خواص برگ مو: {هر آنچه از خاصیت برگ درخت انگور باید بدانید}

دسته بندی: جدیدترین مقالات
1400.10.04

بررسی خواص برگ درخت انگور:

انواع برگ درخت مو (انگور) برای آشپزی و مصارف خوراکی در میان کاربران ایرانی از قدیم رواج پیدا کرده است. حتی در طب سنتی نیز اشاره ‌های زیادی به خواص این برگ، شده و خیلی از پزشکانی که به درمان گیاهی معتقد هستند، در تجویزهای خود به بیماران، به خواص برگ این درخت اشاره دارند. اما خواص برگ درخت انگور، چیست و چرا باید حتما مصرف آن را در برنامه غذایی خود قرار دهیم؟

طریقه مصرف برگ مو چگونه است و اطلاعاتی از این دست موضوعاتی هستند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. بسیاری از کسانی که از برگ این درخت برای پخت و پز استفاده می‌کنند و یا هنوز آن را در برنامه غذایی خود ندارند، آگاهی مناسبی نسبت به خواص آن ندارند. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا تمام جزئیات مربوط به خواص انواع برگ انگور، را با شما در میان بگذاریم.

خواص برگ درخت انگور

خواص برگ انگور:

حالا که با طریقه مصرف برگ مو، آشنا شده و‌ می‌دانید که چگونه می ‌توان از برگ این درخت به صورت‌ های مختلف استفاده کرد، نوبت به بررسی خواص آن‌ می‌رسد. برگ این درخت کالری بسیار کمی دارد، به طوری که در هر 15 برگ آن 14 کالری انرژی خواهید یافت.. بنابراین یک وعده غذایی سالم برای قلب محسوب شده و به دلیل نداشتن چربی، درمانی برای کلسترول و قند نیز محسوب می‌شود. در ادامه خواص کامل این برگ‌ها را با شما مرور می‌کنیم.

مشاهده ی انواع نهال انگور پربار در ایران

خواص ضد التهابی در برگ انگور:

استفاده از انواع برگ درخت مو، در رژیم غذایی در طولانی مدت‌ می‌تواند باعث مهار تمام التهاب‌های رایج در بدن انسان شود. البته شایان ذکر است که در رتبه بندی غذایی، برگ درخت انگور تاثیر خفیف ضد التهابی داشته و برای درمان التهاب‌ های خیلی سنگین که می ‌توانند منجر به سرطان و آلزایمر شوند،  نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری است. اما برای درمان التهاب ‌های خفیف در لوزالمعده، معده، روده و سایر اندام‌ های داخلی می‌توان از خواص این برگ‌های شفابخش استفاده نمود.

خواص برگ درخت انگور

کنترل قند در بیماران دیابتی:

از خواص برگ خشک شده انگور به صورت دم کرده به دلیل چربی بسیار پایین، کنترل میزان قند در بیماران دیابتی است. برگ ‌های انگور، به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار زیاد و همچنین Glycemic پایین می‌ توانند یکی از بهترین روش‌ های کنترل میزان قند باشند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. هم چنین برای کسانی که قند بسیار بالایی دارند نیز توصیه می‌کنیم با نظر و تجویز پزشک برای مصرف این برگ‌ها اقدام نمایند؛ زیرا مصرف روزانه خیلی زیاد آن می‌تواند مضراتی به دنبال داشته باشد.

درمان و بهبود سیستم گوارشی:

فیبر، خاصیت‌های بسیار زیادی برای بدن داشته و می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم‌های مختلف از جمله سیستم گوارشی بدن شود. با وجود فیبر در بدن، مواد معدنی در روده‌ ها بهتر و راحت‌ تر جذب شده که در برگ انگور، وجود دارند و در نهایت سیستم گوارشی می ‌تواند عملکرد به مراتب بهتر و بهینه‌تری داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با بهره مندی از خواص برگ انگور:

از خواص برگ مو خشک شده؛ می ‌توان به استحکام سیستم ایمنی بدن نیز اشاره نمود. ویتامین C زیاد موجود در این برگ باعث می‌شود تا ویروس‌ها و باکتری‌ها مجالی برای عرض اندام و رشد نداشته باشند. مصرف برگ‌های تازه درخت انگور باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن خیلی راحت‌تر توانایی مقابله با مشکلات و بیماری‌های فصلی را داشته باشد.

جهت تمایل می توانید به مطالعه ی مقاله ی خواص میوه بپردازید.

شادابی و لطافت پوست با برگ مو:

ضعف در سلول ‌های پوستی باعث پیری زودرس شده و اثر محافظتی آن را نیز از بین می‌برد. مس موجود در برگ انگور، باعث آزادسازی کلاژن‌ های بیشتر برای پوست شده و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند پوستی شفاف‌تر و زیباتر را برای انسان ایجاد نماید. همچنین مصرف این برگ‌ها باعث جوانسازی و شادابی پوست صورت نیز خواهد شد.

درمان فشار خون و بهبود عملکرد قلب:

پتاسیم موجود در برگ مو نیز باعث می گردد تا عمل انقباض و انبساط قلب به خوبی انجام شده و در نتیجه شاهد بهبود عملکرد آن باشیم. این مهم می‌ تواند در تنظیم فشار خون نیز شرایط بهتری را برای بدن ایجاد نماید. همانطور که‌ می‌دانید در کنار قند بالا، فشار خون نیز عامل بسیاری از بیماری‌ها و امراض است که با استفاده از برگ درخت انگور، می‌توانید با این مشکلات و بیماری‌ها نیز خداحافظی کنید.

بهبود شرایط بیماران اسهالی:

اسهال و بیماری ‌های روده ‌ای نیز از مشکلات شایع در میان کاربران است؛ به خصوص در فصل بهار که میوه‌ها و سبزیجات تازه رشد کرده و برای مصارف خوراکی در دسترس انسان‌ ها قرار‌ می‌ گیرند، بیماری‌هایی نظیر اسهال نیز بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهند. یکی از خواص برگ مو، به دلیل داشتن Zinc قابل توجه، درمان همین بیماری است. وجود این ماده باعث می‌شود تا بدن خیلی زود شرایط آرمانی را پیدا کرده و درمان به سرعت انجام پذیرد. مصرف این برگ‌ها حتی باعث پیشگیری از بروز اسهال نیز می‌شود.

برگ انگور برای درمان درد معده:

فیبر بالای موجود در برگ درخت انگور، باعث میگردد تا عملیات جذب و تجزیه ماده غذایی در معده نیز شرایط بهتری داشته باشد. استفاده از این برگ ‌ها باعث می‌شود تا افراد با دردهای معده و مشکلات رفلکس نیز شرایط بهتری داشته باشند. تسکین دردهای معده و جلوگیری از بروز مشکلات دیگر مانند زخم معده را می‌توان یکی از بهترین خواص برگ این درخت تعریف کرد.

درمان سرماخوردگی با جوشانده برگ مو:

برای درمان سرماخوردگی نیز می ‌توانید از دمنوش این برگ ‌ها استفاده کنید. حتی برای فصول پاییز نیز می ‌توان از خواص برگ انگور خشک شده، با درست کردن دمنوش و جوشانده برای درمان حساسیت‌های فصلی استفاده کنید.

طریقه مصرف برگ مو:

قبل از اینکه به بررسی برگ انگور بپردازیم، لازم است تا طریقه مصرف این برگ‌ها را به صورت اجمالی با شما مرور کنیم. دقت داشته باشید که مصرف برگ این درخت به شکل‌های مختلفی در میان کاربران رواج دارد. جالب است بدانید که هر یک از طرق مصرف برگ این درخت، می‌تواند مزیت‌ها و خواص خود را برای بدن انسان ایجاد نماید. از این رو توصیه می ‌کنیم تا با آموزش طریقه مصرف برگ مو، از تمام مزیت‌های آن بهره مند شوید.

دلمه برگ مو:

اولین طریقه مصرف برگ انگور، که در میان کاربران بیشتر از سایر روش‌ها رواج دارد، مصرف آن به صورت دلمه است. دلمه یکی از خوشمزه‌ ترین غذاهای ایرانی است که در مناطق مختلف استفاده می‌گردد. در این روش استفاده، برگ‌های تازه درخت انگور در اواسط فصل بهار چیده شده و از آن برای پخت غذایی همراه با برنج، گوشت، سبزیجات تازه، پیاز، حبوبات و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

روغن برگ انگور:

استفاده از روغن انواع برگ درخت انگور، نیز یکی از روش‌های مصرف آن در میان کاربران است. در این روش شکوفه‌ های برگ درخت با روغن زیتون در چند مرحله ترکیب شده و در نهایت از آن به عنوان روغن برگ درخت انگور استفاده می‌شود. این روغن نیز مانند سایر روغن ‌های گیاهی دارای مزیت ‌های بسیار زیادی است. همچنین تمام خواص این برگ، را می ‌توانید در این روغن نیز در اختیار داشته باشید.

دم کرده برگ درخت انگور:

با دم کردن و مصرف دم کرده برگ این درخت به صورت یک نوشیدنی گرم نیز می‌توان تمام خواص آن را به بدن وارد نمود. طرز تهیه دم کرده برگ این درخت بسیار ساده است. شما می‌ توانید با قرار دادن 15 تا 20 عدد از برگ‌ها در داخل کتری به همراه 1 لیتر آب، آن را جوشانده و به صورت دم کرده مصرف کنید. دمنوش تهیه شده می‌ تواند درمانی بسیار عالی برای بسیاری از بیماری‌ها باشد.

از جمله خواص برگ مو خشک شده؛ که به صورت دم کرده از آن استفاده می‌شود، می‌توان به درمان سرما خوردگی، درمان عفونت روده ‌ها، اسهال، استفراغ، زخم معده و مواردی از این دست اشاره نمود.

جمع بندی و نتیجه گیری خواص برگ انگور:

سعی کردیم تا خواص به اثبات رسیده و پزشکی برگ مو را برای بدن به صورت کامل برای شما تشریح کنیم. هر چند خواص دیگری را نیز می‌توان برای این برگ‌ها برشمرد که خیلی جنبه علمی و پزشکی ندارند. دقت داشته باشید که مصرف برگ این درخت نباید خیلی بی رویه باشد.

مصرف بهترین مواد غذایی با حجم بالا نیز می ‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای انسان ایجاد نماید. از این رو توصیه می ‌کنیم که حتما در زمان مصرف برگ درخت انگور، جوانب احتیاط را رعایت کرده و حتی در صورت داشتن بیماری پیش زمینه‌ای، در این باره با پزشک خود مشورت کنید. در انتها شما می‌ توانید تجارب و مشاهدات خود درباره مصرف برگ درختان انگور را با ما و سایر کاربران، در میان بگذارید.

منابع:

  1. https://www.livestrong.com/article/341296-what-are-the-health-benefits-of-grape-leaves/
  2. https://www.intechopen.com/chapters/52147
برچسب ها:

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
270

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1403.01.26 خانم رسولی هستم

    من پدرم مشکل قلب داره دو رگش بسته شده از این دستور ک شما گفتین مصرف میکنه ولی نمیدونم چند لیوان مصرف کنه خوبه اصلا خوب میشه یان رگارو باز میکنه یانه بجوز اون سیرو لیمو تازه هم مصرف می‌کنند

    • 1403.01.31 admin-ariyanahal

      درود بر شما
      آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات فعال زیستی موجود در برگ مو با تقویت گردش خون، کاهش آسیب اکسیداتیو به عروق خونی و کاهش سطح کلسترول به سلامت قلب کمک می‌کنند.

  • 1402.02.31 مرتضی رئوف

    ممنون از مطالب پر بارتان …ارادتمند

    • 1402.07.09 ariyanahal

      سلام و عرض ادب
      از لطف و محبت شما بابت پیام ارزشمند خود ممنونیم.