مراحل هرس درخت گردو: {بهترین زمان هرس درختان گردو }

دسته بندی: آموزش هرس درختان جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.10.10

بهترین هرس درخت گردو:

درخت گردو یکی از اصیل ‌ترین و زیباترین درختان موجود در ایران است. این درخت عمر به نسبت طولانی دارد و میوه ‌های آن غنی از انواع مواد مغذی برای بدن است. با توجه به ‌ظاهر سخت و خشن میوه ‌های درخت گردو، این درخت موردتوجه پرندگان و حشرات زیادی است؛ به همین علت برای مراقبت از درخت، باغداران و کشاورزان باید نکات مهمی را بدانند.

یکی از اساسی ترین نکاتی که باغداران باید بدانند، نحوه هرس درخت گردو، می باشد. در ادامه این نوشتار تصمیم داریم به روش ‌ها و بهترین زمان هرس این درخت اشاره‌ کنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه آریا نهال باشید.

هرس درخت گردو

نحوه هرس درخت گردو به بهترین شکل ممکن

ازآنجایکه درخت گردو در گروه درختان بلند قامت قرار دارد، استفاده از روش صحیح و زمان مساعد هرس کردن، به شکل ‌دهی مناسب درخت در زمانی که درخت هنوز ارتفاع چندانی ندارد کمک می‌کند. علاوه بر آن اگر نحوه صحیح هرس درخت گردو، را بشناسید می‌ توانید محصولی مرغوب تر را از درخت برداشت کنید.

هرس کردن اصولی درخت گردو به پیشگیری از ابتلا درخت به بیماری ‌های متداول این‌ گونه گیاهی نیز کمک قابل‌ توجهی می‌کند. پس یکی از مواردی که به‌ واسطه آن می‌ توانید سلامت درختان خود را تضمین کنید، هرس به‌موقع و اصولی است.

شناخت نحوه هرس درختان گردو به‌صورت اصولی

طبق نظر کارشناسان کشاورزی و باغبانی، درخت گردو نیازی به هرس بیش‌ ازاندازه و در خارج از فصل مجاز ندارد. عموما 2 زمان مشخص برای هرس درخت گردو گزارش شده است. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ در پاییز و انتهای زمستان است. دلیل این موضوع شیره ریزی (خون‌ریزی) بیش ‌از اندازه درخت نهال گردو است که اگر در فصل بیداری درخت آن را هرس کنید باعث جذب حشره‌هایی مثل مورچه‌ها خواهد شد. در صورتی‌ که حشره‌ ها جذب شیره درخت شما شوند، می ‌توانند به ‌صورت قابل‌توجهی به درخت شما آسیب برسانند.

علاوه بر آن بهتر است برای گسترش اصولی درخت و رسیدن نور آفتاب به‌ تمامی برگ‌ ها و شاخه ‌های درخت، هر سال حدود یک‌پنجم تاج را هرس کنید. در صورتی ‌که شاخه‌ هایی مرده یا مریض وجود دارند نیز با شناخت نحوه هرس درخت گردو، به‌صورت اصولی آن‌ها را حذف کنید.

بهترین زمانی که می توان برای هرس درختان گردو اقدام کرد

بهترین روش هرس درخت گردو

هرس درخت گردو برای حفظ سلامت، ساختار و ثمر دهی آن واجب است. این درختان عمر طولانی، گردو فراوان و چوب ‌های عالی تولید می‌کنند. این تولیدات عالی در صورتی قابل ‌دسترس هستند که شما به‌درستی درختان را هرس کنید. کوتاه کردن و بهره‌ گیری از نحوه هرس درخت گردو، به ‌صورت اصولی، به‌ عنوان سرمایه ‌گذاری هوشمندانه برای سال‌های آینده شما است.

زمانی که شما هرس را در سال‌های ابتدایی رشد و پرورش درخت گردو انجام می ‌دهید، در اصل در حال شکل ‌دهی درخت برای سال‌های آینده هستید. یکی از اساسی ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، حدفاصل شاخه ‌های داربست (جانبی) و سطح زمین است. این مورد می ‌تواند تنه اصلی و شاخه‌ های جانبی را از یکدیگر متمایز کند. کمترین فاصله شاخه ‌های فرعی با زمین برای داشتن میوه‌ های باکیفیت 1.5 متر است. اگر این شاخه‌ ها فاصله کمتر داشته باشند، نور آفتاب کافی را دریافت نکرده و برگ‌های آن‌ها مریض و پژمرده خواهند شد.

هرس درختان کم ثمر گردو

به خاطر داشته باشید اگر درخت شما از گونه‌های کم ثمر است و می‌خواهید به‌عنوان تأمین سایه از آن استفاده کنید، باید شاخه ‌های فرعی را با ارتفاع 2 تا 2.5 متر سطح زمین نگه ‌دارید. شاید نهال گردو شما به حدی کوچک و کم ارتفاع باشد که قد آن به‌سختی به یک متر برسد. در این مورد برای شکل‌ دهی اصولی و پیروی از نحوه هرس درخت گردو، باید شاخه ‌های کناری را تا ارتفاع کمتر از 15 سانتی‌متر سطح زمین هرس شود.

زمانی که درخت شما به ‌اندازه کافی رشد کرد (عموماً این اتفاق سال آینده رخ می‌دهد) و شاخه ‌های جانبی جدید را پرورش داد، می‌ توانید شاخه ‌های جانبی پایینی را هرس نمایید. به یاد داشته باشید برای درخت راحت‌تر است که محل زخمی شاخه‌های جانبی با قطر کمتر را ترمیم کند تا شاخه‌ های ضخیم و تناور را؛ پس اگر قرار است به درخت شکل مناسبی دهید، سعی کنید در فرصت مناسب شاخه ‌های کناری را قبل از قطور شدن هرس نمایید.

حفظ و شکل‌دهی درخت گردو با هرس اصولی

یکی از دلایل اصلی هرس درخت در فصل زمستان، دیدن شکل اصلی درخت بدون برگ و جوانه‌ها است. انتخاب نحوه هرس درخت گردو؛ به گونه اصولی نیاز به رویت با دقت شاخه‌ها دارد. در زمان انتخاب شاخه‌ های جانبی برای هرس شاخه ‌های بالقوه با توان رشد کافی را باقی بگذارید. برای این کار می‌توانید از فاصله دورتر به درخت نگاه کنید و شاخه ‌های فرعی مناسب را که به گونه متعادل و مساوی در اطراف درخت قرار دارند را انتخاب نمایید. با این کار درخت شما تعادل خود را حفظ کرده و در زمان باروری، آسیب نمی‌بیند.

بهتر است در این زمان، شاخه ‌های آسیب ‌دیده، بیمار، شاخه ‌های شکسته و هر شاخه ‌ای که به‌ جای رسیدن به نور و محیط خارجی درخت به سمت تنه برگشته هرس شود. نکته مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که در زمان هرس، تمامی شاخه ‌های کناری در امتداد یا پایین ‌تر از ارتفاع شاخه مرکزی و تنه قرار داشته باشند. با استفاده از این روش هرس درخت گردو، می ‌توانید به آسانی شاخه ‌های رقابتی که توان و قدرت درخت شما را برای ثمر دهی کاهش می‌دهند بررسی کرده و آن‌ها را هرس کنید.

شناخت انواع نحوه هرس درخت گردو:

در حالت کلی هرس در درخت گردو به دو دلیل انجام می‌گیرد. باغدار یا به هدف شکل‌دهی و نوردهی کافی به‌تمامی قسمت‌های درخت این کار را انجام می‌دهد یا به هدف ثمر دهی بهتر درخت اقدام به هرس آن خواهد کرد. در ادامه به معرفی بهترین زمان هرس درخت گردو، برای دستیابی به این اهداف اشاره‌کرده‌ایم و روش اصولی هرکدام را نیز توضیح داده‌ایم.

هرس درخت به هدف شکل دهی:

نحوه هرس این درخت به هدف شکل ‌دهی به این صورت است که در سال‌های اولیه که شاخه‌های هنوز قطور و بلند نشده‌اند انجام می گیرد. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ برای فرم دهی در انتهای فصل پاییز است. اگر نگران زخمی شدن یا رشد مجدد جوانه‌ ها از محل هرس هستید، به راحتی می توانید از چسب باغبانی برای کاور کردن جای زخم هرس مصرف کنید. شاید به دلیل شرایط و کوچکی نهال هنوز شاخه تنه مشخص نباشد. باید توجه کنید که اگر در آن زمان قصد شکل‌دهی نهال را دارید باید حتماً تنه اصلی را حفظ نمایید.

هرس درخت گردو به هدف افزایش ثمر دهی:

نحوه هرس این درخت به ‌منظور افزایش میوه به صورتی است که باغدار سالی یکبار شاخه ‌های کناری و رقابتی که قوت درخت را می‌گیرند حذف می‌کند. بهترین زمان هرس درخت گردو؛ برای زیاد شدن محصولات انتهای فصل زمستان است. در برخی موارد باغداران از ابتدای تیرماه تا انتهای  شهریور اقدام به هرس می‌کنند؛ بهتر است برای این کار با متخصصان باغداری منطقه خود مشورت کنید.

بهترین زمان هرس درختان گردو:

همان گونه که مطرح شد بهترین زمان هرس این درخت در انتهای فصل خواب درخت یعنی زمستان می باشد. دلیل این موضوع مشاهده کامل شاخه ‌ها بدون برگ و کاهش میزان شیره ریزی درخت است. یکی از نکاتی که باید در زمان هرس حتماً به آن توجه نمایید این است که اره یا انبری که قصد هرس کردن درخت با آن را دارید، حتماً تمیز کنید. دلیل این کار حذف آلودگی ‌هایی است که ممکن است روی تیغه این ابزار باقی‌مانده باشد و باعث انتقال بیماری به درخت شما شود.

نکته دیگری که نحوه هرس درخت گردو، شما را اصولی‌تر می‌کند، تیز کردن اره و ابزار باغبانی شما است. با تیز کردن ابزار هم انرژی کمتری برای هرس کردن صرف می‌کنید و هم درخت آسیب کمتری خواهد دید. علاوه بر آن با ایجاد برش ‌های تمیز، درخت سریع‌تر محل زخم را التیام می‌دهد.

نکته مهم هرس شاخه‌ های سنگین:

در صورتی‌ که بخواهید شاخه ‌های بزرگ‌تر را هرس کنید، ممکن است به دلیل وزن بالای شاخه در زمان جدا شدن، به کندن پوست درخت منجر شود. اگر پوست بیرونی تنه درخت کنده شود، درخت به مرور زمان خشک می شود. اگر تصمیم دارید شاخه ‌های سنگین و بزرگ را به هر دلیل قطع کنید، بهتر است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا شاخه ‌های کوچک و ریز متصل به شاخه مورد نظر را هرس کنید؛ با این کار اندکی از وزن شاخه موردنظر کم می‌شود.
  2. علاوه بر آن اگر این شاخه سنگین در ارتفاع بالاتری قرار دارد با حذف شاخه ‌های متصل، ریسک آسیب رسیدن به شاخ و برگ پایینی در صورت سقوط شاخه، کمتر خواهد شد.
  3. بعد از حذف شاخه ‌های کوچک، شاخه اصلی را از محل جوانه به‌ صورت مرحله ‌به‌ مرحله و هر بار با طول 0.5 تا 1 متر ببرید.
  4. این کار نیز باعث سبک شدن وزن شاخه و کاهش ریسک کنده شدن پوست درخت خواهد شد.
  5. درنهایت شاخه را از محل اتصال به تنه اصلی ببرید و برای کاهش میزان خسارت و بهبود سریع قسمت هرس، از چسب باغبانی مناسب درخت استفاده کنید.

جمع بندی هرس درخت گردو:

پرورش درختان، توجه و مراقبت دائمی را می ‌طلبد. یکی از درختان مورد عنایت باغداران ایرانی، درخت گردو می باشد.. این درخت نیز برای بقا، به مراقبت و توجه نیاز دارد که از عوامل آسیب‌رسان و بیماری‌ها در امان بماند. یکی از مسائلی که باغداران باید به آن توجه کنند، پیروی از نحوه هرس این درخت به‌صورت اصولی است. در این نوشتار به روش صحیح هرس درختان گردو و بهترین زمان هرس درخت گردو، اشاره‌ کرده‌ایم. اگر که روش کاربردی و مناسبی برای هرس و پرورش درخت گردو می‌دانید، حتماً با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

  • https://www.rhs.org.uk/nuts/walnuts
  • https://www.glut.co.uk/plant-care-guides/the-walnut-tree-care-guide
  • https://www.gardeningknowhow.com/edible/nut-trees/walnut/how-to-prune-walnut-trees.htm
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
347

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.08.07 امیر حسین یوسفی

    سلام خسته نباشید من یک درخت گردو دارم که در اثر هرس کردن توسط هرس چی کل درخت از بین رفته . اگر امکان ترمیم این درخت وجود دارد راهنمایی بفرمایید.

    • 1402.08.09 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      در این موضوع بهتر است از مهندسین جهاد کشاورزی جهت بهبود درخت کمک بگیرید.

  • 1402.06.11 MtiBeam

    در مورد هرس درختان مسن سعی شود تمام شاخه های رو به پایین و رو به بالای کاملا عمودی حتما هرس بشه. همینطور شاخه‌هایی که به سمت تنه اصلی رشد می‌کنند چون باعث جلوگیری از نفوذ نور به مرکز تاج درخت میشن. همینطور شاخه‌های متقاطع هم ارتفاع و شاخه‌های موازی در طول تنه با فاصله کم رو که روی هم سایه میندازه رو حذف کنید. موفق باشید

    • 1402.07.22 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      از اینکه تجربیات خود را در اختیار کاربران قرار دادید، سپاسگزاریم.

  • 1402.04.09 سعید نیکزاد

    سلام خیلی خوب از اطلاعات شما کمال تشکر دارم این ک زمان هر کاری و محل و مکان را توضیح دادی خیلی خوب بود اگر در موردی ک صحبت میکنید فیلم و از هر نوع کودی ک مصرف میشه حتما ب صورت فیلم و روش مصرف ان دیده ب شه عالی میشه

    • 1402.07.24 admin-ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      امکان آپلود فیلم متاسفانه امکان پذیر نمی باشد. اما حتما در مقالات بعدی به نام و مقدار انواع کودها توجه بیشتری خواهد شد. با احترام

  • 1401.11.18 علیرضا

    شاخه های اضافی درخت گردو باید حتما حرص بشن چون درغیر این صورت آفتاب و مواد مغذی به شاخه ها به اندازه کافی نمیرسه و شاخه ها به مرور زمان می پوسن و همچنین بار درخت هم‌کم میشه.بهترین زمان هرس برای افزایش باردهی درخت زمانیه که پس از هرس سرمای شدید درخت رو تهدید نکنه چون در صورت یخ زدگی به درخت آسیب میرسونه که این زمان بنابر شرایط منطقه تا حدودی متفاوت هست ولی برای فرم دهی به درخت میشه اواخر تابستان تا اوایل پاییز هم اقدام به هرس درخت کرد چون برای برم دهی اصولا شاخه های قطور بریده نمیشن و یخ زدگی آسیب زیادی به درخت وارد نمیکنه،هرس گردو در تابستون و هوای گرم هم بهتره انجام نشه و اگر هم لازم بود بلافاصله پس از هرس سم مخصوص استفاده بشه تا حشرات و آفات به شیره گردو حمله نکنن.

    • 1401.11.26 ariyanahal.ir

      سلام وعرض ادب جناب اقای عیلرضای گرامی. بسیار ممنونیم که نظر و تجربه ی خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. با احترام

  • 1400.11.15 رضا پرستا

    سلام امروز درخت گردو رو هرس کردن ازش شیره سرازیر شده بندم نمیاد باید چکار کرد میشه راهنمایی کنید

    • 1400.11.17 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. نمی توان نظر قطعی داد، می توانید از چسب هرس استفاده نمایید، باز توصیه می کنیم از فروشندگان ابزارآلات کشاورزی هم جویا شوید. با احترام

      • 1401.12.12 حسین سپهری

        سللم مهندس.لطفا فیلم وتوضیح بیشتر دررابطه هرس درخت گردو 20ساله بزارین.من متاسفانه درختام سنتی هست و22سال زحمت کشیدم حیفم میاد ببرم.

        • 1401.12.27 ariyanahal.ir

          سلام و عرض ادب وقت بخیر. حق با شماست ما هم عذر خواهیم که ویدیو تا به امروز قرار ندادیم، انشالله به زودی قرار است ویدئو هایی در این زمینه منتشر نماییم. فعلا توصیه میکنیم از افراد متخصص نزدیک به محل خودتان بخواهید که عملی هرس را برای درختانتان انجام دهند که اسیب نبیند. با احترام

    • 1401.06.07 ali amiri

      سلام ضمن تشکر از سایت خوبتان لطفا نحوه هرس مناسب با نژاد درخت را آموزش بدین با تصویر مفیدتر خواهدبود

      • 1401.06.19 ariyanahal.ir

        سلام و عرض ادب. سعی داریم فیلمی قرار دهیم. ممنون از توصیه ی شما