خواص برگه زردآلو در بارداری: + (خوردن صمغ درخت زردالو در بارداری)

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.08.29

مقدمه ای بر خواص زردالو در بارداری:

دوران شیرین بارداری دورانی حساس از لحاظ رژیم غذایی و عادات زندگی نیز هست. اغلب در این دوران بسیاری از عادات روزمره خانم‌ها دستخوش تغییر می‌شود تا بتوانند از سلامت خود و نوزاد طی این 9 ماه انتظار محافظت کنند. به همین دلیل خوردن برخی مواد غذایی که پیش از این استفاده از آن‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شد نیز در دوران بارداری اهمیت پیدا می‌کند.

از جمله میوه‌هایی که خوردن آن در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد، زردآلو است. برگه زردآلو در بارداری؛ (به شرط مصرف صحیح) می‌ تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خانم‌ها را تامین کند و کمترین عوارض ممکن را نیز برای بدن مادر و نوزاد داشته باشد. در این مقاله قصد داریم درباره خواص زردآلو در بارداری، و نکات آن صحبت کنیم.

برگه زردالو برای بارداری

ارزش غذایی برگه زردآلو در بارداری:

زردآلو یا در انگلیسی (Apricot) میوه‌ ای لذیذ از خانواده گلسرخیان است که شکوفه‌ای صورتی رنگ و میوه‌ای زرد داشته و با طعم لذیذ و آن مغز هسته مقوی اش، همواره معروف است. همچنین این میوه به شکل‌ های دیگری مانند زردآلوی خشک (قیسی) ، مربای زردآلو و… نیز طرفداران بسیاری دارد و حتی شکل خشک شده آن در برخی خورشت‌های ایرانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زردالوی لذیذ از خواص بسیاری نیز برخوردار است؛ چرا که در هر واحد از آن تنها 48 کیلوکالری انرژی وجود دارد و با این حال مواد مغذی موجود در آن می‌تواند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کند. به عنوان مثال هر واحد زردآلو حاوی 11 گرم کربوهیدرات است که می‌تواند حدود 8 درصد از نیاز روزانه ما به کربوهیدرات را تامین کند.

همچنین در این مقدار زردآلو 259 میلی‌ گرم پتاسیم، 1 میلی‌ گرم سدیم، 39 میلی‌ گرم آهن، 10 میلی‌ گرم منیزم، 13 میلی‌ گرم کلسیم و 23 میلی‌ گرم فسفر نیز وجود دارد که می‌تواند بسیاری از نیازهای بدن به این مواد معدنی را تامین نماید. در کنار این‌ها، زردآلو منبع غنی فیبر و آنتی اکسیدان نیز محسوب می‌شود.

دیگر ویتامین‌ها و مواد مغذی میوه زردآلو:

علاوه بر مواد معدنی ارگانیکی که در بالا نام بردیم، زردآلو دارای 9 میکرو گرم اسید فولیک یا B12، 0.6 میلی‌ گرم نیاسین یا B3، 3 میکروگرم تیامین یا B1، 5 میکروگرم پیریدوکسین یا همان B6 و 0.24 میلی‌ گرم پنتاتونیک اسید یا B5 نیز هست. به علاوه در هر واحد زردآلو میزان IU 1926 ویتامین A وجود دارد که می‌تواند 64% از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند.

بنابراین به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که مصرف روزانه زردآلو می‌ تواند مقدار زیادی از نیازهای بدن به ویتامین‌ های خانواده ب و همچنین ویتامین a را تامین کند. در کنار این موارد، هر واحد زردآلو 10 میلی‌ گرم ویتامین C و 3.3 میکروگرم ویتامین K نیز در خود دارد که این موارد نیز به معجزه سلامتی زردآلو افزوده می‌کنند. در ادامه درباره تاثیرات این میوه بر روی بدن زنان باردار، جنین آن‌ها و دیگر مسائل مربوطه صحبت خواهیم کرد.

زردالو

فواید زردآلو در بارداری برای مادر:

حال که درباره ارزش غذایی و ویتامین های موجود در زردآلو حرف زدیم، زمان آن رسیده که بدانیم زردآلو در بارداری، تا چه حد می‌تواند به کمک مادر و جنین بیاید. در اینجا مایلیم به برخی فواید این میوه برای مادر اشاره کنیم:

  • فیبر موجود در زردآلو مانع از بروز یبوست و عواقب آن در دوران بارداری می‌شود.
  • آهن موجود در زردآلو مانع از کم خونی در دوران بارداری است.
  • به دلیل قند کم و طبیعی، میوه‌ای بی‌خطر برای دیابت بارداری به شمار می‌رود.
  • به سلامت و درخشش پوست در این دوران کمک می‌کند.
  • باعث جلوگیری از عفونت واژن می‌شود.
  • باعث کاهش ورم بارداری می‌گردد.
  • افزایش شیردهی مادر
  • استحکام استخوان جنین
  • جلوگیری از پوکی استخوان مادر و جنین
  • و…

فواید برگه زردآلو در بارداری برای نوزاد:

در کنار فوایدی که زردآلو برای مادر در زمان بارداری دارد، می‌توان به خواص برگه زردآلو در بارداری، برای نوزاد نیز اشاره داشت. زردآلو مانع از کم بینی نوزاد شده و به تقویت چشمان وی کمک می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به کم خونی را نیز کاهش می‌دهد. این میوه به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین A و کلسیم، به استحکام استخوان‌های جنین نیز کمک می‌کند و به این ترتیب می‌توان گفت که مصرف یک الی 2 زردآلو در روز هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار مفید است.

مطالعه مقاله ی خواص میوه چیست

خواص برگه زردآلو خشک برای زایمان چه می باشد:

تحقیقات نشان داده مادرانی که در طول دوران بارداری به طور مرتب زردآلو مصرف می‌کرده‌اند، به نسبت کسانی که از مصرف این میوه غافل بودند، به مراتب زایمان راحت‌تری داشته اند. یک دلیل آن می‌تواند وجود آهن و ویتامین A  باشد که مانع از کم خونی شده و خطرات آن را از میان می‌برد.

دلیل دیگر آن نیز تامین مقادیری از ویتامین K توسط زردآلو در بدن مادر است که نقش اساسی را در انعقاد خون انجام می‌شود. همچنین ویتامین‌های گروه ب که به ویتامین‌های گروه اخلاق نیز مشهور هستند، باعث می‌شوند التهابات عصبی کاهش یافته و زایمانی راحت‌تر را تجربه کنند.

خواص برگخ زردآلو برای دوران پس از زایمان:

یکی از عوارض بلند مدت زایمان‌ های پیاپی، بالا رفتن احتمال ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر است. تحقیقات نشان داده که مادران بیش از مردان و زنانی که مادر نمی‌شوند، در معرض ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر هستند. این مسئله تا حدود بسیار زیادی به تغذیه زنان در دوران بارداری ارتباط دارد و خوردن برگه زردآلو در بارداری، یکی از عوامل پیش گیرنده در همین باب است. زردآلو با تامین ویتامین آ و آهن مورد نیاز کودک می‌تواند مانع از کمبود این مواد معدنی در مادر شده و از بروز پوکی استخوان در طولانی مدت پیشگیری کند.

همچنین خوردن هسته شیرین زردآلو (مغز هسته) برای افرادی که پس از زایمان با مشکلات عفونت واژن روبرو هستند، بسیار مفید است. هسته زردآلو قادر است در این زمینه به عنوان یک عامل کمک درمانی و مکمل نقش ایفا کند و در کنار آن بخاطر وجود آهن و ویتامین کا، از بروز خون ریزی‌های احتمالی پس از زایمان نیز جلوگیری نماید.

مشاهده لیست انواع نهال زردالو

خوردن هسته زردآلو در بارداری و پس از آن:

خوردن تعداد زیاد هسته شیرین زردآلو در دوران بارداری، به‌ خاطر ویژگی سیانیدی ایجاد شده توسط آن در بدن، توصیه نمی‌شود؛ اما بر خلاف آن هسته زردآلو بعد از زایمان می‌تواند برای مادر مفید نیز باشد. خوردن روزانه 5 هسته زردآلو امکان دارد موجب کم کردن عوارض زایمان مناسب باشد و همینطور مانند میوه زردآلو به افزایش شیر مادر نیز کمک کند.

به خاطر داشته باشید که میزان مصرف هر ماده غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنا به گفته ابن سینا، «هر خوراکی کم‌اش داروست؛ متوسطش غذا است و زیادش سم.» بنابراین زردآلو را در دوران بارداری روزی یک یا دو عدد میل کنید (حدود 30 گرم روزانه کافی است) و حتماً پوست آن را به خوبی بشویید تا از سموم آفت‌کش‌های کشاورزی پاک شود. همچنین مغز شیرین هسته زردآلو را نیز پس از زایمان و در حدود روزی 5 عدد میل کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

جمع بندی و نتیجه گیری برگه زردآلو در بارداری:

در این مقاله به خواص زردآلو در بارداری، پرداختیم و میزان مصرف و طریقه مصرف آن را نیز توضیح دادیم. به امید آن که با گنجاندن این میوه و نوع خشک آن به سبد غذایی خود در دوران بارداری، این دوران شیرین را با سلامتی و آسودگی خاطر بیشتر سپری نمایید. شما همچنین می توانید پیشنهادات و تجارب خود را در مورد مصرف این میوه با ما از طریق کامنت های همین صفحه به اشتراک بگذارید.

منابع مقاله قیسی در بارداری:

  1. https://parenting.firstcry.com/articles/benefits-side-effects-of-consuming-apricot-during-pregnancy
  2. https://www.momjunction.com/articles/health-benefits-apricots-pregnancy_0084886
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
68

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1401.09.01 ترابی

    ممنونم ازتون بابت مطالب مفید وعالی. لطفا درمورد خوراکی هایی که باعث کاهش فشارخون در بارداری میشن هم مطلب بزارید

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سپاس از حسن نیت شما. بله حتما سعی میکنیم در این مورد هم مقاله ای منتشر کنیم. با احترام