هر آنچه از خواص سیب برای معده، آب سیب و سرکه سیب باید بدانید

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.24

خواص سیب برای معده چیست؟

با شروع فصل پاییز و برداشت نوبرانه سیب، مصرف این میوه پرخاصیت بیشتر می‌شود. شاید شما هم این ضرب‌ المثل را شنیده باشید که می‌گویند «هر فردی روزی یک سیب بخورد دیگر به پزشک نیاز ندارد.» این میوه بهشتی خواصی دارد که از شنیدن آن شگفت‌ زده می‌شوید. در ادامه به‌ صورت اختصاصی به خواص سیب برای زخم معده، و تأثیر بی‌نظیر آن بر بافت معده پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید که اطلاعات جالبی را برایتان تهیه ‌کرده‌ایم.

آشنایی با خواص سیب برای زخم معده:

در گذشته افراد بر این عقیده بودند که سیب میوه‌ ای سنگین است و اگر فردی که زخم معده دارد یا معده آن ضعیف است بخورد، در هضم دچار مشکل می‌شود. واقعیت این است که این باور اشتباه است! سیب سرشار از فیبر و آب است که فارغ از خواص دیگری که دارد همین دو ماده می‌تواند به تقویت معده و کاهش علائم زخم معده کمک کند.

سیب موادی دارد که نه‌ تنها به معده بلکه به‌ تمامی ارگان‌ های سیستم گوارش کمک می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه ابتدا نگاهی گذرا به زخم معده و شناخت آن داریم. سپس به معرفی خواص سیب برای معده، و بهبود زخم و معده می‌پردازیم.فواید سیب در معده درد

زخم معده چیست؟

زخم معده، زخمی است که روی جداره ی معده یا اول روده ی باریک (اثنی‌عشر) را درگیر می‌کند. علائم این زخم شامل سوز سوز شدن در معده، درد گنگ در حفره شکمی، نفخ، کم‌اشتهایی، حالت تهوع و کاهش وزن است. طبق نظر پزشکان استفاده خودسرانه از دارو می‌تواند وسعت زخم را گسترش دهد که این موضوع سلامت معده و دستگاه گوارش را به‌شدت تهدید می‌کند. حال که زخم معده را شناختید به سراغ تأثیر سیب بر بهبود عملکرد معده و کاهش علائم زخم معده می‌رویم.

7 مورد از خواص سیب برای زخم معده که نمی‌دانستید!

همان‌طور که گفته شد سیب مملو از مواد مغذی و معدنی است. سیب حاوی پتاسیم، منگنز، منیزیم، کلسیم، و مس است. این ماده غذایی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های گوناگونی می باشد. شاید شما هم این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که هرکدام از این مواد مغذی چه تأثیری بر معده و زخم آن دارد؟ در ادامه به تک‌ تک تأثیر این خواص می‌پردازیم.

  • سیب، محافظ سلول‌های معده و دیواره آن

زخم معده به دلیل تأثیر باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده ایجاد می گردد. اغلب افراد با شروع دردهای معده شروع به مصرف مسکن‌ها می‌کنند. این مسکن‌های ضدالتهابی می‌تواند به پوشش معده آسیب برساند و حتی باعث وسیع شدن زخم معده شود. سیب حاوی دو ترکیب گیاهی اسید کلروژنیک و کاتچین است که می‌تواند تأثیر مخرب مسکن‌ها را از بین ببرد و از سلول‌های معده شما محافظت کند.

  • بهبود سریع‌تر زخم‌ها با سیب

زخم معده هم مانند تمامی زخم‌ ها بهبود می‌ یابد، اگر شرایط لازم را برای بهبودی فراهم آورید. برخی ویتامین‌ها فرایند بهبود زخم را سرعت می‌بخشند که می‌توان به ویتامین A و C اشاره کرد. سیب این دو ویتامین را دارد پس می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند. پس این موضوع را می‌توان به‌عنوان دومین خواص سیب برای زخم معده، نام برد.

مطالعه مقاله ی خواص میوه

  • پلی فنول‌ها ریسک ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهند

از دیگر خواص سیب برای معده؛ و زخم معده می‌رتوان به وجود مقادیر زیادی پلی فنول در سیب اشاره کرد. پلی فنول‌ها گونه از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی مبنی بر تأثیر پلی فنول‌ها با کاهش ریسک ابتلا به زخم معده انجام شد. نتیجه آزمایش ثابت کرد که پلی فنول‌ها می‌توانند ریسک ابتلا را به‌صورت چشم‌گیری پایین بیاورند و علاوه بر آن زخم معده را نیز بهبود بخشند. سیب حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است که می‌تواند در درمان و جلوگیری از ابتلا به زخم معده مؤثر باشد.

  • سیب غنی از فیبر می باشد

فیبر ماده‌ ای طبیعی است که در اکثر میوه‌ ها یافت می‌شود. فیبرها فرایند هضم را کند می‌کنند و این عامل باعث می‌شود که هضم، با کیفیت بیشتری انجام شود. فیبر سیب از نوع محلول است که می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به زخم معده و سرعت بخشیدن به بهبود آن کمک کند. علاوه بر آن فیبر کمک می‌کند که عملکرد روده‌ها نیز بهتر شود.

علاوه بر آن اگر می‌خواهید رژیم بگیرید، اما به دلیل زخم معده نمی‌توانید مدت‌زمان زیادی گرسنگی را تحمل‌کنید، سیب می‌تواند به شما احساس سیری بدهد و از ترشح اسید معده جلوگیری نماید. همچنین این فیبرها غذای اصلی باکتری‌های مفید روده هستند که با مصرف آن می‌توان از التهاب روده جلوگیری کرد.

  • بهبود زخم معده با پروبیوتیک ها

در چند سال گذشته، مقاله‌ های زیادی در ارتباط با نقض مؤثر پروبیوتیک‌ها بر ترمیم زخم معده در مقالات بین‌المللی به چاپ رسیده است. از دیگر خواص سیب برای زخم معده، می‌توان به موجد بودن مواد پروبیوتیک در آن اشاره کرد.

طی تحقیقات که انجام‌شده پروبیوتیک‌ها هم سرعت زخم‌های درون جداره روده و هم زخم‌های ابتدای روده باریک را بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن کیفیت هضم غذا را نیز بهتر می‌کنند و برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند می‌تواند به‌عنوان روشی درمانی استفاده شود. علاوه بر آن پروبیوتیک‌ها با تأثیر بر باکتری هلیکوباکتر پیلوری عملکرد آن را مختل می‌کند و مانع از ایجاد زخم معده در جداره این ارگان مهم می‌شود.

  • خواص سیب در خنثی‌ کردن اسید معده

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، سیب حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. این مواد ماهیتی قلیایی دارند. درصورتی‌که بتوانید به‌اندازه موادی با ماهیت قلیایی به بدن برسانید، می‌تواند اثر سوء اسید معده را که مانع از بهبود زخم معده می‌شود، خنثی کند. علاوه بر آن اسید معده می‌تواند بر بافت ابتدا روده باریک نیز اثر بگذارد و سرعت بهبود زخم در آن منطقه را نیز کاهش دهد. سیب به‌عنوان ماده‌ای کاربردی می‌تواند به متعادل شدن محیط معده شما کمک نماید.

  • فواید سیب کمک کننده کاهش رفلاکس معده

اغلب افرادی که زخم معده دارند از رفلاکس معده در زمان خوابیدن، استراحت و بعد از هر وعده غذایی رنج می‌برند. جداره درونی معده توان مقاومت در برابر اسید معده را درصورتی‌که سالم باشد دارد، اما جداره نای در زمان تماس با اسید معده می‌سوزد. این حالت زمانی که بافت معده نیز زخم باشد برای فرد پیش می‌آید.

محققان با تحقیقاتی که انجام داده‌ اند به این نتیجه رسیده‌اند که درصورتی‌که فرد رژیم غذایی ایش حاوی مواد معدنی قلیایی خوراکی مانند: پتاسیم، منیزیم و کلسیم وجود داشته باشد می‌تواند اثر اسید معده را خنثی کند. سیب یکی از غنی‌ترین میوه‌ها ازلحاظ داشتن املاح معدنی است به همین دلیل در اغلب مقالات از خواص سیب برای زخم معده، و تأثیر آن بر سلامت معده نام‌برده شده است.

خواص آب سیب برای زخم معده:

آب سیب، خواص سیب برای زخم معده، را دارند با این تفاوت که آب سیب فیبر موجود در میوه را ندارند؛ پس هضم آن راحت‌تر است. علاوه بر آن جذب پلی فنول‌های سیب از آب آن بهتر صورت می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد پلی فنول‌ها خاصیت ضد زخم دارند و می‌توانند سرعت بهبود زخم معده را بیشتر کنند. پس خواص آب سیب برای زخم معده، در بهبود سرعت‌ترمیم زخم‌ها و جلوگیری از به وجود آمدن زخم‌های جدید است.

جمع ‌بندی و نتیجه گیری خواص سیب برای معده:

قرار دادن میوه‌ها و سبزی‌ها در وعده‌های غذایی کمک شایانی به داشتن زندگی سالم‌تر می‌کند. سیب یکی از میوه‌هایی است که خواص بی‌نظیری برای سلامتی بدن دارد. در این مقاله به خواص سیب برای زخم معده، اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای درمان و کنترل زخم معده باید سعی کنید از مواد مضری همچون سیگار دور بمانید و استرس را از زندگی خود دور نمایید. درصورتی‌که از سیب برای کاهش درد و روشی کمکی برای درمان زخم معده استفاده کرده‌اید، نتایج را با ما درمان بگذارید.

منابع مقاله خواص سیب برای زخم معده:

  1. https://www.express.co.uk/life-style/health/1389784/stomach-ulcer-treatment-apple-polyphenols-fruits
  2. https://www.healthline.com/health/digestive-health/apples-and-acid-reflux
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
121

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.03.21 محمد بحری

    توروخدا جواب بدین من المانم دیروز بعد از دوسه روز درد معده فهمیدم زخم معدم اود کرده اینجا چندروز تعطیله رسمیه و دکترام بستن، من تازه اسباب کشی هم کردم و دسترسی به چیزی ندارم تو یخچالمون سرکه سیب هست،ایا سرکه سیب برای زخم معده مضره؟توروخدا جواب بدین تو اینترنت یکی درمیون یکی میگه مفیده یکی میگه مضره توروخدا زود جواب بدین تو شرایط خوبی نیستم دکترم برم میگی باید صبر کنی تا اندوسکپی بشی

    • 1402.07.06 ariyanahal

      دردو بر شما
      متاسفانه این مورد در حوزه تخصصی آریا نهال نمی باشد و شما میتوانید با پزشک این زمینه، مشورت کنید.

    • 1402.08.23 علی قاسمی

      اگه خوردی مرگ و جلوی چشمان میبینی مثل اینکه دستت زخم روش نمک بریزی من زخم معده داشتم خوردم خون بالا می آوردم

      • 1402.08.24 admin-ariyanahal

        بله حتما اگر از وضعیت بدن خود مطلع باشید، خوردن بعضی از مواد غذایی ممکن است موجب بیماری شما شود.

  • 1402.02.14 محمود کریمی

    بسیارمفیداست، علاقه دارم تأثیر سیب رابرپوست بدن نیز بدانم، متشکرم.

    • 1402.07.05 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      از نظرات مثبت شما جهت ارتقای مطالب سایت سپاس گزاریم.

  • 1401.12.01 رحیمی

    سلام تشکر عالی بود??

  • 1401.10.06 اصغر

    چرا از اینکه فیبر هضم نمیشه نمیگی

    • 1401.10.07 ariyanahal.ir

      سپاس از اینکه شما نظرتون را ثبت کردید.