آفات درخت گردو چیست؟ (معرفی 20 بیماری درخت گردو + درمان)

دسته بندی: جدیدترین مقالات مقالات پرورش درخت گردو
1400.10.13

معرفی انواع بیماری و آفات درخت گردو :

اگر شما اقدام به کاشت و پرورش درخت گردو نموده باشید باید به خوبی در مورد انواع بیماری و آفات درخت گردو؛ آشنایی داشته باشید. در این صورت می توانید با راهکارهای متفاوتی مانع به وجود آمدن بیماری به روی درختان گردو شوید و یا اینکه در صورت به وجود آمدن بیماری در باغ گردو، آنها را بشناسید و از بین ببرید.

نهال گردو یکی از انواع نهال هایی می باشد که آن را در مناطق معتدل می کارند. در صورتی که این نهال ویژگی ها و نیازهای اصلی اش را دریافت نکند بدون شک دارای بیماری و یا آفات می شود. به همین دلیل است که شما به محض خرید نهال گردو باید به خوبی در مورد بیماری های نهال گردو اطلاعات خود را افزایش دهید.

به همین دلیل بهتر است به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و پیش از کاشت در مورد ویژگی های نهال دانش خود را افزایش دهید. به طور کلی در ادامه برخی از مهمترین بیماری و آفات درخت گردو؛ را نام می بریم تا اطلاعات شما در این مورد افزایش پیدا کند.

بیماری درخت گردو

پیشگیری بهتر از درمان است!

از گذشته تاکنون ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان، در تمامی موضوعات مختلف صادق بوده است. برای آفات درخت گردو؛ نیز می‌ توان از همین عبارت پرکاربرد استفاده کرد. چرا که درمان در این نهال می تواند با کشمکش های زیادی رو به رو باشد. از آن جایی که اندازه برگ درختان گردو بسیار گسترده می باشد، بنابراین سم پاشی و انجام عملیات متفاوت برای از بین بردن آفات، بسیار دشوار خواهد بود. در ادامه، راه های جلوگیری از ایجاد آفات و همچنین مراقبت‌های لازم برای نابود کردن  آن‌ها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

قدم اول در پیشگیری از ظاهر شدن هر گونه آفت، خریداری محصولی سالم و سلامت است. اگر نهال گردو اولیه شما که برای کاشت آن را خریداری می‌کنید، نهالی سلامت و به دور از تمام بیماری درخت گردو باشد، احتمال کمتری وجود دارد که با آفات و بیماری‌ها رو به رو شوید. اما اگر از همان ابتدا نهالی سالم تهیه نکنید، قطعاً زمان کوتاهی بعد از کاشت، حضور آفات مختلف را مشاهده خواهید کرد.

مهم ترین آفات درخت گردو، لکه سیاه گردو:

یکی از انواع آفات درخت گردو؛ که در اثر رطوبت زیاد نهال و درخت به آن دچار می شوند آفت لکه سیاه است. این بیماری را شما در مناطق گردو کاری کشور بسیار مشاهده می کند و مهمترین اقدامی که باید برای از بین بردن آن انجام دهید این است که در مناطق معتدل آن را بکارید.

زمانی که درخت گردو به آفت لکه سیاه دچار شود برگ های آن می ریزد و میوه دهی آن کمتر می گردد. شما باید برگ ها و میوه های ریخته شده را که عامل بیماری هستند جمع کنید و آتش بزنید.

آفت درخت گردو

البته یکی از روش های دیگر که برای از بین بردن این بیماری وجود دارد این است که آن را در سه نوبت سم پاشی کنید. نوب اول در اواسط پاییز است، نوبت دوم در اسفند ماه می باشد که هنوز جوانه های نهال رشد نکرده اند. نوبت سوم هم در بهار است که هنوز گلبرگ های آن به وجود نیامده اند. استفاده از سموم متنوعی برای از بین بردن این بیماری ها را باید به عنوان راهکار بدانید که این سموم را کارشناسان به شما معرفی می کنند.

بلایت گردو، دومین آفت مهم درخت گردو:

از دیگر آفات درخت گردو می توان به بلایت گردو اشاره کرد که یکی از بیماری های باکتریایی محسوب می گردد. تمامی بافت های سبز و تازه روییده شده ی درختان گردو به این بیماری حساسیت زیادی نشان می دهند. یکی از مهمترین ویژگی هایی که این بیماری دارد در این است که لکه های سیاهی را روی میوه ها ایجاد می کند. جالب است بدانید که آفتاب سوختگی کرم سیب هم مانند بلایت گردو می باشد که این بیماری را به بخش های متنوع منتقل می کنند.

یکی از مهمترین روش های پراکندگی این بیماری بارندگی است که شما باید بدانید در باران های بهاره انتشار این بیماری بسیار بیشتر می شود. استفاده کردن از ارقام مقاومت یکی از بهترین شیوه های از بین بردن بیماری های این درخت می باشد. سموم زیادی هستند که شما می توانید دو الی سه نوبت آنها را برای از بین بردن این آفت درخت گردو مورد استفاده قرار دهید. زمان استفاده از این سموم باید به کیفیت آنها نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

افت گردو

سومین آفات درخت گردو، پوسیدگی ریشه و طوقه گردو:

یکی از دیگر بیماری درخت گردو؛ منشا آن خاکزی می باشد بیماری مربوط به پوسیدگی ریشه و طوقه می باشد. این بیماری نهال و درخت را در برابر بسیاری از بیماری های دیگر ضعیف می کند و به همین دلیل حساسیت نهال تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. در آن مناطقی که خاک نهال به خوبی زهکشی نشده باشد این بیماری به شدت رخ می دهد و به طور کلی بعد از مدتی نهال را از بین می برد.

یکی از مهمترین راه های مقابله با این بیماری استفاده از پاراداکس می باشد. شما به هیچ وجه نباید سیستم آبیاری غرقابی را برای نهال و درخت گردو خود انتخاب کنید، چرا که نهال شما به این بیماری دچار می شود. در واقع شما زمان خرید نهال باید به خوبی اطلاعات تان را در این مورد افزایش دهید تا نهال به خوبی رشد داشته باشد.

ویروس ها از دیگر آفات درختان گردو:

ویروس های بسیار زیادی هستند که به عنوان بیماری درخت گردو؛ قدرت و باروری درخت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. زمانی که نهال به این بیماری دچار شود امکان دارد که برگ های آن زرد و یا پژمرده شوند، در واقع نهال با وجود این بیماری، امکان دارد که به زودی از بین برود.

شما برای از بین بردن این بیماری بهتر است که درختان آسیب دیده را و یا شاخه هایی که آسیب دیده اند را به طور کلی از بین ببرید. همچنین می توانید از پیوند سالم استفاده کنید تا نهال یک بار دیگر جان بگیرد و میوه دهی با کیفیتی داشته باشد.

تاج گل، بیماری درخت گردو:

 از دیگر بیماری های درخت گردو؛ تاج است که مانند تومور می باشد و روی ریشه و ساقه تشکیل می شود. در آغاز این تومورها نرم و کوچک می باشند، ولی اگر برای از بین بردن آنها اقدام نکنید بدون شک سفت می شود و به طور کلی نهال را از بین می برد.

سلول هایی که این تومورها را تشکیل می دهد بسیار بزرگ است و شما باید به خوبی آنها را بشناسید تا بتوانید از بین ببرید. مرتب کردن نهال ها پیش از کاشت نهال یکی از بهترین و مهمترین اقداماتی است که می توانید با استفاده از آن این بیماری را به طور کلی از بین ببرید.  همچنین شما باید شاخه هایی که آسیب دیده اند را برش دهید تا به خوبی ناحیه های سالم مشخص شود.

مهم‌ ترین انواع آفات درخت گردو در جهان:

همان گونه که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، درخت گردو نیز همانند دیگر نهال‌ها و محصولات دچار آفات می‌شود. آفات درخت گردو؛ انواع فراوانی دارند و در دسته بندی های مختلفی لحاظ می شوند. این مسئله باعث شده است که رسیدگی به درخت و نهال گردو از زمان کاشت تا برداشت محصول و همچنین انبارداری آن، از ارزش بالایی بهره مند شود. در ادامه نام بزرگترین آفات این درخت، را طبق دسته بندی های مختلف برای شما می آوریم و بعد از معرفی ، به بررسی مشخصات هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

کرم‌ ها:

  • کرم گردو
  • کرم میوه

شپشک‌ ها:

  • شپشک گردو
  • شپشک توت
  • شپشک قرمز گلابی

پروانه فری

مگس پوست خوار

کنه‌ ها:

  • کنه زرد
  • کنه قرمز

شته گردو

ابریشم باف ناجور

سوسک شاخک بلند

کچلی گردو

کرم‌ها، مهم‌ترین آفات درخت گردو:

کرم گردو، یکی از مهم ترین عامل در ریزش محصول نارس درخت گردو می باشد. این کرم‌ها وارد میوه شده و موجب ریزش آن‌ها می گردند. فصل ورود کرم ها به میوه، پایان اردیبهشت و خرداد گزارش شده است. آفاتی که به دسته کرم میوه تعلق دارند، به شکل دسته جمعی به میوه نهال گردو حمله خواهند کرد. کرم گردو عامل ورود کرم میوه، به باطن محصول گردو محسوب می‌شود. این کرم ها اکثرا توسط ترک پوست میوه داخل شده و محصول آن را از داخل پوک می‌کنند.

استفاده از سم پاشی و بعلاوه جدا کردن میوه های آسیب دیده، از روش‌های مواجهه با این آفات هستند. همانگونه که پیش‌تر گفتیم، کرم گردو عامل پیدا شدن کرم میوه است؛ بنابراین با نابود کردن کرم گردو،می ‌توان از وجود کرم میوه نیز جلوگیری کرد.

شپشک‌ها، آفتی خطرناک برای درخت گردو:

همان طور که در دسته بندی آفات درخت گردو، بیان کردیم، شپشک‌ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه در رابطه با هر کدام از آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند گفت و گو خواهیم کرد.

شپشک گردو: این آفت به این گونه است که خود شپشک بر سطح میوه تخم گذاری کرده و لارو آن به داخل میوه رفته و تغذیه خود را از آن انجام می‌دهد. شپشک گردو از جمله آفاتی است که باعث ریختن میوه نارس می گردد. این موجودات کرمی رنگ، وقتی که بالغ می‌شوند از برگ‌ها و گلبرگ‌ها غذای خود را دریافت می کنند. برای مقابله با این آفات می‌توانید از اسپری کردن محلول‌های آفت کش با فاصله دو هفته به تعداد دو بار استفاده کنید.

شپشک توت: این شپشک با فرم مخروطی در نوع نر سفید رنگ و در نوع ماده به زرد رنگ می باشد. شپشک توت یک نوع از آفت درخت گردو، است که برای تنه درخت بیش‌ترین صدمات را به همراه دارد. روغن ‌هایی در بازار وجود دارد که مخصوص از بین بردن این نوع شپشک‌ها هستند.

شپشک قرمز گلابی: نوع ماده در این نوع آفت قرمز رنگ گزارش شده است. در نمونه‌هایی که نهال ضعیف شده و آسیب وارد شده به آن، تنه نهال را تحت تأثیر قرار داده است، این نوع آفت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پروانه فری، آفتی از نوع پروانه ای:

  • لارو در این نوع آفت از داخل پوسته غذای خود را تامین می کند.
  • ضرری که از این آفت به درخت گردو وارد می شود، در قسمت برگ‌ها و شاخه‌ها قابل مشاهده می باشد.
  • برگ ‌ها شروع به زرد و پژمرده شدن کرده و طی مدت زمانی کوتاه، نهال گردو کاملاً از بین می‌رود.
  • رنگ پروانه سفید رنگ بوده و لارو آن صورتی رنگ است.
  • برای از بین بردن این نوع از آفت درخت گردو، می‌توان از انواع آفت کش‌ها البته با مشاوره متخصصین، بهره گرفت.

مگس پوست خوار، مگسی از جنس آفت گردو:

از اسم این آفت مشخص است که پوست میوه، محلی برای تغذیه او است. هر چه میوه‌های نهال گردو دیر رس ‌تر باشند، آسیبی که توسط این مگس به آن‌ها وارد می‌شود، بیشتر خواهد بود. وقتی این نوع آفت به میوه هجوم برده، بر روی گردو‌ها لک‌هایی ایجاد می‌شود که فروش محصول را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

ترک هایی که بر روی نمونه های دیررس به وجود می آورد  نیز نتیجه همین مگس مزاحم برای نهال گردو است به کار بردن انواع سم ها و حشره کش ها، به عنوان یکی از مناسب ترین راه مبارزه با این نوع از آفات درخت گردو، می باشد.

کنه، آفتی سرسخت و مزاحم برای نهال گردو:

این نوع از آفت درخت گردو؛ را در پوسته تنه درخت و نهال می‌توان یافت. اگر برگ‌های نهال تغییر رنگ داده و به رنگی تیره تبدیل شدند، نشانه این است که این کنه به درخت شما حمله کرده است. کنه کش هایی که باید در بهار و همچنین تابستان استفاده شوند، می‌توانند راه‌هایی برای مواجهه با این کنه سرسخت باشند.

اما کنه زرد رنگ نه تنها از نظر رنگی به علاوه از نظر موقعیت با کنه قرمز تفاوت‌هایی دارد. این کنه برعکس کنه قرمز که می تواند به هر نهالی هجوم برده، فقط به درختان گردو هجوم می برد و کاملاً میکروسکوپی است. تغییر رنگ برگ ‌های نهال بعد از حمله این نوع از آفت درخت گردو، به رنگ زرد است. سم پاشی و استفاده از کنه کش ‌ها مانند نمونه قبلی، تنها راه مقابله با این آفت محسوب می‌شود.

شته، نمونه‌ای دیگر از آفات درخت گردو:

شیره درخت گردو، تغذیه‌ای مناسب برای انواع شته است که در زیر برگ‌ها زندگانی دارند. در فصول گرم سال مانند تابستان و یا انتهای بهار، این شته‌ها به وجود آمده و شروع به تغذیه از گیاه می‌کنند. پایین آمدن کیفیت مغز میوه درخت و ریزش برگ ‌های آن، همگی از تأثیرات حمله این آفت به گیاه نهال گردو است.

استفاده از انواع حشره کش ‌ها و همچنین محلول‌ هایی که به خاک اضافه می‌شوند، راه‌هایی برای مواجهه با این شته‌ها هستند. تغذیه شته از شیره گیاه، اصلی ‌ترین عاملی است که باعث از بین رفتن نهال و پایین آوردن کیفیت و چروکیده کردن محصول آن می‌شود؛ بنابراین مبارزه با آن، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

ابریشم باف ناجور، آفتی مضر برای نهال گردو:

  1. زمان تخم گذاری این آفت مضر، در فصول سردی مانند زمستان خواهد بود. برگ ‌های نهال گردو، محل اصلی برای تغذیه این آفت هستند.
  2. نابودی درخت بعد از حمله این آفت و در صورت عدم مبارزه به موقع با آن، در مدت زمانی کم، قطعی خواهد بود.
  3. بهترین زمان برای شروع فعالیت این آفت درخت گردو، در زمان تاریکی هوا و بعد از غروب خورشید می باشد.
  4. به محض اینکه شواهدی از حضور این ابریشم بر روی درخت ظاهر شد، بلافاصله شروع به سم پاشی کنید.
  5. در صورت عدم توجه به موقع، قطعاً درخت شما نابود می شوند.

سوسک شاخک بلند، جانوری به دنبال گردو:

پایین آوردن کیفیت تنه درخت گردو و توخالی کردن آن، از جمله مضراتی است که این نوع از آفات درخت گردو، می‌توانند ایجاد کنند. محل تغذیه این آفت، تنه درخت می باشد. به گونه ای که بر روی آن شکاف ایجاد کرده و از داخل آن تغذیه می‌کند از بین بردن این حشرات توسط حشره کش ها و یا به کار بردن محلول‌هایی مانند کربن بی سولفات، در داخل تنه درخت و بر سر راه آن‌ها، می‌توانند شیوه‌هایی برای مواجهه با این نوع از سوسک‌ها باشند. هر چه سریع‌تر اقدام کنید، شانس بیشتری برای سالم ماندن نهال گردو خواهید داشت.

کچلی گردو، قاتل برگ‌ها:

این نمونه از آفت درخت گردو، به محض مشاهده باید سریعاً توسط سم پاشی از بین برود. شانس زنده ماندن درخت در صورت عدم رسیدگی و مبارزه به موقع با این آفت، بسیار کم خواهد شد. صدماتی که این آفت به درخت گردو وارد می سازد، برگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بعد از هجوم این آفت، برگ‌ها تغییر رنگ داده و به دور خود پیچیده و ریزش در آن ها آغاز می شود.قبل از ریزش، رنگ برگ‌ها کاملاً به رنگ تیره در می‌آید و تبدیل به مشکی می‌شود. به طور معمول زمان حمله این آفت نیز در فصول سردی مانند زمستان و اواخر پاییز خواهد بود.

راه‌های جلوگیری با انواع آفات درخت گردو:

حال که شما را با شایع‌ ترین آفات درخت گردو؛ آشنا کردیم، امکان دارد برای شما این سوال پیش بیاید که راه‌های مبارزه با این آفات چیست؟ البته بعد از معرفی هر کدام از آفت ‌های احتمالی، راه‌های مواجهه با آن را نیز برای شما در بالا شرح دادیم. همانگونه که پیش‌تر ذکر کردیم، یکی از عمده ترین روش‌های مبارزه با آفت درخت گردو، از بین بردن آن‌ها توسط سم پاشی می باشد.

البته سم پاشی در عین این که می‌تواند آفات را به راحتی از بین ببرد، به دلیل آمیخته شدن آن با میوه و محصول نهایی و همچنین آلودگی ‌هایی که می ‌تواند برای محیط زیست داشته باشد، توسط بسیاری از کارشناسان، ممنوع است. به همین دلیل بهترین راه مبارزه با آفت، جلوگیری از به وجود آمدن آن‌ها و به بیانی دیگر پیشگیری است. بنابراین می ‌توان گفت با خرید نهالی با کیفیت و سلامت و همچنین برآورده کردن شرایط محیطی مناسب برای نهال، قطعاً آفتی درخت گردو شما را تهدید نخواهد کرد.

جمع بندی مقاله آفات درخت گردو:

آن چه در این جا توضیح دادیم، بررسی و معرفی مهم‌ترین آفات درخت گردو، بود. آفات، موجودات جانداری  هستند که به انواع نهال‌ها و درختان هجوم برده و کیفیت فراورده نهایی را پایین آورده و در نهایت نهال را از بین می‌برند. در این نوشتار بعد از معرفی انواع آفاتی که احتمال دارد به درختان گردو حمله کنند، راه‌های مبارزه با آن‌ها را نیز برای شما ذکر کردیم. اما در نهایت اینطور نتیجه گیری کردیم که بهترین روش مبارزه با آفات، جلوگیری از وجود آمدن آن‌ها خواهد بود.

امیدواریم از خواندن این مقاله در رابطه با بیماری درختان گردو ؛ لذت برده باشید و در صورت ذاشتن هر گونه سوال آن را در بخش نظرات همین بخش با ما در میان بگذارید .

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
111

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.06.16 بهار نظری

    سلام ، باغ گردو اگه نزدیک گلخانه ای تونلی که با پلاستیک ساخته شده باشه احداث بشه صدمه میبینه به خاطر گلخانه؟ حدود پانصد یا بیشتر فاصله دارن

    • 1402.06.25 ariyanahal

      سلام وقت بخیر
      برای بررسی عوامل موثر در احداث باغ گردو، از کارشناسان این زمینه در مورد شرایط مقابله با پدیده های آسیب زا یا احتمال تأثیرات منفیبر درختان، جویا شوید.با احترام

      • 1402.06.26 ariyanahal

        سلام و عرض ادب
        از نظر شما جهت بهبود روند سایت بی نهایت سپاس گزاریم.

  • 1402.03.05 محمدرضاحمیدی

    درودبرشما درختان گردویی دارم حدود۱۰ساله بعضی ازشاخه هاسیاهرنگ شده وخشک میشوندبیزحمت راهنمایی میفرماییدچه کنم .ممنون

    • 1402.06.26 ariyanahal

      درود بر شما
      سوختگی برگ درخت علت های زیادی دارد از جمله شوری آب، آنتراکنوز، سرمازدگی و…
      برای بررسی دقیق تر و شناخت بیماری درخت، از متخصیص و مشاورین این زمینه کمک بگیرید. با احترام

  • 1401.08.02 سعید علیخانی

    یا عرض سلام و خسته نباشید
    من سه تا درخت گردو اسراییلی دارم که متأسفانه امسال دچار بیماری شدن که بدجور درگیر شدم تنه درخت سوراخ میشه و از سوراخ ایجاد شده موادی شبیه گل به اضافه شیره درخت ازش خارج میشه یک شاخه بریدم که داخلش کرمهای سفید ۵ میلیمتری دیدم که بعداً متوجه شدم تبدیل به مگسهای ریزی می‌شوند. راه مبارزه و از بین بردن این افت چیه. پیشاپیش از راهنمایی و کمک شما سپاسگزارم

    • 1401.09.15 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب علیخانی گرامی. لطفا از مشاور جهاد کشاورزی و یا متخصصان فروش سم جویا شوید، متاسفانه ما در این زمینه تجربه ی عملی نداشته ایم.. با احترام

  • 1401.08.01 علی باقری

    با سلام و عرض ادب من نهال گردو‌را برده ام ریمبابوه وقتی گل می دهد و گردو در اندازه یک نخود است ناگهان می ریزد ممنون می شوم راهنمایی کنید چه سمی لازم است

    • 1401.08.02 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب باقری گرامی. همانطور که شما فرمودید، درخت یا نهال توانایی نگه داشتن میوه را روی خود ندارد، از همین روی درخت شما ضعیف شده است که می توانید با کودهای پوسیده دامی یا کود شیمایی درخت خود را تقویت نمایید. راهنمایی های بیشتر را از مراکز فروش کود و سم دریافت نمایید. با احترام

  • 1401.05.06 فاطمه صادقی

    سلام من یه نهال دوساله دارم که هر سال تا برگ میده شته زرد و امسال هم شته سیاه برگهارو سیاه میکنه.روی برگها عسلک میزنه.چه سمی و چه فصلی بهش بزنم

    • 1401.05.16 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب. توصیه میکنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید. با احترام.

  • 1401.04.11 دهقان

    سلام من سه درخت گردو تو حیاطمون دارم دو درخت کناری برگهاش زرد شده ومیوهاش بسیار کم وتنه درخت چاک چاک شده ولی درخت وسطی سالمه وظاهرا مشکلی نداره فاصله درختهاحدود3تا5متر میباشد خواهشا راهنمایی بفرماییدتلفن من 09125210192

    • 1401.04.13 ariyanahal.ir

      سلام و عرض ادب جناب دهقان. می بایست از نزدیک برسی شود نمی توان نظر قطعی داد اما فاصله ی درختانی هم که فرمودید نزدیک هست، در ارقام پیوندی می بایست فاصله ی درختان گردو حداقل 7 متر و در ارقام بذری و قدیمی گردو حداقل 10 متر باشد. همچنین می فرمایید چاک چاک شده که به احتمال بسیار زیاد آفت زده است، توصیه میکنم با فروشندگان محصولات سم و کود در محل سکونت خود تصویر درخت را نشان داده تا راهنمایی های لازم را خدمت شما صورت دهند. با احترام

  • 1400.12.21 علی قربانی

    بجای تشریح بیماری وافات گردوبهترین راهنمایی برای کشاورزان انواختن یک عکس ونوشتن نام بیماری درزیرشانه اینجوری کشاورزاین دعکسوبابیماری عکس درخت خودش مقایسه میکنه وهمینکه شناخت دنبال راهکارش میره

    • 1400.12.21 ariyanahal.ir

      با سلام و احترام. سپاس از اینکه نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید.

  • 1400.12.18 علی قربانی

    کاش برای هربیماری درکنارش دوعکس میزاشتیداینجوری خیلی راحت بیماریوتشخیص میدادیم

    • 1400.12.19 ariyanahal.ir

      ممنون از پیشنهاد شما. سعی میکنیم در آپدیت های بعدی در نظر بگیریم. سپاس از همراهی شما