، ممکن است عواقب جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد.

درمان خانگی حساسیت به بادام درختی:

درمان مشخصی جهت بهبود حساسیت به بادام یا دیگر مواد خوراکی آلرژی‌ زا معرفی نشده است. در واقع تنها راه چاره جهت جلوگیری از بروز علائم، پرهیز از مصرف این مواد خوراکی است. در صورت ایجاد آلرژی، مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از داروهای مؤثر مانند اپی نفرین، اهمیت بسیاری دارد. توجه داشته باشید که اگر علائم خفیف در زمان مناسب رفع نشده و از بین نروند، احتمال وارد شدن به مرحله شدید یا آنافیلاکسی وجود دارد.

مشاهده لیست انواع نهال بادام

روش‌های تشخیص حساسیت به بادام:

برای تشخیص دقیق علل حساسیت، پزشکان سوابق بیمار را بررسی می‌کنند. به این دلیل که فاکتور مهمی مانند ژنتیک در ایجاد حساسیت نقش دارند. آزمایش خون و آزمایش پوستی از دیگر روش‌های رایج جهت بررسی علل ایجاد حساسیت در بدن هستند.

در آزمایش پوستی مقداری از ماده خوراکی مورد نظر داخل بافت پوست تزریق می‌شود. در صورت واکنش پوست به عامل خارجی به صورت تورم یا قرمزی شما متوجه واکنش بدن خود خواهید شد. همچنین در مراکز تخصصی آزمایش‌هایی بر روی افراد انجام می‌گیرد. در این تحقیقات مراجعه‌کنندگان طی یک بازه زمانی، مواد خوراکی مختلفی را مصرف کرده و واکنش بدن نسبت به این مواد بررسی می‌شود.

چگونه از ایجاد آلرژی جلوگیری کنیم؟

مهمترین راه برای پیشگیری از ایجاد علائم حساسیت به بادام درختی، و دیگر مواد آلرژی‌زا، پرهیز از خوردن است. به همین جهت شما باید نسبت به مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها و غذاهای مختلف آگاهی داشته باشید. حساسیت به این مغز خوراکی تنها با خوردن بادام درختی ایجاد نمی‌شود، بلکه این امکان وجود دارد که استفاده از عصاره بادام در غذا نیز باعث ایجاد آلرژی شود.

از بادام محصولات متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام از این فراورده‌ها ممکن است در ایجاد حساسیت به بادام، مؤثر باشند. به عنوان مثال بسیاری از تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و آرایشی از عصاره یا روغن بادام برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل هنگام مصرف خوراکی یا استعمال فراورده‌های این آجیل، باید برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصول را بررسی کنید.

افرادی که نسبت به مصرف مواد خوراکی مختلف آلرژی دارند، هنگام رفتن به رستوران نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. اگر شما هم با چنین مشکلی سروکار دارید، توصیه می‌شود هنگام سفارش غذا از مواد تشکیل‌دهنده غذای مورد نظر خود مطلع شوید.

نکات مهم درباره حساسیت به بادام درختی:

  1. اگر یک بار بدن شما به بادام حساسیت نشان داده است، مطمئن باشید در مرتبه دوم این واکنش با مصرف کمترین مقدار از بادام در بدن ایجاد خواهد شد.
  2. در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم پس از مصرف، به اورژانس مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهید.
  3. در صورت اطلاع از آلرژی هنگام مراجعه به پزشک این موضوع را با او در میان بگذارید.
  4. علائم حساسیت به مواد آلرژی‌ زا را به کودکان خود بیاموزید تا در صورت عدم حضور شما اقدامات لازم را انجام دهند.
  5. داروهای ضد هیستامین، درمان مؤثری برای علائم خفیف آلرژی هستند.
  6. تا زمانی که درباره مواد تشکیل‌دهنده مواد غذایی مانند انواع دسر، بستنی، کیک و… مطلع نشده‌اید، از مصرف آن‌ها دوری کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی علت حساسیت به بادام درختی:

بیشتر اوقات موارد ایجاد حساسیت به بادام، و انواع آجیل با علائمی خفیف همراه هستند. در صورت بروز این عارضه باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنیم؛ به این دلیل که از دست دادن آرامش، علائم ایجاد شده را شدیدتر خواهند کرد. کافی است در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به پزشک متخصص رسانده و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهیم.

منابع مقاله حسایت بادام زمینی، درختی و هندی:

  1. https://www.mayoclinic.org
  2. https://emeraldcoasturgentcare.com

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
80

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حساسیت به بادام درختی: از علت تا درمان خانگی حساسیت به بادام”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *