درخت شلیل: (آموزش کاشت شلیل، پرورش و برداشت)

دسته بندی: آموزش کاشت نهال جدیدترین مقالات
1400.03.22

بیوگرافی درخت شلیل:

تاریخچه کاشت درخت شلیل؛ به بیش از 2000 سال پیش در کشور چین باز می‌گردد. می‌توان گفت که تولید آن‌ها با جهش طبیعی از هلو صورت گرفت و فقط یک تفاوت ژنی بین هلو و شلیل وجود دارد. درخت شلیل؛ نسبت به هلو لطافت بیشتری دارد و به‌راحتی آسیب می‌بیند، اندازه آن‌ها از هلو کوچک‌تر و رنگ آن‌ها پررنگ‌تر است. کاشت نهال شلیل؛ در مناطقی که دوره زمستان سردی دارند صورت می‌گیرد تا درخت امکان خواب زمستانی را داشته باشد.

این درختان شلیل؛ حدود 40 سال عمر می‌کند و درست مثل درختان سیب، می‌تواند تا 9 متر ارتفاع داشته باشند؛ ولی در باغ‌ها درختان در حدود 4 متر نگه‌داشته می‌شوند تا برداشت محصول راحت‌تر باشد. میوه‌ها قبل از رسیده شدن کامل، چیده می‌شوند تا به فروشگاه‌های مواد غذایی سراسر کشور منتقل شوند.

درخت شلیل

انواع روش کاشت درخت شلیل:

ازدیاد شلیل مانند هلو به روش پیوند انجام می‌شود. این گیاه را می‌توان روی پایه‌های هلو، زردآلو، بادام و آلو پیوند زد. فاصله کشت برای انواع نهال‌های معمولی شلیل، 6 تا 7 متر است. اکثر درختان این نوع میوه‌ها در گونه‌های خودسازگار هستند و می‌توان آن‌ها را بر روی یک درخت پیوند زد.

کاشت درخت شلیل چگونه است:

شلیل (Prunus Persica var. nucipersica) نوعی هلو و بدون هیچ‌گونه پرزی است. مانند انواع دیگر میوه‌های سنگی، به دو نوع گوشتی یا هسته چسب (Clingstone) و هسته‌جدا (Freestone) تقسیم می‌شود. همانند سایر درختان میوه سنگی، کاشت نهال شلیل؛ از بذر برای تولید میوه، سه تا چهار سال طول می‌کشد. یک راه‌حل سریع‌تر هم این است که درخت جوانی را بخرید تا در باغ خانه خود بکارید.

  • درختی را انتخاب کنید که متناسب با آب‌وهوای محل سکونت شما باشد. اکثر مدل‌های درختان شلیل به دوره خواب سرد و دمای زمستانی کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. هر نوع درخت شلیل؛ به زمان سرمای خاصی نیاز دارد. قبل از انتخاب نوع شلیل، به این تعداد ساعات خنکی هوا توجه کنید.
  • درخت شلیل؛ را در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید. در اوایل بهار درخت شلیل جوان؛ را بکارید تا فرصت کافی داشته باشد که قبل از زمستان با محیط سازگار شود. درختان ریشه برهنه را در اواخر زمستان بکارید.
  • برای کاشت نهال شلیل؛ مکانی کاملاً آفتاب‌گیر انتخاب کنید. مانند اکثر درختان میوه، شلیل هم در یک محیط آفتابی و به‌دوراز بادهای شدید رشد می‌کند.
  • خاک شنی خوب زهکشی شده پیدا کنید. خاک شنی خوب زهکشی شده دارای Ph بین 6 تا 7 است. اگر خاک شما زهکشی ضعیفی دارد، درخت را در ظرفی پر از خاک ماسه‌ای حاصلخیز یا گلدان بکارید.
  • نهال را در زمین بکارید. حفره‌ای عمیق و دو برابر عرض ریشه حفر کنید. یک تپه خاک در پایین آن حفره ایجاد نمایید و ریشه‌های درخت را روی آن بگسترانید. قسمت بالای تاج ریشه باید در سطح زمین باشد. برجستگی قسمت پایین‌ تنه بین پیوندک و پایه باید حدود هفت سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین باشد. حفره را تا نیمه با خاک پر کنید و آن را به‌آرامی در اطراف ریشه مخلوط نمایید.
  • خاک را آبیاری و حفره کاشت را پر کنید. خاک را با آب خیس نموده و صبر کنید که نفوذ کند. بعد نگاه کنید که آیا عمق تنه درخت تغییر کرده یا خیر. در صورت لزوم آن را تنظیم کنید. بقیه حفره را هم با خاک پر نمایید.
نهال درخت شلیل
  • یک حوضه خاک بسازید. یک حلقه خاک به ارتفاع هفت و نیم تا 15 سانتی‌متر در اطراف ریشه ایجاد کنید. این حوضه موجب می‌شود که خاک در آب بماند و رطوبت به‌تدریج در خاک قرار گیرد.
  • مالچ ارگانیک در اطراف منطقه ریشه بپاشید. مالچ پاشی موجب حفظ رطوبت و غنی‌سازی خاک می‌شود.
  • شاخه‌های جانبی را هرس کرده و قسمت بالای درخت را کوتاه کنید. درخت را ببرید تا فقط 75 سانتی‌متر طول داشته باشد. این تضمین می‌کند که درخت جوان شما چوب باردهی جدید ایجاد کرده و تولید میوه آن بعد از بلوغ درخت شلیل؛ بیشتر شود.
  • از یک قیم برای استوار نگه‌داشتن آن استفاده کنید. چوب درخت را در کنار حفره خاک، حداقل با عمق نیم متر در زمین قرار دهید. درخت را در قسمت نیمه تنه درخت به آن چوب ببندید.

فاصله‌ کاشت درخت شلیل چقدر است؟ نکات لازم برای کاشت شلیل:

رویایتان در مورد چیدن میوه‌های تازه و رسیده، آن‌هم به‌طور مستقیم از باغ خودتان در شرف تحقق خواهد بود؛ ولی به‌شرط اینکه چند نکته مهم را رعایت کنید. اولین و مهم‌ترین آن است که درختان میوه با چه فاصله‌ای از هم قرار داشته باشند؟ این فاصله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به آن‌ها اجازه می‌دهد که حداکثر پتانسیل خود را کسب کنند و امکان برداشت آسان آن‌ها فراهم شود.

  • درختان را با فاصله حداقل 3 تا 3.5 متر از هم بکارید تا فضای کافی برای رشد آن‌ها فراهم شود و مجبور به رقابت برای کسب مواد مغذی نباشند. ازآنجاکه این درختان خودبارور (self-fruitful) هستند، بنابراین نیازی به نزدیک بودن به‌منظور گرده‌افشانی ندارند.
  • درختان را حداقل 4 متر از سازه‌هایی مثل خانه‌ها دور نگه دارید تا در کناره خانه یا فضاهایی مثل استخرها رشد نکنند. با یک سایبان حدود 8 متری، شاخه‌ها حدود 4 متر از تنه رشد می‌کنند.
  • فاصله هر لوله زیرزمینی که ممکن است در اثر ریشه درخت آسیب ببیند باید حدود 4 تا 5 متر باشد تا فضای بیشتری برای گسترش ریشه‌ها در زیرزمین باشد.کاشت شلیل

نکات زیر را برای کاشت نهال درخت شلیل رعایت کنید:

  • برای بهبود گرده‌افشانی، چند درخت شلیل، بکارید. البته این درختان خودبارور هستند و به گرده‌افشانی درختان اضافی نیاز ندارند. بااین‌حال، کاشت درخت شلیل، درصد گل‌های گرده‌ افشانی را افزایش می‌دهد.
  • هر هفته دو گالن آب به درختان بدهید. این مقدار برابر با سه سانتی‌متر بارندگی است. درختان بالغ با همین مقدار آب می‌توانند دو هفته را بگذرانند.
  • در اوایل بهار از رهایش تدریجی کود جهت استفاده بهینه گیاه از مواد مغذی استفاده کنید. کودی را انتخاب کنید که دارای فسفر بالا و ازت کم باشد.

فصل مناسب کاشت درخت شلیل چه فصلی است»

کاشت نهال شلیل؛ باید در فصل بهار صورت گیرد. نهالی را انتخاب کنید که حدود یک‌ساله باشد. برای نهال‌های داخل گلدان، گیاه را از گلدان جدا کنید و ریشه‌های گرد را با قیچی ضدعفونی شده حذف نمایید. برای درختان پیوندی، محل پیوند در هنگام کاشت درخت شلیل، باید دور از نور مستقیم خورشید باشد.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال انگور

آیا پرورش درخت شلیل در باغچه ممکن است:

برای کاشت درخت شلیل؛ در گلدان یا باغچه، هسته آن را داخل پلاستیک قرار داده و آن را در یخچال بگذارید. بعد هسته‌ها را به مدت 24 ساعت در آب خیس دهید تا برای کاشت در گلدان آماده شوند.

باغداری و مراقبت‌های لازم از آفات و بیماری‌های درختان شلیل چگونه است:

برنامه‌ریزی و نگهداری خوب، حرف اول را در تولید محصولات میوه‌ای می‌زند. این امر در مراقبت از درختان شلیل هم صدق می‌کند. مراقبت از این درختان به مراحل خاصی در هر فصل نیاز دارد. در فصل بهار این مراقبت شامل استفاده از چندین مورد اسپری قارچ‌کش برای جلوگیری از پوسیدگی قهوه‌ای است. درخت شلیل؛ استاندارد به‌طورمعمول یک تا سه مراقبت نیاز دارند، اما در مناطق بارانی ممکن است برنامه‌های بیشتری نیاز باشد.

کاشت درخت شلیل
  1. اواخر بهار یا تابستان این درخت به کود نیتروژنی نیاز دارد.
  2. تنه نهال شلیل باید سالم و بدون شکاف یا آثار صمغ باشد.
  3. نهال سالم، قطری بین 1 تا 2 سانتی‌متر و ارتفاع حداقل 100 سانتی‌متر دارد.
  4. نهال درخت شلیل پیوندی؛ باید شاداب، سالم و دارای ریشه اصلی با طول 20 تا 35 سانتی‌متر و 5 الی 6 ریشه فرعی به طول حداقل 5 سانتی‌متر باشد.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال هلو

خاک مناسب رشد نهال شلیل چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آماده‌سازی خاک قبل از کاشت شلیل، موجب بهبود عملکرد گیاه و رشد و نیرومندی نهال می‌شود. بهتر است خاک را ازنظر کمبود مواد معدنی و مغذی لازم بررسی کنید. منظور از آماده‌سازی خاک، غنی کردن آن ازنظر مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی و از بین بردن و شل کردن خاک‌های فشرده است.

نحوه آبیاری نهال و درخت بالغ شلیل چگونه است؟

اگر در فصل تابستان هر ده روز یک‌بار تقریباً 3 سانتی‌متر بارندگی باشد، نیازی به استفاده از شلنگ نخواهد بود. اما اگر واقعاً خاک خشک شد، بهترین راهکار، استفاده از آبیاری قطره‌ای با شلنگ است. هر ده روز یا دو هفته یک‌بار آبیاری کافی است. اگر آب در اطراف تنه یخ بزند، موجب آسیب‌دیدگی درخت خواهد شد.

قلمه زدن درخت شلیل چگونه صورت می‌پذیرد؟

کم‌وبیش، دو گزینه برای ریشه‌زایی و کاشت درخت شلیل؛ از قلمه وجود دارد: چوب نرم و چوب نیمه سخت. روش اصلی به این صورت است که قلمه‌ها باید با یک چاقوی بسیار تیز و تمیز از شاخه برداشته شوند. طول آن‌ها باید حداقل 15 سانتی‌متر و کمتر از 30 سانتی‌متر باشد.

بهترین زمان برای تکثیر قلمه‌ها، صبح زود است؛ چون گیاه کاملاً متورم است. بسیار اهمیت دارد که قلمه‌ها تا زمان قرار گرفتن در زمین، سرد و مرطوب باشند.

مشاهده ی مقاله ی کاشت نهال انجیر

نحوه کود دهی درخت شلیل و بهترین کودهای شیمیایی و حیوانی چه است؟

کود دادن، روشی عالی برای تقویت مواد مغذی موجود در خاک، به‌ویژه نیتروژن است. همیشه قبل از استفاده از کود، خاک خود را آزمایش کنید. خاک‌های مختلف می‌توانند مقادیر مختلفی از عناصر موردنیاز برای حمایت از رشد درخت شلیل؛ را داشته باشند. اگر به این نتیجه رسیدید که خاک شما فاقد مواد مغذی لازم (ازت، فسفات، پتاس و غیره) است، حتماً کود مناسب انتخاب کنید. قبل از انجام هرگونه تغییر، خاک خود را بشناسید و به اهمیت آزمایش خاک پی ببرید.

اواخر بهار یا تابستان، درختان شلیل؛ به کود نیتروژنی نیاز دارند. می‌توانید از اوره، کود دامی پوسیده یا کود شیمیایی هم استفاده کنید. درختان جوان به نیمی از میزان کود موردنیاز درختان مسن و بالغ نیاز دارند.

شایع‌ترین بیماری و آفاتی که بعد از کاشت درخت شلیل پدید می آیند:

پس از کاشت درخت شلیل؛ در بعضی شرایط ممکن است دچار آفت یا بیماری بشود. شایع‌ترین بیماری‌ها و آفات درخت شلیل عبارت‌اند از:

  • گال طوقه (Crown Gall)
  • شانکر باکتریایی (Bacterial Canker)
  • زره پوش یا حشره پولک‌دار (Scale)
  • سن گیاه‌خوار (Tarnished Plant Bug)
  • لارو برگ پیچ (Leafroller)
  • شته (Aphids)

چند نوع هرس داریم و هرس درخت شلیل چگونه انجام می‌شود:

هرس درخت شلیل؛ مهم‌ترین قسمت مراقبت از این درخت است. دلایل زیادی برای قطع درخت شلیل؛ وجود دارد که هرکدام هدف خاصی دارند. یادگیری زمان و چگونگی هرس همراه با آبیاری، مدیریت آفات و بیماری‌ها و کود دهی مناسب، عمر طولانی برای درخت و محصولی پربار را برای پرورش‌دهنده تضمین می‌کند.

بیشتر درختان میوه در فصل خواب یا زمستان هرس می‌شوند؛ ولی شلیل از این قاعده مستثنی است. آن‌ها باید در اواخر بهار هرس شوند تا ارزیابی دقیق بقای گل تا جوانه، قبل از هرس امکان‌پذیر شود. هدف از هرس این درخت، کنترل اندازه آن برای سهولت در نگهداری و برداشت میوه است. همچنین به ایجاد ساختار قوی در آن کمک می‌کند و باعث می‌شود تا نور خورشید در سایبان نفوذ کند. علاوه بر این، موجب از بین بردن چوب میوه اضافی، تشویق به جوانه زدن و از بین بردن شاخه‌های مرده یا شکسته می‌شود.

چندین روش برای هرس درختان میوه وجود دارد. روش ترجیحی برای درخت شلیل؛ سیستم مرکز باز (open-center system) است. گاهی اوقات آن را هرس نوع گلدانی می‌نامند و نوعی اصلاح بوته یا درخت است که ضمن اینکه شاخه‌های داربست اولیه و ثانویه در فاصله کافی از هم و در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، موجب افزایش جریان هوا و نور خورشید به مرکز گیاه هم می‌شود.

انواع درخت شلیل ایرانی و خارجی شامل چه ارقامی هستند:

درخت شلیل؛ بیش از 4000 نوع مختلف دارد که البته انواع خاصی از شلیل‌ ها به‌طور عام در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسد. به‌طور کلی شلیل‌ های معمولی را به دودسته تقسیم می‌کنیم: آن‌هایی که میوه‌هایی با رنگ سفید هستند و آن‌ها که میوه‌هایی توزرد تولید می‌کنند.

  • درخت شلیل انجیری: آبدار و خوشمزه
  • شلیل مغان: قرمز و سفید
  • شلیل شمس: قرمز روشن، خوش‌طعم و آبدار
  • درخت شلیل رفعتی: هسته چسبان
  • شلیل سینه: پوست سبز و سفید و هسته چسبان
  • شلیل شبرنگ: توزرد و پوست قرمز

خواص و ویتامین‌های شلیل چیست:

شلیل منبع عالی ویتامین C، بتاکاروتن و لوتئین و مواد مغذی است. همچنین باعث بهبود ایمنی بدن، محافظت از قدرت بینایی، پیشگیری از بیماری‌های مهلک، بهبود سلامت پوست و کمک به هضم غذا و مبارزه با بیماری‌های متعدد شکمی می‌شود.

جمع ‌بندی و نتیجه گیری در مورد کاشت درخت شلیل:

شلیل از خانواده گلسرخ‌سانان (Rosaceae) با نام علمی پرونوس پرسیکا (Prunus Persica) است که شباهت زیادی به درخت هلو دارد. پس از کاشت شلیل، با درختی برگ‌ریز و نسبتاً کوچک مواجه می‌شوید که چندان نیرومند نیست و دارای سیستم ریشه‌ای پریشان و سطحی است. این درخت در دمای خیلی پایین، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

منابع:

https://dpi.wi.gov/sites/default/files/imce/school-nutrition/pdf/fact-sheet-nectarine.pdf

https://www.delgarm.com/scientific/flowers-and-plants/184425-%D8%B4%D9%84%DB%8C%D9%84

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان سایت ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

این مطلب را دوست داشتید؟

بله پسندیدم
39

نفر این مطلب را پسندیدند

ارسال دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1402.04.10 ز- محمدی

    سلام مطالب خوب و اموزنده ای بود .
    علت اینکه میوه شلیل روی پوستش صمغ ایجاد شده و بد شکل می شود چیست ؟

    • 1402.07.25 admin-ariyanahal

      با سلام
      از مصرف کود نیروژن در فصل تابستان خودداری نمایید. همچنین با مالچ پاشی، آبیاری و تغذیه مطلوب می توانید از این بیماری پیشگیری کنید. راهکار بعدی استفاده از مخلوط گوگرد و آهک در رنگ سفید لاتکس می باشد. با احترام